Jag har bott i detta hus, 3 våningar ink källare i 14 år och har frusit varje vinter trots tofflor och varma koftor.
Så fort temperaturen ute dalar under 10 grader har huset känts som ett kylskåp hur jag än ställt in värmepannan (bergvärme och el ) .
Värmepanneexperter har först påstått att elementen behöver luftas och sedan delklarerat att orsaken till att det är kallt i huset är att den hyfsat nya värmepannan har svårt att hänga med i svängarna när temperaturen hänger runt nollan.

Själv misstänkte jag att elementen var underdimensionerade, platta enpanelselement från 60-70-talet så nu har jag låtit byta ut 3 element på entreplan till tvåpanels element och lagt till 2 element i källaren.

Värmen i huset har stabiliserat sig nu och jag har ställt ner pannan till 20 grader. Har aldrig haft så varmt som nu, och när elräkningen kom blev jag glatt överaskad. Mer julklappar till mig i år :)

Killen som installerade elementen upplyste mig om att det blir billigare i drift att ha fler element även om själva installationskostnaden kostar lite och det verkar som att han har rätt.

Så, fler element=varmare hus och lägre elräkning. Vi får se hur det blir när minusgraderna kommer men enligt mitt elbolag har jag just nu lägre elförbrukning i år än förra året samma tid.

Nice :)
 
  • Gilla
PellePeps och 9 till
  • Laddar…
MariaBK MariaBK skrev:
Jag har bott i detta hus, 3 våningar ink källare i 14 år och har frusit varje vinter trots tofflor och varma koftor.
Så fort temperaturen ute dalar under 10 grader har huset känts som ett kylskåp hur jag än ställt in värmepannan (bergvärme och el ) .
Värmepanneexperter har först påstått att elementen behöver luftas och sedan delklarerat att orsaken till att det är kallt i huset är att den hyfsat nya värmepannan har svårt att hänga med i svängarna när temperaturen hänger runt nollan.

Själv misstänkte jag att elementen var underdimensionerade, platta enpanelselement från 60-70-talet så nu har jag låtit byta ut 3 element på entreplan till tvåpanels element och lagt till 2 element i källaren.

Värmen i huset har stabiliserat sig nu och jag har ställt ner pannan till 20 grader. Har aldrig haft så varmt som nu, och när elräkningen kom blev jag glatt överaskad. Mer julklappar till mig i år :)

Killen som installerade elementen upplyste mig om att det blir billigare i drift att ha fler element även om själva installationskostnaden kostar lite och det verkar som att han har rätt.

Så, fler element=varmare hus och lägre elräkning. Vi får se hur det blir när minusgraderna kommer men enligt mitt elbolag har jag just nu lägre elförbrukning i år än förra året samma tid.

Nice :)
Trevligt att du kunnat få det både varmare och kunnat ställa ned panntemperauren.
Att du ställt ned panntempen kommer nog att ge lägre elkostnader håller jag med om.
Men utetemperaturen har varit så mycket varmare i år än förra året att det ger ca 10-15% lägre elförbrukning i år mot förra året. Tänkte bara att det kan vara värt att komma ihåg.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Dina gamla radiatorer var dimensionerade för högtemperatursystem (tex oljepanna), men en värmepump jobbar bäst som ett lågtemperatursystem.

Genom fler/större radiatorer så blir det större konvektoryta, detta gör att värmepumpen inte behöver jobba lika hårt (lika högt i temperatur).
 
  • Gilla
uribbhammar och 6 till
  • Laddar…
Z
Vilka är dom så kallade värmepannsexperterna? :cool:Det där kunde nog vilken rörkrökare som helst berättat för dig när du flyttade in, synd att du frusit i onödan:rofl:
 
  • Gilla
  • Wow
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ja, det där är ju basal kunskap för vilken vvs'are eller intresserad villaägare som helst som har varit nära en värmepump? Märkligt att TS experter är så oinformerade?

Ibland undrar man om de "experter" folk anlitar över huvud taget är intresserade av att lösa några problem?
 
Redigerat:
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, det där är ju basal kunskap för vilken vvs'are eller intresserad villaägare som helst som har varit nära en värmepump? Märkligt att TS experter är så oinformerade?

Ibland undrar man om de "experter" folka anlitar över huvud taget är intresserade av att lösa några problem?
Definition av konsult:
Två personer i kostym skakar hand. Ironisk text om konsulting. Satiriskt budskap; pengar i problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, det där är ju basal kunskap för vilken vvs'are eller intresserad villaägare som helst som har varit nära en värmepump? Märkligt att TS experter är så oinformerade?


Ibland undrar man om de "experter" folk anlitar över huvud taget är intresserade av att lösa några problem?

Jag undrar det överlag när det gäller folk man anlitar för att göra saker. Har haft en uppsjö med hantverkare/firmor här i huset och EN har varit bra. EN som inte haft sönder, gjort fel, stulit, strulat med tider osv. Helt otroligt faktiskt.


Jag är inte heller dryg, jag har också asperger :)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Z Zharz skrev:
Vilka är dom så kallade värmepannsexperterna? :cool:Det där kunde nog vilken rörkrökare som helst berättat för dig när du flyttade in, synd att du frusit i onödan:rofl:

När vi flyttade in fick vi höra att pannan var gammal, så vi köpte en ny. Ingen värme då heller, därav "luft i elementen och nollgradigt"...

Man får peta på 100 grodor innan man hittar en vettig hantverkare.
 
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
Då har jag haft tur ... har hittat en elektriker och en vvs:are som vet & kan vad de håller på med.
De kostar betydligt mer än övriga, men värda varje krona. Dock måste man ha framförhållning med minst 3 månader ibland 6.
Båda dessa har jag fått på rekommendation från andra hantverkare.
 
  • Gilla
MariaBK och 3 till
  • Laddar…
X
MariaBK MariaBK skrev:
När vi flyttade in fick vi höra att pannan var gammal, så vi köpte en ny. Ingen värme då heller, därav "luft i elementen och nollgradigt"...

Man får peta på 100 grodor innan man hittar en vettig hantverkare.
Det är en anledning till att jag helst för saker själv. Fattar inte, får folk sitt yrke och eventuella behörighet i ett cornflakespaket?!
 
  • Gilla
guiness och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
MariaBK MariaBK skrev:
När vi flyttade in fick vi höra att pannan var gammal, så vi köpte en ny. Ingen värme då heller, därav "luft i elementen och nollgradigt"...

Man får peta på 100 grodor innan man hittar en vettig hantverkare.
Tror det kan förhålla sig på detta sätt .
I Stockholm + andra storstadsregioner föredrar företag att anställa tonåringar (med 30 års yrkeserfarenhet) :D
Yngre förmågor flyttar till storstäder och blir anställda , men saknar långårig erfarenhet .
När de blir äldre så kanske de öppnar eget på deras födelseort (landsbygden)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.