Hej,

Med förbehåll för okunskap så har jag två problem med en tak- respektive utomhuslampa som är sammankopplade vid en säkring i proppskåpet.

1. De blå och svarta kablarna i hallampan är för närvarande inte kopplad till sitt uttag, spelar det någon hur jag kopplar svart och blå sladd till uttaget? Se bild.

2. Taklampan "går på samma säkring" som utomhuslampan på farstukvisten. När jag tänder den lampan så lyser den i någon sekund och sen låter det "poff" och proppen går. Vet ju inte hur taklampan i hallen reagerar då den inte är inkopplad. Uttaget på bilden är märkt med 6V men säkringen till vilken de båda är kopplade är 10V, kan det ha något med saken att göra?

Vad är felet här tror ni?
 
  • Hand håller en vit elkontakt med tre hål mot ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är inte märkt 6V, den är märk 6A. Det betyder att du inte får ansluta laster som drar mer än 6 ampere i den. Det är inte felet här.
 
A adste skrev:
Hej,

Med förbehåll för okunskap så har jag två problem med en tak- respektive utomhuslampa som är sammankopplade vid en säkring i proppskåpet.

1. De blå och svarta kablarna i hallampan är för närvarande inte kopplad till sitt uttag, spelar det någon hur jag kopplar svart och blå sladd till uttaget? Se bild.

2. Taklampan "går på samma säkring" som utomhuslampan på farstukvisten. När jag tänder den lampan så lyser den i någon sekund och sen låter det "poff" och proppen går. Vet ju inte hur taklampan i hallen reagerar då den inte är inkopplad. Uttaget på bilden är märkt med 6V men säkringen till vilken de båda är kopplade är 10V, kan det ha något med saken att göra?

Vad är felet här tror ni?
Har du testat att byta ljuskälla? Kan vara måndagsexemplar som kortsluter och säkringen ryker...
 
Du har något slags kortslutning i ytterbelysningen eller kablar till den eller strömställare till den..

det spelar ingen roll vilken sladd(färg) som sitter var till hallampan.

Märkningen du pratar om är max ström kontaktdonet är designat för (6A) och säkringens storlek (10A).
Inget av dessa är problem.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Har felet uppstått plötsligt? Eller har något ändrats, har det fungerat?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du testat att byta ljuskälla? Kan vara måndagsexemplar som kortsluter och säkringen ryker...
Du har helt rätt. Lyser som det ska nu, ingen propp som går. Gällande hallampan, spelar som sagt ingen roll hur jag kopplar den svarta och den blå, korrekt? Kan jag låta den gröngula vara isolerad (ojordad kontakt).?
 
Bra, ja det är väl s.k växelström så blå/svart kvittar i detta fall.
 
Vad är det för lampa du ska sätta upp, är den dubbelisolerad?
Egentligen får du väl inte ha den takkontakt du visat om du har en jord framdragen, då har du troligen jord i vägguttagen i samma rum.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Och för säkerhets skull skall vi kanske skriva litre om den kontakten. Den på bilden är en s.k "kronkontakt". De var vanliga/standard fram till 60 - 70 talet. I en sådan finns det möjlighet att ha två tändtrådar, kopplade till två knappar på brytaren på väggen (en s.k kronbrytare). På så vis kunde man ha lampor där en knapp tände några glödlampor, och en annan knapp tände fler lampor. Det var dåtidens dimmer. Dessa kronkontakter var standardkontakt för lampor, även om det var en lampa med enkeltändning, Dessa kontakter går att vända på tre sätt, bara ett fungerar.

Idag händer det att okunnigga förutsätter att det 3e hålet är skyddsjord och kopplar gröngult till det i en lampkontakt, Med resultat att lampans hölje blir strömförande, livsfarligt.

Det finns en snarlik modernare version som har skyddsjord, men där är det 3e hålet ersatt av ett jordstift som sticker ut från uttagskontakten, och alltså en hylsa istället för stift på kontakten till lampan.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Och för säkerhets skull skall vi kanske skriva litre om den kontakten. Den på bilden är en s.k "kronkontakt". De var vanliga/standard fram till 60 - 70 talet. I en sådan finns det möjlighet att ha två tändtrådar, kopplade till två knappar på brytaren på väggen (en s.k kronbrytare). På så vis kunde man ha lampor där en knapp tände några glödlampor, och en annan knapp tände fler lampor. Det var dåtidens dimmer. Dessa kronkontakter var standardkontakt för lampor, även om det var en lampa med enkeltändning, Dessa kontakter går att vända på tre sätt, bara ett fungerar.

Idag händer det att okunnigga förutsätter att det 3e hålet är skyddsjord och kopplar gröngult till det i en lampkontakt, Med resultat att lampans hölje blir strömförande, livsfarligt.

Det finns en snarlik modernare version som har skyddsjord, men där är det 3e hålet ersatt av ett jordstift som sticker ut från uttagskontakten, och alltså en hylsa istället för stift på kontakten till lampan.
Hej,

Tack för förklaringen. Jag har inte kopplat in den gröngula i kontakten, utan låtit den helt enkelt vara. Jag kommer nu köpa en jordad taklampa och koppla den direkt med sladdarna med en kopplingslist, det torde väl vara säkert?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.