F fribygg skrev:
Jag skulle föreslå bromsrör, det finns på 5m rulle och är mycket mer lättbockat än järn
Går att löda eller kanske att limma om du endast ska göra enstaka lampor.
Jag tror bromsrör är för mjuka för den där applikationen. Man vill ju inte att lampan ska krokna alltför lätt.


Vanlig rundstång i stål är nog enklast.
 
Stål börjar på 6 mm (i alla fall enkelt tillgängligt hos stålleverantörer) och det kan nog troligen se lite klumpigt ut .. Rostfritt finns från 3 mm och uppåt i steg om en millimeter.. Jag hade valt 4 eller 5 mm rostfri rundstång ..

Vill du ha något att öva på kan 6 mm armeringsjärn vara ett billigt alternativ, och har du massor av tid kan du fila dem helt runda ...

Edit: kunde nog se lite häftigt "industriellt" att ha dem gjorda i armeringsjärn med ..bara att borsta med stålborste och lacka med klarlack ... Jag har en stringhylla med, jag ska nog testa att göra den enklaste varianten bara för att .. :)
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Stål börjar på 6 mm (i alla fall enkelt tillgängligt hos stålleverantörer) och det kan nog troligen se lite klumpigt ut .. Rostfritt finns från 3 mm och uppåt i steg om en millimeter.. Jag hade valt 4 eller 5 mm rostfri rundstång ..

Vill du ha något att öva på kan 6 mm armeringsjärn vara ett billigt alternativ, och har du massor av tid kan du fila dem helt runda ...

Edit: kunde nog se lite häftigt "industriellt" att ha dem gjorda i armeringsjärn med ..bara att borsta med stålborste och lacka med klarlack ... Jag har en stringhylla med, jag ska nog testa att göra den enklaste varianten bara för att .. :)
Posta gärna en bild på resultatet!

Jag hittade tidigare de här stålrören som finns i 5 mm: https://www.slojd-detaljer.se/produkter/tra-metallslojd/ror-stanger/stal/stalrundstang-2696
 
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
C Cff skrev:
Jag hittade tidigare de här stålrören
Det är inga rör, utan stänger.
Nackdelen med rör är att det lätt blir veck när man böjer dom. För att förhindra det använder man speciella rörbockningsverktyg, men då blir man låst till vissa böjradier.
En stång däremot kan böjas mycket friare utan problem, men är tyngre och hårdare (vilket kan vara både bra och dåligt beroende på användning).
 
Redigerat:
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
Magnus E K
Tänk om man kunde ha vatten- och avloppsstänger istället för -rör! Mindre läckagerisk.
 
  • Haha
Cff
  • Laddar…
Thomas59
Ja, bromsrör är ju relativt mjuka men i den här applikationen utsätts de knappast för några större krafter så det bör inte vara något problem.

useless useless skrev:
Jag tror bromsrör är för mjuka för den där applikationen. Man vill ju inte att lampan ska krokna alltför lätt.


Vanlig rundstång i stål är nog enklast.
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
Om inte annat kan man ju bygga prototyper av lättarbetade bromsrör. Sen när man är nöjd med konstruktionen böjer man till den i rostfri eller kromad rundstång.
 
  • Gilla
Cff och 1 till
  • Laddar…
Att böja rostfritt är rätt svårt. Jag har 3 mm rf tråd och den går fan inte att bocka kontrollerat.
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
K
Allt handlar ju om vad man är villig att ta det till för nivå . Finns ju verktyg att använda så man enkelt bockar även rostfritt. Men då får man ju lägga lite mer pengar på det då om man inte är kunnig och kan bygga egna verktygen . Vilket inte är så svårt gällande tråd bockning i låga antal men man måste ju ändå ha tillgång till maskiner . Men antar att detta bara är tänkt att göra några åt sig själv? Då är ju kanske inte verktygsbyggen aktuellt
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
Vill man ha 5-6mm grov järntråd böjd större antal kontaktar man väl nån som bockar tråd, i mina trakter finns Borgårdsbruk och runt Gnosjö skulle jag tro att det finns flera firmor som pysslar med sånt.
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
Tanken är att göra en eller kanske 2 lampor (jag kanske börjar med en av version 1 som verkar enklast och sen försöker med en av de andra).
 
K
C Cff skrev:
Tanken är att göra en eller kanske 2 lampor (jag kanske börjar med en av version 1 som verkar enklast och sen försöker med en av de andra).
Okej då förstår jag att köpa/bygga verktyg för trådbockning kanske inte är något alternativ
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
C Cff skrev:
Tanken är att göra en eller kanske 2 lampor (jag kanske börjar med en av version 1 som verkar enklast och sen försöker med en av de andra).
Då är nog 5m av 3/16 bromsrör det lättaste och billigaste
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
Borde det inte gå att använda svetslod, typ 2mm?

edit: 2mm är kanske lite klent.
 
Redigerat:
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
Jag skulle ta Cu tråd, tr ex 4 eller 6 mm2 solid från elkabel. Lagom styv, lagom fast. Enkelt att löda.
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.