K Krux skrev:
Okej då förstår jag att köpa/bygga verktyg för trådbockning kanske inte är något alternativ
Jag kan tänka mig att köpa ett verktyg eftersom jag verkligen gärna vill ha en sån här lampa :) så det blir kanske ett sånt som PNO rekommenderade i inlägg 2.
 
Jag såg nu (när jag tänkte testa en "prototyp" i tunn ståltråd eftersom det blev för svårt att rita upp och jag vill klura ut rätt ordning på böjningarna) att den första och andra bilden av alternativ 1 verkar visa spegelvända varianter.
Vidare så verkar det ha funnit både fasta och svängbara varianter, nedanstående urklipp (tyvärr låg upplösning) kommer från en översikt av Stringsystemet från tiden.
 
  • Utdrag ur katalog med bilder och priser på olika typer av lampor, text på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
C Cff skrev:
Jag kan tänka mig att köpa ett verktyg eftersom jag verkligen gärna vill ha en sån här lampa :) så det blir kanske ett sånt som PNO rekommenderade i inlägg 2.
Ja jag kan rekommendera den principen dem verktygen i inlägg 2 använder.
Så långt tillbaka som till min gymnasietid då tillverkade jag lite unika och en del stora ställningar som växter skulle klättra på i stål bla 4 mm . Jag byggde en del verktyg till detta ställbar svetsfixtur och även ett bockverktyg som använde den princip som beskrivs och den användes mycket och det tillverkades en rad olika delar till bockverktyget. Jag hade även fasta lägen i det. det går att göra väldigt mycket med ett sådant bockverktyg ( även utan att tillverka massa delar) så för dig som verkar nyfiken och vill greja tror jag det skulle passa bra.
Har tyvärr inga bilder på grejerna . Jag lämnade detta ifrån mig när jag kände mig färdig med det
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
En sak jag funderar lite över är hur jag skall fästa verktyget. Jag skulle ju helst vilja pyssla lite med detta hemma, men bor i en liten lägenhet och kan inte fästa i golvet och kan inte heller fästa i köksbänken. Någon som har några bra idéer? Annars får jag stå hemma hos föräldrarna och jobba med verktyget (de har hus).
 
K
C Cff skrev:
En sak jag funderar lite över är hur jag skall fästa verktyget. Jag skulle ju helst vilja pyssla lite med detta hemma, men bor i en liten lägenhet och kan inte fästa i golvet och kan inte heller fästa i köksbänken. Någon som har några bra idéer? Annars får jag stå hemma hos föräldrarna och jobba med verktyget (de har hus).
Går att fästa den i en lite grövre bräda som du sedan sätter fast med tvingar i ett bord eller liknande. Gärna något tungt
 
  • Gilla
Cff och 1 till
  • Laddar…
Någonstans i mina gömmor har jag en trådbocksjigg från 80-talet typ. Den består av en skiva med en massa hål och ett gäng metallpinnar man sätter i hålen utifrån vilken form man vill bocka till. Sen har man ett verktyg som man trär över en av pinnarna och vrider för att böja tråden runt pinnen.

Jag har försökt googla efter nåt liknande, men hittar inget. Den som känner igen beskrivningen kanske vet vad verktyget kallas?
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har försökt googla efter nåt liknande, men hittar inget. Den som känner igen beskrivningen kanske vet vad verktyget kallas?
Det är inte en sådan här du tänker på?

Svartvit illustration av trådbockningsverktyg med exempel på böjd metalltråd och textbeskrivning på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För en sådan har jag också "någonstans"... Sidan 22 i denna eminenta publikation.

Vad tror ni om grov aluminiumtråd för TS skapelser? Kanske för vekt men borde vara hyfsat lättarbetat. Typ denna:

Silverfärgad aluminiumtråd, använd för smyckestillverkning, diy-projekt, rulle med mätangivelser och produktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Nej (men jag tror jag har en sån också...). Det är en platta, typ 30x30 cm, med ett rutmönster av hål på kanske 8 mm varannan cm. Ungefär som ett svetsbord med hål för tvingar, men i mindre skala.
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.