V ViperTim skrev:
Det är väl ganska välkänt att bygglov inte handlar om lagar och regler utan om pengar och inflytande.
Ja iallafall om man har på sig socialdemokratiska glasögon..
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
J Jonte Karlsson skrev:
Kassaskåpens säkerhet ligger i svårigheten att bryta upp dörren eller bära med sig dem, eller brandskyddet de kan ge samt eventuell larmning/övervakning. Säkerheten ligger alltså inte i kassaskåpets existens.

Det du pratar om är Security by obscurity:
[länk]

Om någon har en bunker och äger ett kassaskåp så kan 100% av befolkningen lista ut att det är där kassaskåpet är placerat, framförallt av praktiska skäl. Ungefär 99.999% av Sveriges befolkning har kontanter, bilnycklar, pass, smycken och andra värdesaker liggande på köksbordet eller hängande vid ytterdörren. Så att raljera om att övriga 0.0001% "inte är så smart" pga att man vet att de har ett kassaskåp känns inte så genomtänkt. Om man tror att kassaskåpsägare har kassaskåp för att de har skåpet fullt med diamanter och dyrbara tavlor och andra stöldbegärliga saker så har man nog sett lite för många filmer.
1. Alla kassaskåp (och dess varianter) kan brytas upp. Det är helt beroende på gärningsmännens resurser. Och deras resurser, eller snarare, vilka de är, är beroeende av vad de tror de kan vinna på det.
2. Eftersom 99% av befolkningen inte har kassaskåp (i dess verkliga bemärkelse, dvs skåp med verkligt kraftigt inbrottskydd) och oftast i kombination med att de inte har sådana värdesaker som brukar finnas i sådana skåp, har inbrottstjuvar inte med sig sådana redskap och inte är förberedda för uppbrytande av skåp.
3. Det som främst påverkar 1. och 2. ovan är den eventuella vetskapen om ett sådant kassaskåp i bostaden. De allra flesta inbottstjuvar är tillfälliga opportunister som agerar på ytliga tecken t ex på att bostaden för tillfället är tomt på människor.
Så om man inte annonserar om att man har ett kassaskåp (och inte verkar uppenbart rik) så utgår alla ifrån att man inte har ett sådant kassaskåp som vi pratar om här.
4. "Security by obscurity" är vad de allra flesta människor har som skydd mot de flesta angrepp på den egna bostaden. Det handlar om ekonomiska möjligheter.

F ö vill man använda kassaskåp, eller som det egentligen brukar kallas, värdeskåp, som skydd för dyrbarheter och vill vara någorlunda säker så är det värdeskåp som kostar 150000:- och uppåt samt som väger 1 ton och uppåt som gäller.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Coolt, kul ! Jag skulle gärna ha byggt en liknande källare under mitt garage, då när jag hade chansen...
Men begreppet "bunker" är väl en miltär pryl? Skyddsrum ? Källare ?
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Ja iallafall om man har på sig socialdemokratiska glasögon..
Några sådana har jag inte, då ser man ju inte verkligheten.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
H hyggabus skrev:
Men begreppet "bunker" är väl en miltär pryl? Skyddsrum ? Källare ?
Precis. Med den definitionen på bunker så växte jag upp i ett hus med bunker. Dvs utgrävd källare under garaget.

För att räknas som "bunker" så får man nog ha en uttalad skyddsfunktion. (Om den inte ligger på en golfbana då...)
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
1. Alla kassaskåp (och dess varianter) kan brytas upp. Det är helt beroende på gärningsmännens resurser. Och deras resurser, eller snarare, vilka de är, är beroeende av vad de tror de kan vinna på det.
2. Eftersom 99% av befolkningen inte har kassaskåp (i dess verkliga bemärkelse, dvs skåp med verkligt kraftigt inbrottskydd) och oftast i kombination med att de inte har sådana värdesaker som brukar finnas i sådana skåp, har inbrottstjuvar inte med sig sådana redskap och inte är förberedda för uppbrytande av skåp.
3. Det som främst påverkar 1. och 2. ovan är den eventuella vetskapen om ett sådant kassaskåp i bostaden. De allra flesta inbottstjuvar är tillfälliga opportunister som agerar på ytliga tecken t ex på att bostaden för tillfället är tomt på människor.
Så om man inte annonserar om att man har ett kassaskåp (och inte verkar uppenbart rik) så utgår alla ifrån att man inte har ett sådant kassaskåp som vi pratar om här.
4. "Security by obscurity" är vad de allra flesta människor har som skydd mot de flesta angrepp på den egna bostaden. Det handlar om ekonomiska möjligheter.

F ö vill man använda kassaskåp, eller som det egentligen brukar kallas, värdeskåp, som skydd för dyrbarheter och vill vara någorlunda säker så är det värdeskåp som kostar 150000:- och uppåt samt som väger 1 ton och uppåt som gäller.
Är vi kolleger? Jag har jobbat som låssmed och med diverse inom skydd och säkerhet.
 
TRJBerg
B Bengt Numelin skrev:
Är vi kolleger? Jag har jobbat som låssmed och med diverse inom skydd och säkerhet.
Nej, har ej jobbat i branschen. Är bara en av egna behov intresserad lekman.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
F ö vill man använda kassaskåp, eller som det egentligen brukar kallas, värdeskåp, som skydd för dyrbarheter och vill vara någorlunda säker så är det värdeskåp som kostar 150000:- och uppåt samt som väger 1 ton och uppåt som gäller.
Vad är andrahandsvärdet på ett sådant skåp? Skulle ju vara by far min dyraste ägodel näst bilen (som trotts allt står öppet på parkeringen) om ja köpte en sådan pjäs, tråkigt om någon baxar bort det. =) Lite som att mina övervakningskameror är det mest stöldbegärliga på kåken och även sammantaget en av mina dyrare 'leksaks'-investeringar. Tror att om jag slår ihop allt Lego så kanske att det gått på mer.
 
TRJBerg
T TypRätt skrev:
Vad är andrahandsvärdet på ett sådant skåp? Skulle ju vara by far min dyraste ägodel näst bilen (som trotts allt står öppet på parkeringen) om ja köpte en sådan pjäs, tråkigt om någon baxar bort det. =) Lite som att mina övervakningskameror är det mest stöldbegärliga på kåken och även sammantaget en av mina dyrare 'leksaks'-investeringar. Tror att om jag slår ihop allt Lego så kanske att det gått på mer.
När jag tittade på begagnade skåp (länge sedan) så var priserna mycket grovt på hälften av nypriset, mest beroende på ålder. Ibland kan de vara väldigt billiga.
Men jag är tveksam till beg, därför att säg att du har ett 1 tons mycket svårbrytbart skåp - och så går det i "baklås" eller du får inte upp det av någon annan orsak - vad gör du då? Alla lösningar då är mycket kostsamma.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Alla lösningar då är mycket kostsamma.
Tja, inte egentligen. De tar bara en oherrans lång tid. Det är (för det mesta) inte svårt att borra ett kassaskåp själv om det kniper. Man behöver bara en stor låda lämpliga borr, samt en ängels tålamod. (Nåja, lite kunskap skadar förstås inte.)

Kassaskåp är som sagt inte gjorda för att vara omöjliga att ta sig in i. De är gjorda för att det skall ta viss tid att ta sig in i dem, samt att man måste göra en del oväsen om det skall gå rimligt fort.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Kassaskåp är som pianon, de skänks ofta. De är så svårflyttade att andrahandsvärdet till stor del styrs av hur otympliga de är. Bra skåp kostar några tusenlappar beg; nya, bra, stora skåp många tusenlappar. Precis som ett par personer skrivit ovan är de flesta skåp dock minst lika ofta tänkta att agera bra brandskydd snarare än stölddito. Är fokus på brandskydd är de tyngre. Jag försökte lyfta ett skåp från golvet i en bärsele en gång. Hålet i bärselen gick sönder. Det var inte större än kanske 90 x 90 men det vägde 625 kilo. :D (I jämförelse väger många skåp som är 1,5 m höga och 80 cm breda "inte mer" än 200-300 kilo.)

Detalj: ett kassaskåp väger sällan mer än några hundra kilo. Skåp på ett ton och över är väldigt sällsynta. Det innebär dock inte att de inte är väldigt svåra att flytta på för en lekman. De är de.

Mvh f.d. flyttkarl med hundratals burna pianon och flyglar samt dussintals flyttade kassaskåp på sitt samvete.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.