Hej!

Jag ska flytta en vägg mellan kök och sovrum eftersom garderoberna är borttagna.
Började riva väggen, men tyckte reglerna var rätt stora, 6 cm breda. Kan väggen vara bärande ?
50-talshus med w-takstolar

Bifogar ritning och foto på regel
 
  • Måttband visar cirka 7 cm på en träbit, oskarpt foto, inomhusarbete, snickeri eller byggmätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ritning av en bostad med två sovrum, kök, vardagsrum, och badrum, cirka 71,3 kvadratmeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sommarstuga 2017 Sommarstuga 2017 skrev:
Hej!

Jag ska flytta en vägg mellan kök och sovrum eftersom garderoberna är borttagna.
Började riva väggen, men tyckte reglerna var rätt stora, 6 cm breda. Kan väggen vara bärande ?
50-talshus med w-takstolar

Bifogar ritning och foto på regel
Det var lite otydligt på bild och ritning vilken vägg det gäller ?
Men i ett hus med rimlig bredd och W takstolar är oftast ytterväggarna de bärande. Kan ju finnas en hjrätväg i vissa fall iofs.

60mm är inte så stora reglar, 95x45 är ju det vanliga. eller menar du att det är 95x60mm ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det var lite otydligt på bild och ritning vilken vägg det gäller ?
Men i ett hus med rimlig bredd och W takstolar är oftast ytterväggarna de bärande. Kan ju finnas en hjrätväg i vissa fall iofs.

60mm är inte så stora reglar, 95x45 är ju det vanliga. eller menar du att det är 95x60mm ?
Hej, det är väggen bakom garderoberna i det vänstra sovrummet.
Har också läst mig till att det brukar vara ytterväggar och evt då hjärtvägg som är bärande.
Nej den är 60 bred, det är den största dimensionen på regeln.
 
Sommarstuga 2017 Sommarstuga 2017 skrev:
Hej, det är väggen bakom garderoberna i det vänstra sovrummet.
Har också läst mig till att det brukar vara ytterväggar och evt då hjärtvägg som är bärande.
Nej den är 60 bred, det är den största dimensionen på regeln.
Känns inte sannolikt att den väggen skulle vara bärande. Dels gåpr den längs med takstolarna dels är det bara 60mm reglar.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Känns inte sannolikt att den väggen skulle vara bärande. Dels gåpr den längs med takstolarna dels är det bara 60mm reglar.
Tack !

Här har jag blottat lite mer av reglarna. Den översta och nedersta (mot taket och golvet) är i grövre dimension.
 
  • Träpanel och reglar, delvis demonterad vägg, renovering pågår, inomhus, synliga spikar, ljus träfärg, vertikalt fotografi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligtvis ej bärande men skulle ej chansa.
Kommer du åt att kolla takstolar skulle jag ta dimensioner på takstolen samt typ av takstol och ringa en konstruktör eller liknande eller googla fram. Att få fram den infon är nog näst intill gratis samt tar ingen tid alls.
Då kan du garanterat släppa ev oro av att chansa.

jag gjorde så när jag hade liknande projekt.

allt gott
Tomas
 
En vägg som går tvärs takstolarna på ett enplanshus är högst troligt inte bärande, men den kan vara stabiliserade för huset ändå.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T tomas123 skrev:
Troligtvis ej bärande men skulle ej chansa.
Kommer du åt att kolla takstolar skulle jag ta dimensioner på takstolen samt typ av takstol och ringa en konstruktör eller liknande eller googla fram. Att få fram den infon är nog näst intill gratis samt tar ingen tid alls.
Då kan du garanterat släppa ev oro av att chansa.

jag gjorde så när jag hade liknande projekt.

allt gott
Tomas
Hej! menar du att jag ska se på takstolen för att läsa om den?
 
Lulaua Lulaua skrev:
En vägg som går tvärs takstolarna på ett enplanshus är högst troligt inte bärande, men den kan vara stabiliserade för huset ändå.

ja, jag förstod det under mina nattliga googlingar :) , kanske jag måste kontakta en konstruktör för att vara på säkra sidan
 
Sommarstuga 2017 Sommarstuga 2017 skrev:
Hej! menar du att jag ska se på takstolen för att läsa om den?
Jag tog en bild samt måtten på över och underram samt stödben. Den totala längden verkar du har på ritning samt takvinkel.
Då tror jag dom som kan få ut vad bärigheten är för nått. Snözon får dom troligt ut också.
Dom kan garanterat åtminstone få fram om väggen du undrar om är bärande eller ej.
Tomas
 
Är väggen på samma ledd som takstolarna så bär den inte, det är hjärtvägg på mitten av huset och den kan var till viss del bärande tillsammans med ytterväggarna.
 
  • Gilla
Sommarstuga 2017
  • Laddar…
Var uppe på vinden, jag har då ingen vanlig fackverkstakstol utan det ser ut som bifogad ritning.

Angående innerväggen så rasade reglarna bara isär efter jag tagit bort planket... Lite komiskt kändes det
 
  • Teknisk ritning av byggnad, sektion- och detaljvy, måttangivelser, svensk text, skorstensdetaljer, arkitektonisk skiss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Alldeles riktigt det är inte fackverkstakstolar och du har en bärande hjärtvägg.

Nu är inte jag någon expert när det gäller plankväggar men som jag har förstått det så är själva planken en viktig del i väggkonstruktionen.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Sommarstuga 2017 Sommarstuga 2017 skrev:
Var uppe på vinden, jag har då ingen vanlig fackverkstakstol utan det ser ut som bifogad ritning.

Angående innerväggen så rasade reglarna bara isär efter jag tagit bort planket... Lite komiskt kändes det
Ritningen du bifogat här visar att väggarna mellan kök och sovrum inte är bärande.
 
  • Gilla
Sommarstuga 2017
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.