Skulle behöva utöka platsen på vår vind för lite mer förvaring.
Nu finns bara en landgång men tänker mig att regla upp vid sidorna om landgången och fästa reglarna i de sneda vertikala stöttorna i takstolen och sedan lägga skivor/brädor mellan. Se bild hur jag tänker att reglarna skall vara, kanske inte den bästa skissen men ni förstår säkert

Är det ok att regla upp mot takstolarna. Tänker så man inte på nåt sätt försämrar konstruktionen/hållfastheten
 
  • En oisolerad vind med synliga takstolar och en landgång av trä, markerad med en svart linje för planerad regel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerad vind med landgång av träbrädor och synliga takstolar, föremål lagrade vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle inte rekommendera dig att använda en kallvind för förvaring av organiskt material.
 
  • Gilla
Sesulo och 1 till
  • Laddar…
F Falle86 skrev:
Skulle inte rekommendera dig att använda en kallvind för förvaring av organiskt material.
Varför inte? Så har folk gjort i alla tider. Detta är helt klart ett nyare hus med bättre isolering än många äldre. Men även i sådana hus förvara folk saker på vinden.

Jag har väldigt svårt att tro att det skulle försämra hållfastheten TS. Men någon mer kunnig har nog svar på frågan. Använd råspont som det är idag, skruva i sponten på varje regel så blir det snyggt. Använd gärna 21mm tjock spont isåfall.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
F Falle86 skrev:
Skulle inte rekommendera dig att använda en kallvind för förvaring av organiskt material.
Takstolarna är organiskt material... just sayin’. :thinking:
 
  • Gilla
  • Älska
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
Två funderingar

Jag blev tillsagd av hustillverkaren att inte bygga ihop golvet utan lämna luftspalt mellan brädorna
34x145 är bra alternativ till golv.

Det kommer bli väldigt dammit där uppe så de kan finnas en idé att skjuta fast insektnät mellan brädorna

Jag blev avrådd att spänna upp vindduk som ett täcke på lösullen

Det är också bra att skära nå obs typ 15cm höga som skydd där ditt golv slutar så inte grejorna rasar ner i ullen
 
J Johan456 skrev:
Varför inte? Så har folk gjort i alla tider. Detta är helt klart ett nyare hus med bättre isolering än många äldre. Men även i sådana hus förvara folk saker på vinden.

Jag har väldigt svårt att tro att det skulle försämra hållfastheten TS. Men någon mer kunnig har nog svar på frågan. Använd råspont som det är idag, skruva i sponten på varje regel så blir det snyggt. Använd gärna 21mm tjock spont isåfall.
https://www.viivilla.se/husliv/8-saker-du-inte-borde-ha-pa-vinden/

Går bort rätt många saker om man ska följa råden i vivilla.
 
Jepp, jag har alla de sakerna på min vind och har så haft i många år. De flesta människor (med kallvind) tror jag faktiskt har sådant på vinden. Slutsatsen får bli att saker kan ta skada, men sannolikt inte.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Magnus E K
J Johan456 skrev:
Jepp, jag har alla de sakerna på min vind och har så haft i många år. De flesta människor (med kallvind) tror jag faktiskt har sådant på vinden. Slutsatsen får bli att saker kan ta skada, men sannolikt inte.
Även stearinljus, gasflaskor och mat? Just de sakerna har jag faktiskt inte tänkt på att förvara där uppe, trots att min vind är fräsch (snyggare än resten av huset faktiskt).

Har tomma uppfällda flyttkartonger som ser ut som nya, säsongsförvarade skor/stövlar, båttillbehör (åror), trappställning och piskregel m m.
 
Tack för svaren även fast flesta av dem inte hörde till min ursprungliga fråga

Jag har inte tänkt att täcka golvet helt. Blir ett antal fickor ut från landgången, kommer inte gå hela vägen bort mot takfoten
Så luftspallt blir det

Ingen som har något mer att flika in angående påverkan av konstruktion/hållfastheten av att fästa reglar i tak stolarna?
 
Magnus E K
Att bygga på takstolens underram kommer ju förstärka den, så har svårt att se att det skulle bli sämre. Möjligen försök göra det symmetriskt på båda sidor, fast den största eventuella snedbelastningen blir väl senare när man förvarar saker (eller om snön bara ligger på ena sidan av taket).
 
Såhär gjorde jag.

Kolla vart du har inspektionsluckor till vent osv. Bygg så du kan komma åt det senare
 
  • En vind med nylagda golvbrädor och synliga takbjälkar, konstruerad för åtkomst till ventiler och inspektionsluckor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Carl.Alm och 1 till
  • Laddar…
Ser riktigt bra ut. Vad har du använt för dimension på golvbrädorna. Hur stor glipa har du imellan?

Inspektionsluckorna, sitter de på rören som går i lösullen?
 
R RolloKola skrev:
Ser riktigt bra ut. Vad har du använt för dimension på golvbrädorna. Hur stor glipa har du imellan?

Inspektionsluckorna, sitter de på rören som går i lösullen?
Du måste kolla ritningen. De sitter några luckor längst kanalerna. Jag har 3 st i golvet. Du kan bygga fack eller se till att skruva golvet ovanför så du kan komma åt.

Golvet är 34x145. Anledningen är att de är cc 120 mellan takstolarna. Glipan är runt 10mm

Dock kan ullen virvla upp när de blåser mycket så därför är de bra att sätta nät. Främst mellan takstolarna längst ner mot takfoten
 
Det flesta fackverkstakstolar är dimensionerade för en last på ca 50kg/m² över hela underramens längd. Fram till dessa att det vertikala avståndet mellan över och underram understiger 600 mm (se nedan):
Linjeteckning av en fackverkstakstol med markerat avstånd på 600 mm mellan över- och underram.
Detta enligt normen.

Så att använda takstolen för vindförvaring ska i sig inte vara några problem. Men det kan vara värt att se på ritningen om så är fallet.
 
J Johan456 skrev:
Varför inte? Så har folk gjort i alla tider. Detta är helt klart ett nyare hus med bättre isolering än många äldre. Men även i sådana hus förvara folk saker på vinden.

Jag har väldigt svårt att tro att det skulle försämra hållfastheten TS. Men någon mer kunnig har nog svar på frågan. Använd råspont som det är idag, skruva i sponten på varje regel så blir det snyggt. Använd gärna 21mm tjock spont isåfall.
Det som förvaras på vinden är steget innan tippen!
Hoppa över det steget och lås vindsluckan!
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.