Första inlägget(tror jag)...

Har 2 st bord HAY Loop men skivorna på bägge är i risigt skick, tror dom är i mattsvart mdf lr linoleum. Med småkids är det väl typ betong man borde ha lr rostfritt :crysmile:

MEN nu har jag en idé som vore grym att få till, skivan till lilla bordet är 2500mm lång, först tänkte jag köra på Valchromat/genomfärgad MDF typ en en grå och antingen vaxa den lr olja.

Min vision nu är dock att ha Valchromat i mitten och något ljust träslag längs kanterna, dvs 3 skivor totalt med samma bredd/tjocklek.

- Hur får man ihop dom tight? Limma med tvingar deluxe? Kex?
- Andra tips eller idéer?
 
  • Svart bord med distinkta ben. Tre ytor; två gråa texturerade, en ljus träeffekt. Inredningsdesignelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska det vara randigt på längden då och har du tänkt att dom ska vara obehandlade. Inte riktigt bra, dom behöver en form av lite hårdare ytskikt för att tåla ungarna
 
J jonaserik skrev:
Ska det vara randigt på längden då och har du tänkt att dom ska vara obehandlade. Inte riktigt bra, dom behöver en form av lite hårdare ytskikt för att tåla ungarna

Precis på längden, så Valchromat i mitten och trä på båda sidorna. Såg nu att skivan är
  • Längd (cm)250
  • Bredd (cm)92,5
  • Höjd (cm)74
Så ca 31cm Bredd och 250cm längd.

Jo behandling såklart, bivax lr något annat.
 
Blir svårt att skarva så det inte blir en kant mellan delarna om dom läggs som en skiva. Kan du limma på den gamla skivan och tvinga ner och ihop dom, så kan det bli bra. Sen det med bivax, håller det inte så blir det svårt att måla eller göra något efter det. Ytan blir liksom fet av vaxet.
 
Är det linoleumskiva kan du slipa den och lägga på ny ytbehandling. Hade kanske väntat ut kidsens värsta gaffelattacker o sen renoverat skivan isåfall. Valchromat repas lika lätt/svårt som linoleum så nya skivan kommer inte bli supertålig.

Mindre repor o annat i linoleum ska man kunna få bort med underhållningsvax.

Men, för att svara på frågan. Ska det byggas av tre delar måste du ha styrning (domino eller kex eller splines) mellan delarna när du limmar + clamping cauls för att hålla det i våg under limningen. Hade nog även kört på en liten fas på kanten mellan delarna, samlar smulor o damm men om du frågar hur du ska få dom tre skivorna i våg tror jag inte du har utrustning eller erfarenhet att lyckas med en helt seamless fog*. En fas döljer små skillnader i höjd mellan skivorna.

*Du kan inte riktigt sandpappra det jämnt efter limning heller, du går snabbt genom hårdare skiktet i valchromaten o sen är det kört.

Valchromat är väl max 244cm så du får tulla lite på längdmåttet isåfall.
 
Ola C Ola C skrev:
*Du kan inte riktigt sandpappra det jämnt efter limning heller, du går snabbt genom hårdare skiktet i valchromaten o sen är det kört.
Om man är riktigt full i fan kan man kanske se till att det är träet som ska tas ner för att få det jämt men jag vet inte om det är en vettig lösning för TS.
 
P Pettman skrev:
Om man är riktigt full i fan kan man kanske se till att det är träet som ska tas ner för att få det jämt men jag vet inte om det är en vettig lösning för TS.
Ja jo men du kommer behöva sandpappra i båda materialen om det ska bli skarvfritt. Det går såklart men är ingen enkel uppgift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.