Relativt nyinflyttad och detta ljud låter nu från bergvärmepumpen. Något att oroa sig för? Av märke NIBE från tidigt 00-tal. Plastbehållaren är tom: ska den vara det?
 
Du behöver fylla på brine-vätska, alkoholen som är i slangen som går ner i borrhålet. Asap.


...och reda ut varför den smitit ut. Man kan misstänka att du kanske har något läckage vid cirkulationspumpen eller så....

Öppna den nedre luckan och se hur det ser ut i botten på värmepumpen.
 
  • Gilla
chillevillen
  • Laddar…
Du har spricka på någon av klämri gsmuttrarna på kb-sidan, det är standard på dessa äldre pumpar, går in kondens i gängorna, och när kb blir minus så spricker muttern
 
  • Gilla
chillevillen
  • Laddar…
Ja, som de skrivit ovan
DonPablo DonPablo skrev:
Du har spricka på någon av klämri gsmuttrarna på kb-sidan, det är standard på dessa äldre pumpar, går in kondens i gängorna, och när kb blir minus så spricker muttern
Detta är jag också intresserad av. Var sitter dessa klämringsmuttrar?

Mvh Mackk
 
  • Gilla
chillevillen
  • Laddar…
Ja, det behövs mer vätska som de skrivit ovan. Huruvida vätskan löser/påverkar ljudet kan jag inte svara på.

I mitt system krävs det ett övertryck så efter att vätskan är ifylld tar teknikern och pumpar med en specialpump. Någon annan på forumet kanske vet vad som gäller med ditt, själv är jag också nybörjare.
Mvh Mackk
 
Ett tips är att använda en borrmaskinspump med lämplig slang och koppling och fylla på köldbäraren.
 
Klämringsmuttrarna som brukar spricka sitter precis innanför skalet på pumpen nertill. Lossa plåtarna och se om du hittar något. Angående fyllning av kärlet med kb, stäng av pumpen och lossa försiktigt den kromade grejen på plastbehållaren, eller bara öppna kranen på behållaren, och peta ner en tratt i hålet, och häll på kb till halva kärlet, skruva tillbaka, eller stäng kranen på kärlet, och starta pumpen. Behövs ingen borrmaskinspump
 
Ljudet som hörs är luft i rören, snart stannar maskin på lp larm
 
Så här ser en av de spruckna kopplingarna ut på en Nibe1235. Se till att byta mot en rejälare mutter om du byter.

Etikett på en komponent, hand håller delen, slitage och användning synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DonPablo DonPablo skrev:
Klämringsmuttrarna som brukar spricka sitter precis innanför skalet på pumpen nertill. Lossa plåtarna och se om du hittar något. Angående fyllning av kärlet med kb, stäng av pumpen och lossa försiktigt den kromade grejen på plastbehållaren, eller bara öppna kranen på behållaren, och peta ner en tratt i hålet, och häll på kb till halva kärlet, skruva tillbaka, eller stäng kranen på kärlet, och starta pumpen. Behövs ingen borrmaskinspump
Tack, jag ska kika på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.