I huset finns det 4våningar och ett 30tal element, nu blir 2 av dom inte varma.
Är hos en hyresgäst och jag har inte varit dit än men det ska vara på samma vägg så troligen då samma matning men inte helt säkert.
Det här är på våning 3

Tömde en stor del av systemet i somras och vet att när jag luftade i den lgh så var det väldigt dålig fart när man öppnade luftskruven, men samma där inte helt 100 på att det gäller samma element...

Är det oftast nålventilen som strular?
Spraya lite 5-56, knacka och trycka in / dra ut som gäller?
Elementen har varit varma tidigare år

Har ingen större lust att tömma systemet och byta ventiler nu om det går att undvika..
 
nino nino skrev:
I huset finns det 4våningar och ett 30tal element, nu blir 2 av dom inte varma.
Är hos en hyresgäst och jag har inte varit dit än men det ska vara på samma vägg så troligen då samma matning men inte helt säkert.
Det här är på våning 3

Tömde en stor del av systemet i somras och vet att när jag luftade i den lgh så var det väldigt dålig fart när man öppnade luftskruven, men samma där inte helt 100 på att det gäller samma element...

Är det oftast nålventilen som strular?
Spraya lite 5-56, knacka och trycka in / dra ut som gäller?
Elementen har varit varma tidigare år

Har ingen större lust att tömma systemet och byta ventiler nu om det går att undvika..
Dra inte ut stiftet då riskerar du att dra lås låsbrickan bakom. Utan tryck in försiktigt och slapp snabbt. Detta görs i ganska snabbt tempo tills den helt fjädrar ur. Men som sagt luft dem först.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Dra inte ut stiftet då riskerar du att dra lås låsbrickan bakom. Utan tryck in försiktigt och slapp snabbt. Detta görs i ganska snabbt tempo tills den helt fjädrar ur. Men som sagt luft dem först.

Ja men det var ju konstigt att det kom så dåligt med vatten/luft ur dom när jag hade fyllt. I de flesta andra så var det bra tryck, men här var det inte alls på samma vis...
 
nino nino skrev:
Ja men det var ju konstigt att det kom så dåligt med vatten/luft ur dom när jag hade fyllt. I de flesta andra så var det bra tryck, men här var det inte alls på samma vis...
Kanske är den slinga mer strypt i flödet än de andra. Om det är en separat slinga dvs.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Der var ventilen som satt fast, lite ruckande, lite spray och lite knackning så lossnade båda 2 som var på olika matningar.

Märkte att det läckte lite vatten ur ena ventilen, byter man dom under drift om man är snabb?
Är det samma till alla eller måste man lös med en och ta med till rörfirman?

Rörkoppling med öppet termoventilinsats, närbild, rörmokeri, oskarp bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske borde investera i nya termostater också...
Gammal termostat med inställningsratt på trägolv. Sliten, märkt, reflexion av ben i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir ju att renovera alla element allt eftersom men termostaterna kan man väl återanvända
 
nino nino skrev:
Der var ventilen som satt fast, lite ruckande, lite spray och lite knackning så lossnade båda 2 som var på olika matningar.

Märkte att det läckte lite vatten ur ena ventilen, byter man dom under drift om man är snabb?
Är det samma till alla eller måste man lös med en och ta med till rörfirman?

[bild]

Kanske borde investera i nya termostater också...
[bild]

Blir ju att renovera alla element allt eftersom men termostaterna kan man väl återanvända
Om det är ett relativt nytt element så går det att strypa vattenflödet i nederkant på elementet. Är det ett gammalt så måste man tyvärr tömma nivån så att det kommer under packboxen.
En bild på packboxen så kan nog en vvsfirma lösa det.
Funkar termostaten så ja, är du hyresvärd och vill spara pengar så kanske det kan vara läge och byta alla samt spärra dem på ett maxläge.
En ny bra termostat från 150kr. Då kan du byta packbox till en som passar moderna termostater på samma gång. Totalkostnad om du gör det själv ca 220kr/ element
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nej dom är ju gamla så klart... Fanns en ventil på nåt element men där började det rinna vatten när jag lossade på locket så jag kom aldrig åt avstängningen...

Det får inte ens om man är snabb alltså? :)
Ska upp med 2 element bara jag har målat dom, det är på våningen under så ev måste jag ju tappa ur igen då får jag passa på att byta.

Spärra på maxläge? Eller spärra så det inte går på max?
Är bergvärme så då vill man väl ha öppna termostater om jag förstått det hela rätt?
 
nino nino skrev:
Nej dom är ju gamla så klart... Fanns en ventil på nåt element men där började det rinna vatten när jag lossade på locket så jag kom aldrig åt avstängningen...

Det får inte ens om man är snabb alltså? :)
Ska upp med 2 element bara jag har målat dom, det är på våningen under så ev måste jag ju tappa ur igen då får jag passa på att byta.

Spärra på maxläge? Eller spärra så det inte går på max?
Är bergvärme så då vill man väl ha öppna termostater om jag förstått det hela rätt?
Tänkte så det inte gick på max. Men har du bergvärme så är det väl som du skriver full spätta som gäller.
Prova går ju alltid. Om du stänger av cirkulationspump först :rofl:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
V
T Tompafix skrev:
Dra inte ut stiftet då riskerar du att dra lås låsbrickan bakom. Utan tryck in försiktigt och slapp snabbt. Detta görs i ganska snabbt tempo tills den helt fjädrar ur. Men som sagt luft dem först.
Fel knacka på ventilen
Ge fasen i piggen
Behöver inte va hårt. De är vibrationerna som gör att de ev öppnar.
 
V Villaägarenr1 skrev:
Fel knacka på ventilen
Ge fasen i piggen
Behöver inte va hårt. De är vibrationerna som gör att de ev öppnar.
Jag har väl inte sagt det heller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.