useless useless skrev:
Hur länge sen köpte ni huset?
4 år och 10 månader så har ett par månader tills banken går med på en omvärdering.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Har du gjort större renoveringar så går det värdera om innan 5år.
 
Sen får man omvärdera hur ofta man vill. Det är bara det amorteringsgrundande värdet som styr gränserna kopplade till amorteringskravet som inte kan ändras oftare än var 5'e år.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Davidbagare
useless useless skrev:
Sen får man omvärdera hur ofta man vill. Det är bara det amorteringsgrundande värdet som styr gränserna kopplade till amorteringskravet som inte kan ändras oftare än var 5'e år.
Om man gjort avsevärda värdehöjningar på bostaden så kan man göra en amorteringsgrundande omvärdering innan 5 år gått.
 
Davidbagare
Vi fick en gratis skriftlig värdering av Bjurfors för ett tag sedan. De hade då något samarbete med en bank för detta. Sedan fick jag den skriftliga värderingen på mail och kunde således ta till vår bank, som var en helt annan än den de samarbetade med.
 
Nu vet vi inte syftet eller bakgrunden till TS önskan att värdera om fastigheten. Men även om man inte gjort några större förändringar så är det fritt fram att värdera om när man vill och utöka bolånet om banken tycker att utrymme finns.
Det är bara det amorteringsgrundande värdet som bara kan ändras med 5 års intervaller (om man inte har gjort stora förändringar av fastigheten däremellan).
 
useless useless skrev:
Nu vet vi inte syftet eller bakgrunden till TS önskan att värdera om fastigheten. Men även om man inte gjort några större förändringar så är det fritt fram att värdera om när man vill och utöka bolånet om banken tycker att utrymme finns.
Det är bara det amorteringsgrundande värdet som bara kan ändras med 5 års intervaller (om man inte har gjort stora förändringar av fastigheten däremellan).
Som jag skriver i första inlägget så är det värdering för amorteringsunderlag.
 
Fick tag på mäklaren som sålde huset hon ger också rabatt, vilket gör att man landar på 2500kr :)
 
useless useless skrev:
Nu vet vi inte syftet eller bakgrunden till TS önskan att värdera om fastigheten. Men även om man inte gjort några större förändringar så är det fritt fram att värdera om när man vill och utöka bolånet om banken tycker att utrymme finns.
Det är bara det amorteringsgrundande värdet som bara kan ändras med 5 års intervaller (om man inte har gjort stora förändringar av fastigheten däremellan).
Kapar tråden lite.
Hur mycket är större förändringar som ger att man får ändra det amorteringsgrundande värdet innan det gått 5år?
Har ju gjort en del på min kåk om man säger så på de 2 åren jag bott här...
Exemplen som jag hittat säger bara vad som INTE räcker till och det är ju mer eller mindre bara enstaka rum.
citat
"Renovering av enbart kök eller badrum eller tillbyggnad av balkong anses till exempel i normalfallet inte ge en avsevärd värdeförändring."
Men vad är ungefär tillräckligt ???
 
Det enda som står i föreskriften är att "bostadens marknadsvärde avsevärt förändras". Det är banken som bedömer om de förändringar som skett i bostaden har lett till en avsevärd värdeökning, så du får fråga dom.
 
useless useless skrev:
Det enda som står i föreskriften är att "bostadens marknadsvärde avsevärt förändras". Det är banken som bedömer om de förändringar som skett i bostaden har lett till en avsevärd värdeökning, så du får fråga dom.
Ok, tänkte om du (eller nån annan för den delen) hade nån annan bra riktlinje att gå efter.
 
Davidbagare
M MrDizzy skrev:
Ok, tänkte om du (eller nån annan för den delen) hade nån annan bra riktlinje att gå efter.
Jag har för mig att jag läste/hörde någonstans att något som inte fanns innan ska ha tillkommit. Typ ett nytt rum/utbyggnad, ett garage, altan/uteplats m.m. Det räcker således inte att byta ut ett kök (som redan fanns) till ett nytt. Eller golv som redan fanns. Osv..
Alternativt att det har varit ett renoveringsobjekt som man renoverat om helt och hållet vilket väsentligt höjt värdet på fastigheten.
Edit: Kanske inte tillförde så mycket, nu när jag läste mitt eget inlägg :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.