Hej! Då det har börjat rosta hål i röret till det öppna expansionskärlet så är det dax att byta till ett slutet. Har suttit och forskat omkring på forumet för att räta ut lite frågetecken men har fortfarande kvar några. Första frågan är om det går att koppla in det nya kärlet på samma ledning som det gamla. Och den andra funderingen jag har är måste säkerhetsventilen sitta i närheten av kärlet? Pga utrymmesskäl så kommer det nya kärlet att sitta i tvättstugan(utanför pannrummet). Det sitter i dagsläget vad jag tror någon form av Säv på pannan.(bifogar en bild). Kan jag byta ut den mot den nya? VVS-installation, rör, cirkulationspump, isolering, värmeledning, kabel, oordnad källare, installationsteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal mässingskran monterad på rör med isolering, tejp och kopplingsdetaljer, i industriell miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Expansionskärlet kan sitta och anslutas lite var som helst. Säkerhetsventilen måste sitta utan en ventil mig värmekällan. Lämpligen på värmekällans hetvatten anslutning.

Volymen på ett slutet behöver vara större än et öppet.
 
Bompo Bompo skrev:
Hej! Då det har börjat rosta hål i röret till det öppna expansionskärlet så är det dax att byta till ett slutet. Har suttit och forskat omkring på forumet för att räta ut lite frågetecken men har fortfarande kvar några. Första frågan är om det går att koppla in det nya kärlet på samma ledning som det gamla. Och den andra funderingen jag har är måste säkerhetsventilen sitta i närheten av kärlet? Pga utrymmesskäl så kommer det nya kärlet att sitta i tvättstugan(utanför pannrummet). Det sitter i dagsläget vad jag tror någon form av Säv på pannan.(bifogar en bild). Kan jag byta ut den mot den nya?[bild] [bild]
Ventilen du har på bilden är inte kopplad till värmesidan utan mot varmvattenberedningen så den har inget med ditt nya expansionskärl att göra. Följ det Daniel skriver och sätt den på lämplig anslutning vid pannan som inte går att stänga av med ventiler och som står i direkt förbindelse med värmevattnet. Ta en mer översiktlig bild så kanske det syns någon lämplig punkt.
 
Vad har du för uppvärmning? El,ved eller pellets?
 
Okej. Så enkelt skulle det alltså inte gå... Eldar med Pellets. Här kommer några översikts bilder. Då är det nog smidigast att ha Säkerhetsventilen på samma ställe som jag har tänkt montera expansionskärlet. Om det fungerar alltså?
Pannrum med värmeanläggning, rörkonstruktioner, isolering, kopparledningar och teknisk utrustning. Slitet, industriellt utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenberedare, rör, cirkulationspump, skiftnyckel, isolering, slitet, installation, källare, tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Förrådsrum med pannor, rör, ventiler; värme- och VVS-installation; lätt oordning, dammigt, underhållsbidrag kanske krävs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kan sätta din säkerhetsventil någonstans efter denna anslutningen och som sagt inga ventiler före. Misstänker att det är här ditt befintliga kärl är anslutet det är inte optimalt att sätta det slutna på varma sidan eftersom det frestar på om det ofta cyklar hett vatten in i det. Nu är det problemet mindre eller litet tack vare att du kör pellets så panntempen varierar inte så mycket men ändå bra att känna till och ha i bakhuvudet.
 
GK100 GK100 skrev:
[bild]
Du kan sätta din säkerhetsventil någonstans efter denna anslutningen och som sagt inga ventiler före. Misstänker att det är här ditt befintliga kärl är anslutet det är inte optimalt att sätta det slutna på varma sidan eftersom det frestar på om det ofta cyklar hett vatten in i det. Nu är det problemet mindre eller litet tack vare att du kör pellets så panntempen varierar inte så mycket men ändå bra att känna till och ha i bakhuvudet.
Okej tack! Jo precis det är där det gamla kärlet är anslutet. Så det är inte optimalt att ansluta det nya kärlet i den ledningen med andra ord? Har hittat ett fint ställe att koppla på mig på den ledningen en bit bort nämligen. Läkaget uppdagades rätt så nyligt och det var -15 ute imorse Så vill byta snabbt & smidigt.
 
Kör på du det är som sagt inte så stort problem när du håller panntempen någorlunda konstant via termostat. Och ligger det en bit bort där så håll röret oisolerat så kanske det rent av är svalt när det långsamt når kärlet vid volymvariationerna.
 
GK100 GK100 skrev:
Kör på du det är som sagt inte så stort problem när du håller panntempen någorlunda konstant via termostat. Och ligger det en bit bort där så håll röret oisolerat så kanske det rent av är svalt när det långsamt når kärlet vid volymvariationerna.
Okej. Men då kan jag med andra ord sätta Säv & kärl på samma ställe i och med att det är samma ledning? Ursäkta dom "dumma" frågorna. Orkar inte göra om och göra rätt den här gången
 
Ja, det fungerar.
 
Bompo Bompo skrev:
Okej. Men då kan jag med andra ord sätta Säv & kärl på samma ställe i och med att det är samma ledning? Ursäkta dom "dumma" frågorna. Orkar inte göra om och göra rätt den här gången
Ja där passar det bra med allt på samma ställe.
 
Krilleman
Ett samlingsrör är ju inte fel att sätta, inte speciellt dyrt heller med alla tillbehör:

Lämpligt EXP köpes separat och passar i framkant med DN20-gänga.

Röd och gul armatursats för värmesystem med manometer, säkerhetsventil och snabbkoppling. Onlineprodukt och prisinformation.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Okej perfekt. Tackar så mycket!
 
  • Gilla
Jakobiman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.