Kort fråga.
Är dessa så bra som Internet säger, eller har vi lika stabila och stadiga kaminer under andra namn?
Funderar om för stunden då kasseter är dyra och kommer kräva omfattande ombyggnation av nuvarande öppna spis. Sen är det otroliga leveranstider hos tex Jötul.
 
Ingen som har tips eller tankar om denna typ av kamin?
 
Norrtull Norrtull skrev:
Kort fråga.
Är dessa så bra som Internet säger, eller har vi lika stabila och stadiga kaminer under andra namn?
Funderar om för stunden då kasseter är dyra och kommer kräva omfattande ombyggnation av nuvarande öppna spis. Sen är det otroliga leveranstider hos tex Jötul.
Har en VC Defiant 1975. Största modellen ur äldre sortimentet. Är en maskin vad gäller att generera värme, men slukar en hel del ved också. Är vår första kamin så har inga referensramar, men att vår är i så fint skick så många är senare får väl anses vara en kvalitetsstämpel.
Hade varit roligt om någon mer här satt på en äldre VC Defiant och hade kunskap om just 1975-modellen.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
P
Har en Acclaim. Rejäl pjäs i gjutjärn som ger bra med värme. Enda jag har bytt ut är rostret som slog sig när jag kanske eldade lite för hårt.
 
Det känns som den mest rejäla kaminen som jag hittat. Ska finnas några irländska tillverkare som jag inte hittat ÅF på som också är relativt rejäla. Men Vermont känns som den bästa i mina sökningar.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi har en Intrepid II (dvs. minsta modellen med katalysator) sedan någon månad och är hittills mycket nöjda. Den står i en öppen spis så värmeutbytet är nog något lägre än om den var fristående. Den är enkel att få drag i eftersom den har ett stort spjäll som öppnar rakt upp. Effektiviteten innan den kommit upp i riktigt bra värme och man kan slå på katalysatorn är nog gissningsvis sämre än andra modeller som har sekundärförbränning genom luftinsläpp ovanför eldstaden.

Handhavandemässigt är den mycket trevlig. Vedinkast ovanifrån som rymmer 40cm-klabbar för att det är enkelt att göra ilägg. Den har ju också kokplatta för användning vid eventuella strömavbrott.

På ämnet rejäla kaminer har jag också goda erfarenheter av Hearthstone, men de tror jag inte finns för nyförsäljning i Sverige.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Märks med lite hjälp från medlemmarna på forumet upptäckte jag flera tillverkare som jag inte hittat via googlingar och div forum.
Nu blir det nästan rörigt :crysmile:
Vermont känns som ett väldigt bra val, nu jämför jag främst med Jötul, Dovre.
Forsätter att forska vidare, meddelar när beställningen är lagd.
Stort tack för hjälpen av er alla!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B Bleydrunner skrev:
Vi har en Intrepid II (dvs. minsta modellen med katalysator) sedan någon månad och är hittills mycket nöjda. Den står i en öppen spis så värmeutbytet är nog något lägre än om den var fristående. Den är enkel att få drag i eftersom den har ett stort spjäll som öppnar rakt upp. Effektiviteten innan den kommit upp i riktigt bra värme och man kan slå på katalysatorn är nog gissningsvis sämre än andra modeller som har sekundärförbränning genom luftinsläpp ovanför eldstaden.

Handhavandemässigt är den mycket trevlig. Vedinkast ovanifrån som rymmer 40cm-klabbar för att det är enkelt att göra ilägg. Den har ju också kokplatta för användning vid eventuella strömavbrott.

På ämnet rejäla kaminer har jag också goda erfarenheter av Hearthstone, men de tror jag inte finns för nyförsäljning i Sverige.
Har provat att försöka få tag i en Hearthstone spis, men det är ingen lätt historia. Säljs via något franskt/spanskt bolag. Camina som tar in VC är också helt omöjliga att komma i kontakt med. Dock efter lite runt ringning så lät det som att Camina inte går att få tag i sedan 2-4v.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.