Skriver här för sist fick jag så otroligt bra respons på en helt annan sak gällande mitt funkis kök från 1963 som jag renoverar.

Som rubriken lyder har jag problem med tröga lådor. Jag har vaxat dem och det hjälpte absolut till viss del, men jag hade tidigare ett kök med mjukstängande lådor och jag blev väl bortskämd av det.
Jag har läst att man kan slipa upp både lådor och hyllplanen de glider över och det ska jag göra.
Jag undersökte också möjligheterna att byta ut lådan för att få in expansionsbeslag, men de lösningarna som finns innebär att jag måste riva ut en del av stommen och det blir väldigt svårt enligt de hemsidorna jag varit i kontakt med. Lådfronten sitter också ihop på ett vis som gör det knepigt att ta isär från lådan.
Såg på en blogg att någon hade lyckats få in expansionsbeslag till sina funkislådor men så mycket marginal har jag inte på sidorna. Har kanske 3mm totalt i bredd och 5mm i höjd i marginal.

Finns det någon kunnig där ute som har bra idéer? Antingen på hur man kan modifiera det som finns för att få in expansionsbeslag eller är det bara slipa och vaxa/talgs som gäller?

Jag är lite händig och äger både sticksåg och handslip, men har inte tillgång till en verkstad.
(Fullt medveten om att lådorna behöver limmas men avvaktar med det tills jag har undersökt mina möjligheter)

Vit förvaringsbyrå med öppna lådor, matförpackningar och plastpåsar inuti, mot en trähärva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit förvaringsmöbel med lådor, en är öppen och tom, slitna kanter, metallhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Leta reda på ett lämpligt beslag och fräs ett spår i både låda och vägg, så ska det säkert få plats
 
  • Gilla
Yoshidacat
  • Laddar…
M magnu skrev:
Leta reda på ett lämpligt beslag och fräs ett spår i både låda och vägg, så ska det säkert få plats
Tack! Sjukt bra svar! Vad kan jag använda för att fräsa ett spår?
 
M magnu skrev:
Leta reda på ett lämpligt beslag och fräs ett spår i både låda och vägg, så ska det säkert få plats
Och kan slipper jag ta bort det lådan vilar på i stommen (hyllplanen) med den här lösningen?
 
  • Gilla
Yoshidacat
  • Laddar…
Rickard.
Jag tycker du ska börja med det enklaste och kolla passformen och vaxa in ordentligt, det kan göra väldigt stor skillnad och du slipper ”förstöra”.
 
Mazen Mazen skrev:
Ett alt är att göra lite plats på höjden och få dit "glidskenor" av tex dessa plastlister.

[länk]

Borde göra att lådorna glider lättare med mindre friktion.

Finns åxå kantband som inte bygger mer än ngn mm, kan vara ett alt till hyllplanen om dessa sitter fast i skåpet.
[länk]
Tack! Det där är ju väldigt bra tips! ☺️
 
Y Yoshidacat skrev:
Tack! Det där är ju väldigt bra tips! ☺️
Funkade prima på en gammal byrå jag fixade iordning för några år sedan.. går att gå på med ett siliicon stift för extra glid.
 
  • Gilla
Yoshidacat
  • Laddar…
Y Yoshidacat skrev:
Tack! Sjukt bra svar! Vad kan jag använda för att fräsa ett spår?
En handöverfräs för några tusenlappar.
Sedan får du köpa lite planhyvlat virke att ha som anhåll.

Jag brukar lägga 3st 45x220mm brägor på två bockar. Sedan tar jag två limknektar, så jag får en stabil skiva.
Mina jiggar skruvar jag sedan fast i skivan.

Det gäller verkligen att ordna ordentliga anhåll när man ska fräsa. En handöverfräs går allt annat än rakt.
 
  • Gilla
Yoshidacat
  • Laddar…
Enda jag oroar mig för är att det inte ska bli så mycket trä kvar över de man fräst och därmed göra lådan skör och att trät blir tunt.
Kanten på lådan är bara 10mm. Kanske bygga på sidorna invändigt med en bit trä isf?
 
RoTe
Y Yoshidacat skrev:
Enda jag oroar mig för är att det inte ska bli så mycket trä kvar över de man fräst och därmed göra lådan skör och att trät blir tunt.
Kanten på lådan är bara 10mm. Kanske bygga på sidorna invändigt med en bit trä isf?
Försök att undvika fräsa lådorna då om det går.
 
Y Yoshidacat skrev:
Skriver här för sist fick jag så otroligt bra respons på en helt annan sak gällande mitt funkis kök från 1963 som jag renoverar.

Som rubriken lyder har jag problem med tröga lådor. Jag har vaxat dem och det hjälpte absolut till viss del, men jag hade tidigare ett kök med mjukstängande lådor och jag blev väl bortskämd av det.
Jag har läst att man kan slipa upp både lådor och hyllplanen de glider över och det ska jag göra.
Jag undersökte också möjligheterna att byta ut lådan för att få in expansionsbeslag, men de lösningarna som finns innebär att jag måste riva ut en del av stommen och det blir väldigt svårt enligt de hemsidorna jag varit i kontakt med. Lådfronten sitter också ihop på ett vis som gör det knepigt att ta isär från lådan.
Såg på en blogg att någon hade lyckats få in expansionsbeslag till sina funkislådor men så mycket marginal har jag inte på sidorna. Har kanske 3mm totalt i bredd och 5mm i höjd i marginal.

Finns det någon kunnig där ute som har bra idéer? Antingen på hur man kan modifiera det som finns för att få in expansionsbeslag eller är det bara slipa och vaxa/talgs som gäller?

Jag är lite händig och äger både sticksåg och handslip, men har inte tillgång till en verkstad.
(Fullt medveten om att lådorna behöver limmas men avvaktar med det tills jag har undersökt mina möjligheter)

[bild] [bild]
Testa att skrapa bort färgen inne i stommen där lådorna glider. Det ska inte vara målat där. Vanligt problem vid kärva lådor.
 
  • Gilla
Yoshidacat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.