A
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Jag skrapade och målade min fasad i somras och det ser bättre ut än det där, och jag är inte målare, jag gjorde det för första gången.
Samtidigt vet jag inte vad ni avtalat men det ser ju ut som att stor del av gamla färgen sitter kvar under?
Det blir nog DIY här nästa gång också…

De skulle bara skrapa bort lös färg, så just det är i alla fall som förväntat.
 
Skumpe
emmut skrev:
Ja, i praktiken har det inneburit en lätt touch med sandpapper (för hand). I efterhand är det lätt att tänka att vi borde ha bett dem specificera vad som menas -- i offerten står det på ett ställe "Uppskrapade ytor slipas" och på ett annat "Lätt slipning av uppskrapade ytor", formuleringar som man i efterhand inser lämnar en del öppet för tolkning. Men ihop med den höga svansföring som firman kör med i sin marknadsföring (det är "högsta kvalitet", "bästa tänkbara resultat", o.dyl. rakt igenom) hade vi visualiserat en finish som vi tänkte att vi skulle få svårt att få till själva. Vi tänkte alltså att vi betalade för att få ett extra snyggt och proffsigt slutresultat men känner efteråt att det hade sett mycket bättre ut om vi hade gjort det själva. Men man blir en erfarenhet rikare varje gång... Kanske borde vi vara tacksamma att "hyra av ställning" faktiskt innebar hyra av byggställning, och inte torkställning eller tandställning :rolleyes:
Jag tror att nästan alla här på byggahus skulle hålla med om att det blir mest noggrant gjort när man gör det själv. Att hyra in gör man antingen för att man inte kan eller för att man har mer pengar än tid.

En annan gammal sanning är att de bästa husen att köpa är de som byggaren byggt till sig själv. Det är lite samma andas barn.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ser tråkigt ut. Blir oftast fiberresning i träet om man skrapar färg när det är fuktigt ute/träet är fuktigt. Man minimerar också fiberresningen genom att skrapa med fiberriktningen.

Jag köpte en multimaskin med sliphuvud och slipar alltid det jag skrapar, dels för att få ner kanterna en del men även för att det då blir så bra det kan bli. Är det inte jättemånga ställen så skulle jag föreslå att slipa ner maskinellt och måla på igen efteråt.
 
emmut skrev:
Ja, i praktiken har det inneburit en lätt touch med sandpapper (för hand). I efterhand är det lätt att tänka att vi borde ha bett dem specificera vad som menas -- i offerten står det på ett ställe "Uppskrapade ytor slipas" och på ett annat "Lätt slipning av uppskrapade ytor", formuleringar som man i efterhand inser lämnar en del öppet för tolkning. Men ihop med den höga svansföring som firman kör med i sin marknadsföring (det är "högsta kvalitet", "bästa tänkbara resultat", o.dyl. rakt igenom) hade vi visualiserat en finish som vi tänkte att vi skulle få svårt att få till själva. Vi tänkte alltså att vi betalade för att få ett extra snyggt och proffsigt slutresultat men känner efteråt att det hade sett mycket bättre ut om vi hade gjort det själva. Men man blir en erfarenhet rikare varje gång... Kanske borde vi vara tacksamma att "hyra av ställning" faktiskt innebar hyra av byggställning, och inte torkställning eller tandställning :rolleyes:
får man fråga vad ni betalade då
 
Man kan värma färgen med infravärmare och sedan är det lätt att skrapa till trärent. I alla fall på hyvlade brädor. På svåråtkomliga ställen fungerar varmluftspistol bättre men man får vara försiktig så man inte bränner ner huset då varmluften lätt letar sig in i springor.

Gammal färg i millimetertjocka lager spricker lätt pga temperaturskillnader. Sådan färg kan bli stenhård och vara omöjlig att få bort med kallskrapning trots att den redan lossnat från träet. Istället spricker den när man minst anar det och det blir sår i fasaden.
 
Slipningen är väl inte för att få bort färg utan för att jämna ut skador i trä där det blivit renskrapat och rugga ytan på färg som inte är bortskrapad, så att färgen fäster?

Jämför med grannhus som målat om gamla fasader och tycker allt att det där ser riktigt bra ut jämfört med många andra, men känner mig väldigt nöjd med min slamfärg.
 
A
Skumpe Skumpe skrev:
Jag tror att nästan alla här på byggahus skulle hålla med om att det blir mest noggrant gjort när man gör det själv. Att hyra in gör man antingen för att man inte kan eller för att man har mer pengar än tid.

En annan gammal sanning är att de bästa husen att köpa är de som byggaren byggt till sig själv. Det är lite samma andas barn.
Eller för att man inte vill? I vårt fall var det personliga omständigheter som gjorde att vi denna gång inte kunde lägga ner det jobb (tid och energi) som skulle krävas för att göra det bra. Håller med om att det oftast blir mer noggrant gjort i praktiken om man gör saker själv, men jag skulle samtidigt aldrig moralisera över när andra tar in hjälp eller för den skull tycka att det är självklart att det blir bäst resultat om man renoverar själv. Seriösa och duktiga hantverkare finns, och jag tycker att man ska kunna förvänta sig att yrkespersoner som har åratal av praktisk erfarenhet och som tar betalt för att utföra en viss typ av tjänst faktiskt också gör ett proffsigt jobb. Gör de inte det har man rätt att klaga — svårare än så är det inte. Den allmänna jargongen, som jag själv ibland faller in i, att man skakar på huvudet och skrattar lite åt att hantverkare är som de är och att man måste ta med i beräkningen att de aldrig håller tider och tar genvägar när de kan osv, stör mig faktiskt när jag tänker på det. Om jobbet är dåligt så är det dåligt och det är egentligen konstigt att det inom just bygg har uppstått en uppgiven förväntan bland oss konsumenter om att resultatet blir sämre om man anlitar en yrkesperson än om man gör det själv. I andra branscher betraktas det ju som en självklarhet att det ska synas att ett proffs har gjort vad-det-nu-handlar-om, och jag tror att vi som konsumenter indirekt underlättar för kassa hantverkare genom att inte ha högre förväntningar.

Det gjorde vi — huset var ursprungligen ett gammalt sommarhus som i slutet av 70-talet byggdes om (och ut) till permanentbostad av en arkitekt som sedan bodde här i många år. Huset i sig är fantastiskt men det är ju tyvärr inget livslångt vaccin mot renoverings- eller hantverkarbesvikelser…
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
Anna_H Anna_H skrev:
Slipningen är väl inte för att få bort färg utan för att jämna ut skador i trä där det blivit renskrapat och rugga ytan på färg som inte är bortskrapad, så att färgen fäster?
.
Det är det de verkar ha avsett (eller i alla fall gjort i praktiken), ja, men vi tänkte att just de sakerna var självklart att de skulle göra och att ”slipa” syftade till att jämna ut kanterna mellan gamla färgfält och trärent för att övergångarna skulle bli mjukare än de är nu. Så hade vi i alla fall bett dem att göra om det hade slagit oss från början att det fanns olika tolkningar av slipa :)
 
emmut skrev:
Hej alla husliga!

Vi har låtit måla om vår träfasad och är inte helt nöjda med resultatet. Dels är det en massa ställen (typiskt undertill på räcken, foder, osv) där målarna helt uppenbart inte har gjort någonting, för där är det bara gammal, smutsig färg eller mörkt, obehandlat trä. På den punkten har vi också fått med oss målaren förstås. Men vi funderar också på två andra saker som jag gärna skulle få input kring:

1) Vi är bekymrade över områden, bland annat i nederkant och på sidorna av många fönsterfoder, samt även vissa ställen mitt på panelen, där det redan uppstått små sprickor. Målaren förklarar det med att "det rör alltid lite på sig", eller att den krackelerade färgen beror på att de inte målat tillräckligt tjockt på de ställena och att de kan åtgärda det genom att pensla på mer färg. Men baserat på hur det ser ut, och hur slarviga de har varit ur andra aspekter, är jag orolig för att sprickorna ska tyda på bristande underarbete. Bifogar några bilder. Ska det se ut så här på en fasad som precis målats om av ett proffs?

[bild] [bild] [bild] [bild]

2) På vissa delar av fasaden, där gammal lös färg skrapats bort, är det tydliga skarvar mellan den underliggande färgen och den nya (det ser ärrigt ut). Färgen ser också allmänt kladdig ut på sina håll. Vi tycker att det ser tråkigt ut och hade förväntat oss mindre framträdande skarvar, men målaren menar så klart att man inte kan förvänta sig något annat. Förstår att det inte finns något objektivt mått på hur slät fasaden ska upplevas efter en ommålning, men är intresserad av att få input från någon som har mer erfarenhet av fasadmåleri än vi.

[bild] [bild]

Varmt tack!
Är det verkligen målat två gånger? Förutom de ställen som de verkar glömt så tycker jag att det överlag ser lite tunt ut. Uteakrylat skall rullas/strykas på FLÖDIGT. Normalt två lager. "En-gång-tjockt" är ett internt målarskämt.

Räcker färgen till mer än de runt 7m² per liter som tillverkarna brukar ange då har man lagt på för tunt.

Finns en hel del "målare", vana vid oljefärg som skall strykas i tunna lager, som misstolkar det som någon form av yrkeskunnande att stolt kunna visa upp hur lite färg de använt. Vi ser det varje säsong och kan lätt se vilka husägare som kommer att ringa om 4-5 år och vill måla om igen.
 
emmut skrev:
Håller med om att det oftast blir mer noggrant gjort i praktiken om man gör saker själv,
OK.

emmut skrev:
men jag skulle samtidigt aldrig moralisera över när andra tar in hjälp
Vem har moraliserat över något i denna tråd?

emmut skrev:
tycka att det är självklart att det blir bäst resultat om man renoverar själv.
Du skrev ju själv för bara några rader sedan "Håller med om att det oftast blir mer noggrant gjort i praktiken om man gör saker själv". Hur ska du ha det? ;)
 
A
R Rotekopp skrev:
Är det verkligen målat två gånger? Förutom de ställen som de verkar glömt så tycker jag att det överlag ser lite tunt ut.
Det är en berättigad fråga. På vissa ställen vet vi att de inte har täckmålat två gånger. Men har de inte täckmålat två varv någonstans? Möjligt, men har svårt att bevisa det. Håller med om att det ser tunt ut på vissa ställen.
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Vem har moraliserat över något i denna tråd?
Ingen som jag har sett?

Alfredo Alfredo skrev:
Du skrev ju själv för bara några rader sedan "Håller med om att det oftast blir mer noggrant gjort i praktiken om man gör saker själv". Hur ska du ha det? ;)
Att det oftast blir mer noggrant är väl inte samma sak som att det är självklart att det blir det?
 
  • Tyvärr verkar det inte finnas någon bild i din förfrågan. Var god ladda upp en bild och jag kommer att beskriva den åt dig.
A
Varmt tack för alla svar som har trillat in! Era åsikter om det som bilderna visar har varierat en del, vilket kanske säger att frågan inte har ett uppenbart svar (alternativt att det behövs mer information än den jag har lämnat). Vi har i alla fall landat i att vi kommer ta en en besiktningsman som får titta på jobbet, så eventuellt återkommer jag och berättar vad utfallet av det blir. Allt gott så länge och tack igen :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Finns medel att lösa upp gammal plastfärg. Kunde inte använda det eftersom mitt hus var målat med 7-8 lager oljefärg och därefter två lager plastfärg (Akryl) Vissa områden var hade oljefärgen släppt ner till trät vilket medförde att plastfärg fanns i alla håligheter som då uppstått. Det blev då omöjligt att bara ta bort plastfärgen. Den gamla oljefärgen som fanns kvar vart helt uttorkad från olja så den bestod av ett pansarhårt pigmentlager som nästan ingenting bet på. Infravärme, värmepistol, tom trappfräs provades.Det enda som fungerade var en liten trekantsskrapa från Bacho. Bladet är 25mm brett och med en tredjedel av skäret kunde jag få bort 10 lager färg i ett drag.Jag tog en sida om året. Tre år tog det. Den fjärde sidan(söder) hade ruttnat upp pga plastfärgen. På trären fasad två strykningar med kallpressad linolja (linolja billigare än färg) sedan två strykningar med Beckers Tradition linoljefärg.
Lysande resultat men höger tumbas blev utsliten. Men vad gör man. Hade ett antal hantverkare som ville måla huset men när jag talade om mina krav och visade hur hårt färgen satt var det ingen som längre var intresserad.
Så mitt förslag.Prova först med färgborttagningsmedel för plastfärg. Går det bra,köp en begagnad ställning som helst täcker en gavel. En sida om året, börja med södersidan (den mest utsatta). Måla med så ljus färg som möjligt, för att undvika för stora temperatuskillnader. Om färgborttagningen fungerar bra kan det ju gå betydligt fortare, Kanske två eller tre sidor på ett år
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
K kentauren skrev:
På trären fasad två strykningar med kallpressad linolja (linolja billigare än färg) sedan två strykningar med Beckers Tradition linoljefärg.
Skrapa gammal färg verkar vara ett helvete. De som slipper detta är väl de som hållit kvar vid slamfärg eller linoljefärg. Med det sagt så kan ju även trä målat med det ruttna. Men trots allt verkar det mindre risk. Så de som ännu inte målat med "plastfärg" hoppas jag läser detta och hittar en hantverkare som målar med linoljefärg istället.

Jag har själv en slamfärgsmålad fasad från 70-talet, under sitter en originalfasad som troligen är linoljefärgsmålad. När man ser "mixen" med olika färgtyper så blir jag mer övertygad om plastfärgens uselhet.

För TS var det väl redan plastfärg innan, så tipset att undvika det är väl försent. Men till nästa gång, när kanske allt måste bort, då kan det vara läge att fundera över alternativen...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.