Jag har delvis ideologiska och smakliga skäl ingen direkt vilja att gå på något universitet och studera arkitektur, jag har inget till övers för oanständig och oharmonisk modern arikitektur.

Finns det en väg och hade denna väg varit? jag kan redan auto-cad ganska bra och har inga större problem att lära mig program rent generellt. Hade det kanske varit att sälja ritningar på småhus? Kontakta 100 olika arkitektfirmor och fråga om man kan jobba nästan gratis för att få in en fot?
Behövs det ett stort ingångskapital, behövs det att skapa en egen hemsida eller kanske bara en facebooksida? Hur får man trafik?

Landskapsarkitektur är inte helt fel det heller, ser det likadant ut där?
 
Jag har lärt mig ProgeCAD, provade en månad gratis och rita garaget som jag sedan byggde. Köpte programmet för snart ett år sedan och ritar för att det är roligt på fritiden. Kommer köpa arkitektprogrammet och erbjuda bygglovsritningar framöver för en billig peng.
 
A AntiGlobHom skrev:
Hur får man trafik?
Man lägger tiden och engagemanget att lära sig ett hantverk så att man har något att sälja. Vill du inte satsa på en utbildning av ideologiska skäl så får du räkna med att det tar längre tid utan lärare - säg tio år i stället för fem?
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
A
A AntiGlobHom skrev:
Jag har delvis ideologiska och smakliga skäl ingen direkt vilja att gå på något universitet och studera arkitektur, jag har inget till övers för oanständig och oharmonisk modern arikitektur.

Finns det en väg och hade denna väg varit? jag kan redan auto-cad ganska bra och har inga större problem att lära mig program rent generellt. Hade det kanske varit att sälja ritningar på småhus? Kontakta 100 olika arkitektfirmor och fråga om man kan jobba nästan gratis för att få in en fot?
Behövs det ett stort ingångskapital, behövs det att skapa en egen hemsida eller kanske bara en facebooksida? Hur får man trafik?

Landskapsarkitektur är inte helt fel det heller, ser det likadant ut där?
men du tror väl inte på allvar att det du lär dig på arkitekturutbildning är vad som är fint eller inte?
du lär dig regler, lagar, hur man skapar flöden, effektivitet, bör krav, skall krav, mått, etcetera.

Och om jag inte var tydlig nog så nej du skulle inte fått ett ända jobb krävs oerhörda kunskaper för att rita en byggnad. mesta arkitekter på arkitektbyråer är endast "cad-slavar" endast förhållandevis få som faktiskt skapar byggnder och visioner
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
A AntiGlobHom skrev:
Jag har delvis ideologiska och smakliga skäl ingen direkt vilja att gå på något universitet och studera arkitektur, jag har inget till övers för oanständig och oharmonisk modern arikitektur.

Finns det en väg och hade denna väg varit? jag kan redan auto-cad ganska bra och har inga större problem att lära mig program rent generellt. Hade det kanske varit att sälja ritningar på småhus? Kontakta 100 olika arkitektfirmor och fråga om man kan jobba nästan gratis för att få in en fot?
Behövs det ett stort ingångskapital, behövs det att skapa en egen hemsida eller kanske bara en facebooksida? Hur får man trafik?

Landskapsarkitektur är inte helt fel det heller, ser det likadant ut där?
Om du saknar erfarenhet och utbildning tror jag du får oerhört svårt att få jobb som arkitekt, möjligtvis om du bygger ett hus och får Grand Designs eller nått liknande program att följa ditt bygge och du kan göra nått unikt, snyggt, billigt eller kvalitativt. Chansen för att du ska lyckas komma i Tv är nog väldigt liten om du inte redan är kändis och kan använda ditt namn för en ny karriär (som Björn Borg gjorde när han lanserade sina underkläder)

Förslag: Ta fram en ritning på ett hus du tror tillräckligt många vill köpa, skänk den till de 5 första forummedlemmarna som vill bygga "ditt" hus mot att du får ta bilder, filma eller ha ett begränsat antal visningar i huset, lyckas det kan du nog få uppmärksamhet på detta forum och det är väl alltid en början?
 
  • Gilla
Johan Fraxinus och 2 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Jag vill inte verka alltför negativ men har du läst detta:
[länk]

Känns tyvärr som att du har lite dålig tajming. Varför ska nån anlita dig när arkitekter med utbildning har det svårt...
Utan arkitektutbildning kan det nog bli svårt att leva på men som hobby med jobb vid sidan om kan man sätta guldkant på tillvaron.

Lär man sig sedan aplikationer för el, vvs, brandlarm, data etc når man fler yrkesgrupper
 
BirgitS
A AntiGlobHom skrev:
Landskapsarkitektur är inte helt fel det heller, ser det likadant ut där?
Det jobbet kräver att man kan en massa om växter, vilka växter passar på ett visst ställe osv., hur man gör en snygg komposition av växter som passar den aktuella platsen och har kunskap om olika jordtyper, jordförbättringar etc.

Båda jobben kräver att man är kreativ och en problemlösare.
 
HOBBY ARCHITECT
A AntiGlobHom skrev:
Jag har delvis ideologiska och smakliga skäl ingen direkt vilja att gå på något universitet och studera arkitektur, jag har inget till övers för oanständig och oharmonisk modern arikitektur.

Finns det en väg och hade denna väg varit? jag kan redan auto-cad ganska bra och har inga större problem att lära mig program rent generellt. Hade det kanske varit att sälja ritningar på småhus? Kontakta 100 olika arkitektfirmor och fråga om man kan jobba nästan gratis för att få in en fot?
Behövs det ett stort ingångskapital, behövs det att skapa en egen hemsida eller kanske bara en facebooksida? Hur får man trafik?

Landskapsarkitektur är inte helt fel det heller, ser det likadant ut där?
Jag tror inte jag skulle klara av en aktitekturutbildning, därför har jag det bara som en hobby. Vill du visa några ritningar du gjort?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag tror inte jag skulle klara av en aktitekturutbildning, därför har jag det bara som en hobby. Vill du visa några ritningar du gjort?
Vad ritar du och till vem?
 
HOBBY ARCHITECT
P Putte 9497 skrev:
Vad ritar du och till vem?
Mest villor, mycket lyxvillor, men bara för mina egna fantasier. :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
A AntiGlobHom skrev:
Finns det en väg och hade denna väg varit? jag kan redan auto-cad ganska bra och har inga större problem att lära mig program rent generellt.
Arkitekt är ingen skyddat titel så det handlar om att övertala folk att ge dig pengar för att uföra arbetet. Nästan alla arkitekter som startar eget kommer från välbeställd bakgrund. De har kontakter, pengar och "kulturen" att starta och driva företag. Många börjar med att rita sommarhus, ombyggnationer eller villor för släkt och vänner och får därigenom referenser att visa. Sedan ger samma kontakter möjlighet att få rita större projekt. För många räcker dock inte utbildning, kontakter och pengar för att få igång ett fungerande arkitektkontor.

Man lär sig väldigt lite om arkitektens vardagsarbete på arkitekturskolorna. Lagar, branchstandarder, cadsystem, byggprocesser och tekniska frågor är väligt ytligt behandlade. Utbildningen handlar främst om att lära sig läsa och skapa arkitektur metoder och angreppsätt för att hantera designprocessen samt att förstå det historiska och estetiska sammanhanget. Det "praktiska" lär man sig rätt snabbt på jobbet.

Landskapsarkitekter arbetar sällan med växter i någon högre grad av detaljering. Mycket handlar om dagvatten, markens lutning och fall, möblering, trappor, ramper och utformning av privat eller offentlig mark. Ofta har de digra krav på att "programmera" det vill säga planera så att alla ytor är till för något. Därför blir det ofta mycket prylar, möbler fontäner etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Jag har lärt mig ProgeCAD, provade en månad gratis och rita garaget som jag sedan byggde. Köpte programmet för snart ett år sedan och ritar för att det är roligt på fritiden. Kommer köpa arkitektprogrammet och erbjuda bygglovsritningar framöver för en billig peng.
Hur har du planerad att gå till väga, alltså hur och var erbjuder du ritningar?

A Aunty skrev:
men du tror väl inte på allvar att det du lär dig på arkitekturutbildning är vad som är fint eller inte?
du lär dig regler, lagar, hur man skapar flöden, effektivitet, bör krav, skall krav, mått, etcetera.

Och om jag inte var tydlig nog så nej du skulle inte fått ett ända jobb krävs oerhörda kunskaper för att rita en byggnad. mesta arkitekter på arkitektbyråer är endast "cad-slavar" endast förhållandevis få som faktiskt skapar byggnder och visioner
Hållfasthet-lära verkar ju lysa med sin frånvaro på Arkitektutbildningar, du kanske tänker på bygginjengör. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag inte velat gått en Arkitektutbildning om jag blivit erbjuden en och inte behövt plugga till att göra ett bra Högskoleprov. Vill inte lära mig att ifrågasätta strukturer och att rita anti-traditionella byggnader.

P Putte 9497 skrev:
Utan arkitektutbildning kan det nog bli svårt att leva på men som hobby med jobb vid sidan om kan man sätta guldkant på tillvaron.

Lär man sig sedan aplikationer för el, vvs, brandlarm, data etc når man fler yrkesgrupper
Vad skulle en arkitektutbildning ge mig som jag inte kan lära mig på egen hand med vilja och med program som AutoCAD t.ex. Den lilla hållfastheten Arkitekter läser kanske det finns fristående kurser, gratis materiel eller betalt material på nätet att lära sig via
 
Redigerat:
Om man fått drömma helt fritt hade jag ritat stadshus primärt, det är här man skapa en positiv en så bra och trevlig miljö för så många som möjligt. Men att generellt rita med helig geometri som ledord (därtill ordning hierarki, tradition, nytänande och kreativitet) är det jag vill och är det rätta oavsätt.
 
Jag tror att den viktigaste egenskapen hos en arkitekt är att vara nyfiken, öppensinnig och lyhörd. Du är med andra ord chanslös. Det är ett serviceyrke, inte en plattform för dig att förverkliga dina ockulta fantasier om "helig geometri". Utbildning blir dessutom ännu viktigare om du vill verka inom "klassisk" arkitektur, där det gäller att ha stenkoll på stilar och uttryck och deras innebörd.

Om du inte bara vore ett troll skulle jag säga att om man är övertygad om att man inte har något att lära så är det väldigt svårt att lära sig något.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.