Har nu kommit en bit på väg med våran altan. Kvar är räcke,trappa,front + ev lite fräcka spottar...
 
  • 2007-08-04 217.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2007-08-04 218.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2007-08-04 219.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2007-08-04 222.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser riktigt nice ut!

Speciellt när ni har fått allt som hela längder (åtminstonen som det ser ut). Vet inte hur du har skruvat fast det, men det skulle också vart nice med underliggande fastsättning för att få ett helt slätt däck. Men det är ju relativt dyrt, med de köp grejer som finns.

Pepps
 
Ser snyggt ut,bra jobbat :)
 
Måste säga att jag tycker att det ser jättefint ut :)
 
Tokfint, Hur gjorde du "ramen"? La du den först och sedan kapade du planken innanför (om du förstår vad jag menar) eller la du först hela altanen,kapade kaneterna och sen till sist ramen?
Ska själv göra något liknande men vet ej hur man gör det på bästa sätt.
 
"Ramen".som heter fris (vet inte stavning men utalas så) enligt min snickar kompis läggs först.
Sen lägger man trallen som ligger innanför frisen. Eftersom altanen är 8.60 meter lång så fick vi lägga en fris i mitten oxå för min snickare hatar att skarva trall. Därmed kunde vi ha hela längder utan några skarvar.
 
Jättetack för det. Har funderat som en galning på hur jag ska göra detta snyggt och ditt resultat blev kanon.
Min altan kommer nog bli ca 9m lån så det kan nog bli ett liknande byggsätt för mig :)
 
Jättesnyggt ! fast nu åker du på o köpa en större terassmarkis...:)
 
Jag tyckte det var lite trixit att få till anslutningen till "frisen" när sista brädan skulle emot.

Jag gjorde istället så att jag lade all trall först (de skulle ändå kapas), drog ett rakt streck och sågade av trallen. Sedan satte jag frisen som smet åt riktigt fint.
 
Det var en tanke jag hade också. Det sättet borde väl vara enklare eller är det knepigt att få till en rak och fin kant??
 
trulls skrev:
Det var en tanke jag hade också. Det sättet borde väl vara enklare eller är det knepigt att få till en rak och fin kant??
Skoja! Nu underskattar du dig själv! Jag använde den rakaste brädan jag kunde hitta, ritade med min lilla pennstump och sågade med fogsvansen. Riktigt rakt och snyggt. Använd inte cirkelsågen!

Ett litet, men dock tips, skulle nog vara att vänta med frisen ett tag och låta dessa brädor torka ordentligt. Denna bräda torkar ju också ihop som allt virke och då kan det uppstå en liten glipa mellan frisen och trallen.
 
Vilken storlek har altanen?

Riktigt stilig!

/NiJa
 
Här kommer några bilder fråm mitt bygge i sommar som verkar väldigt likt detta. Dock tycker jag Hero´s lösning med en fris mitt på är klockren, synd att jag inte tänkte på det själv.
Som en bild visar så har jag lagt in ett antal spottar i räcket som ger ett snyggt ljus mu i höstmörkret.
Nu är det bara räcket runt ingången samt stenläggning rutn altanen för att underlätta gräsklippningen som är kvar men det får vänta till våren
/m
 
  • 2007Altan (3).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2007Altan (62).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2007Altan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bzr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.