Hej!

Jag behöver lite hjälp. Här är historien:

Jag har haft tillgång till en liten lastare och med den har jag spridit ut matjord på ungefär halva tomten. 15 centimeter ungefär. På detta har det vuxit upp halvmeterhögt ogräs (det fick ligga ett bra tag). Jag tog traktorn och körde runt och skrapade bort det mesta av ogräset. Sen var det en kille med en stor hjullastare ute och skulle planera resten av tomten. När jag kom hem så fann jag till min fasa att han endast lastat på 20 centimeteter matjord på den del av tomten som jag redan planerat. Nu är det över 30 centimeter matjord där och en stor del av de 300 (dyra) kubik matjord som jag köpt har gått åt. Han blev kalllad på ett annat jobb och stack sen från vår tomt. Förklaringen han gav var att eftersom jag hade kört med traktorn på området som redan hade matjord så hade det blivit typ förstört på något sätt och man måste sätta på ny matjord. Det kan väl ändå inte vara möjligt! Enligt honom skulle man undvika att köra på matjorden när den var utlagd.

Så det jag undrar är:1. Om man kör med en liten traktor på redan utlagd matjord så att den blir ihoppackad. Blir den förstörd då? och 2. Går det att skrapa av de 20 centimeter matjord som han lagt ut och lägga ut den på andra delar av tomten?
 
Aldrig hört talas om att matjord blir förstörd för att den blir packad, då är det ju bara att luckra upp den igen med en jordfräs t.ex. Lerjord är väl lite känsligare att packa då man förstör strukturen i den.
Ser inga hinder i att du kan skrapa av 20 cm och jämna ut det över hela tomten.
 
Bara att flytta den jorden och är du orolig för packningen så ta som sagt en jordfräs så fixar det sig
 
Packad/kompakterad markyta är inte lyckad för framtida växtlighet. Man ska köra så lite som möjligt på marken. Jordfräs går väl i värsta fall an men det bästa är att med lätt grävskopa lyfta jorden ca 40 cm djupt och så låta den falla ner. Jobba baklänges så att du inte kör över den luftade jorden. Är underlaget sandjord är inte kompakteringen så farlig och du behöver inte gå så djupt ner, med lerjord värre. Kompakteringens effekt märks ofta inte förrän efter flera år - då du märker att tex de nyplanterade träden inte mår bra och inte klarar av att rotutvecklas. Du kommer tydligen anlägga gräsmatta över merparten av marken - tänk då på att gräva extra djupa och stora hål om du tänker sätta några träd.
 
Tack för svaren!

Jag kommer att få hjälp av en störrre maskin i morgon och förhoppningsvis kan han få ut jorden över hela tomten.

Yonnas kommentar angående framtida växtlighet gör dock att jag blir lite orolig. Alltså, marken under matjorden är stenhård. Packad lera och sten. Ingenting kommer ju att växa i det! Om man fixar stora hål och fyller med matjord, funkar det då? Hur stora hål behövs för buskar, och för t.ex. äppelträd?
 
daniel_168 skrev:
Tack för svaren!
Om man fixar stora hål och fyller med matjord, funkar det då? Hur stora hål behövs för buskar, och för t.ex. äppelträd?
Här finns väldigt bra råd för plantering av äppelträd, och samma råd skulle kunna duga även för andra träd. Rådet är att hellre gräva brett än smalt o djupt, förbättra jorden, samt se till att trädet växer lite upphöjt.

http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.