Nybliven husägare och MASSOR av jobb. :)
Har dränerat om och isolerat (med 100 pordrän) och nu skall källarväggen ovan mark isoleras utvändigt.
Tidigare var det isolerat invändigt med gullfiber (med papper på en sida?) och träreglar i både i golv och väggar. Resultatet av den konstruktionen var att träreglarna ruttnade upp och mögelpåväxt på pappen som satt på gullfibern.

Målet är att isolera ca 100mm utvändigt och få på ett respektabelt ytskikt på källarväggen. (Som synes kommer panelen och samtliga fönster att bytas i samma veva. :))

När jag frågar runt så får jag massor av olika förslag på hur jag nu går vidare, och tänkte lyssna på åsikter härifrån också.


Förslag jag har att ta ställning till:
1.
100 falsad frigolit
22 tryckt spikregel (för luftspalt).
Steni sockelskiva. (dyrt men lättjobbat.)

2.
95 träregel + stenull ( billigare än frigolit)
Vindskydd
22 tryckt? regel (luftspalt och spikregel)
Steni sockelskiva.

3.
2x45 träregel + stenull (mindre köldbryggor med dubbla lager).
Vindskydd
22 tryckt? regel (luftspalt och spikregel)
Steni sockelskiva

Vad skulle ni välja, eller har ni ytterligare förslag/förbättringar ?

(Invändigt blir det stenull och plåtreglar i väggarna, men jag har inte bestämt hur tjockt. (Skall försöka hålla daggpunkten utanför väggen.)
I golvet blir det 200 frigolit och ny platta med golvvärme och klinker.
Men det tar vi senare.
)
 
  • huset1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På källar väggen ovan mark.. hade jag nog gått på alt 1..

Ska ju gå att putsa också om du inte vill köra med Steni. Dock så tar det väll lite tid.. ;)
 
Per-Erik skrev:
Ska ju gå att putsa också om du inte vill köra med Steni. Dock så tar det väll lite tid.. ;)
Tackar för svaret.
Hehe..
När jag nämner 'PUTSA' till de jag känner som ev. skulle kunna guida/hjälpa, så får samtliga en flackande blick och blir extremt upptagna. :)
Men jag skall överväga det innan jag sätter igång.

Jag har också lite svårt att föreställa mig hur större ytor av Steni-skivor faktiskt ser ut? Fula skarvar?

Men, angående frigoliten så är det väl säkrast efterssom det tål den lilla fukt som eventuellt vandrar upp i väggen...
Men om man använder plåtreglar och stenull, så tål väl det också fukt bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.