Hej bygg-vänner

Vi ska snart flytta till en 70-talshus med direktverkande el samt luft-luft värmepump med innerdel i vardagsrum på bottenvåningen. En utmaning med denna lösning är att få spridning på värmen/kylan från innerdelen i hela huset. Inget nytt problem på detta forum där airmove och andra värmeflyttare beskrivs men jag läser inget om att "helt enkelt" göra ett hål i taket precis ovanför innerdelen så att själva innerdelen suger luften från övervåningen och trycker ut i vardagsrummet. Detta borde ju sätta snurr på luften i huset med tanke på innerdelens ganska kraftiga fläkt.
För min del skulle denna lösning innebära att man gör ett rektangulärt hål i taket typ 40x15 cm precis ovanför innerdelen och sedan sätter in någon sorts kanal upp till kattvinden som är precis ovanför som sedan har en 90 gradersböj som sedan går in i en vägg i ett av sovrummen på övervåningen.

Tror ni på denna lösning? och i behöver en sådan kanal vara isolerad? Kanske lättare att köra med tre runda kanaler på 150 mm bredvid varandra istället för en stor rektangulär?

Jag hittade även denna tråd men 10 år gammal:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45435.15
 
Låter som det kommer att bli problem med spridning av ljud från vardagsrummet till sovrummet. Behövs kanalljuddämpare i så fall och kanalerna måste vara isolerade om kattvinden är kall.
 
I tvåplanshus hus är luftvärmepump me den innedel kass, du behöver 2 innedelar eller byta allt till vattenburet för att få bästa effekt.
 
Jag har varit i hus där man gjort nästan så men satt in en fläkt som hjälper till att trycka ned luften. Och sen förståss öppet upp i trapphuset.
 
Tack för svar, känns som det är värt ett försök, kanske sätter dit fläkt och ljuddämpare i efterhand om det visar sig behövas
 
A
utan fläkt kommer det inte att fungera
kommer dessutom in alldeles för mycket skit från kattvinden som täpper i innedelen och du tappar ännu mer effekt
 
Attitudeswe
Vi har 22 nere och 19uppe vid 0gradigt med LLVP i ena hörnet på nerevån. Ingen eltillsats (utom ett badgolv uppe). 1.5plan 200kvm.

Bara öppet trapphus och ftx som är balanserat för att ge lika mycket till/från på varje våning.

Har också tänkt på lösningar för att få upp mer värme:

Hål mellan våningar transporterar ljud (vi har också sovrum över innedel)

Jag har funderat på ett 120mm rör med kanalfläkt i kattvinden så att varm luft som samlas på nedervån kan skickas till övervån och kall luft kan rinna ner i trapphuset... Våra kattvindar är på varma sidan och anv till förvaring.

Inte hitat ett snygg nog frånluftventil att placera i vardagsrummet ännu dock...:thinking:

Kanalfläkt rör och ventiler kan man fixa själv för 3k, men en andra LLVP går loss på 20k

I göteborg klarar vi alla utom 30 dygn utan eltillsats så andrapump blir overkill...
 
Attitudeswe
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I tvåplanshus hus är luftvärmepump me den innedel kass, du behöver 2 innedelar eller byta allt till vattenburet för att få bästa effekt.
Ekonomiskt funkar det rätt ok med en innedel tycker jag. Komfortmässigt kan det bli bättre om isoleringen på ovanvån är halvkass.

Vi förbrukar inkl allt 16MWh och LLVP står för huvuddel av uppvärmning (ftx för återvinning). Nu runt 0an ute är det 3 grader kallare uppe än nere med LLVP på nedervån med max fläkt och öppet trapphus (rakt och i 90 grader vinkel mot LLVP luftflödet - 5m från LLVP)
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ekonomiskt funkar det rätt ok med en innedel tycker jag. Komfortmässigt kan det bli bättre om isoleringen på ovanvån är halvkass.

Vi förbrukar inkl allt 16MWh och LLVP står för huvuddel av uppvärmning (ftx för återvinning). Nu runt 0an ute är det 3 grader kallare uppe än nere med LLVP på nedervån med max fläkt och öppet trapphus (rakt och i 90 grader vinkel mot LLVP luftflödet - 5m från LLVP)
Du har FTX som räddar en del av värmen men för de som inte har FTX är en andra innerdel en bra lösning
 
Attitudeswe
J joelh80 skrev:
Tack för svar, känns som det är värt ett försök, kanske sätter dit fläkt och ljuddämpare i efterhand om det visar sig behövas
Om du skall ha plats att eftermontera fläkt o ljuddämp utan att ta nya hål så får du köra med långa rör.

Fläkt borde inte behövas tycker jag. Det finns ju inbyggt i innedelen och du kan ju bygga en sarg mellan innedel och rör för att styra luftflödet kraftigt mot rören.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Vi har 22 nere och 19uppe vid 0gradigt med LLVP i ena hörnet på nerevån. Ingen eltillsats (utom ett badgolv uppe). 1.5plan 200kvm.

Bara öppet trapphus och ftx som är balanserat för att ge lika mycket till/från på varje våning.

Har också tänkt på lösningar för att få upp mer värme:

Hål mellan våningar transporterar ljud (vi har också sovrum över innedel)

Jag har funderat på ett 120mm rör med kanalfläkt i kattvinden så att varm luft som samlas på nedervån kan skickas till övervån och kall luft kan rinna ner i trapphuset... Våra kattvindar är på varma sidan och anv till förvaring.

Inte hitat ett snygg nog frånluftventil att placera i vardagsrummet ännu dock...:thinking:

Kanalfläkt rör och ventiler kan man fixa själv för 3k, men en andra LLVP går loss på 20k

I göteborg klarar vi alla utom 30 dygn utan eltillsats så andrapump blir overkill...
Verkar som airmove jobbar åt andra hållet, dvs att kanalen trycker ner kallluft från övervåning till värmekällan och sedan går varmluft upp genom trapphus, så det kanske är effektivare. Säg till om du hittar snygg ventil för vardagsrum, jag är också på jakt...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.