Hej!

i min mammas hus finns en frånluftsventil med timer. En sådan där man drar i ett snöre så öppnas ventiltallriken extra mycket i ca 20 min. Nu har timerfunktionen slutat att fungera och jag ska skaffa en ny ventil.
Jag tror att det är denna modell jag ska ha: https://www.luftbutiken.se/franluft...MI78_H-aKz-wIVdgWiAx3BdQ16EAMYASAAEgJqKfD_BwE

Jag blir dock osäker när det står ”Bajonettfäste, ventilram krävs” under specifikationer.

Den gamla ventilen trycks bara in i röret i väggen så fastnar den. Jag ser inget specifikt fäste. Bajonettfäste är väl när man vrider om och så fastnar den?

Huset är från 1990. Har jag hittat fel sorts ventil?
 
BirgitS
Det låter som fel sorts frånluftsdon.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det låter som fel sorts frånluftsdon.
Ja, jag misstänker att det är det. Problemet är bara att jag inte hittar något frånluftdon som inte har Bajonettfäste.
 
BirgitS
Det verkar just det där med att den ska klara forcerat flöde som gör att det inte finns så många modeller. De flesta sätter ju numera in fläktar i stället för att vara säker på att det blir rätt flöde.

Samma butik har en som är fuktstyrd så att man slipper dra i ett snöre men kostar mer: https://www.luftbutiken.se/franluftsventil/8561-ehv-b-fuktstyrd-franluftsventil.html

Är det ett eget hus eller en lägenhet?
Finns det någon sorts fläkt som suger ut badrumsluften?
För den du hade hittat var ju avsedd för central frånluftsfläkt.
Ska det vara 100 mm?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar just det där med att den ska klara forcerat flöde som gör att det inte finns så många modeller. De flesta sätter ju numera in fläktar i stället för att vara säker på att det blir rätt flöde.

Samma butik har en som är fuktstyrd så att man slipper dra i ett snöre men kostar mer: [länk]

Är det ett eget hus eller en lägenhet?
Finns det någon sorts fläkt som suger ut badrumsluften?
För den du hade hittat var ju avsedd för central frånluftsfläkt.
Ska det vara 100 mm?
Det är ett parhus med frånluftsvärmepump (med inbyggd fläkt). Ja, det ska vara 100 mm.
 
BirgitS
M mielo skrev:
Det är ett parhus med frånluftsvärmepump (med inbyggd fläkt). Ja, det ska vara 100 mm.
Ska den sitta i köket?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ska den sitta i köket?
Nej, i badrummet.
 
M mielo skrev:
Nej, i badrummet.
Den ventilen ska alltid vara öppen , moderskeppet behöver bra ventilaton.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.