Hej

Upptäckte idag att vi fått mögel nedanför fönsterrutan i ett av sovrummen, bifogar bilder.
Jag antar att det beror på kondens och fukt som rinner ner.

Frågan är, vad kan jag göra för att det inte ska fortsätta ske?

Der är det enda fönstret i huset som har detta problemet, det är även det enda fönster som har en rullgardin(vet inte om de kan påverka)
Tacksam för alla tips. Fönster med kondens och mögel på fönsterkarmen, behöver rengöras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterkarmens nedre del med kondens och mögel, tecken på dålig ventilation eller isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rullgardinen kan vara en del av problemet då den när den är nerdragen gör att utrymmet bakom gardinen blir kallare och fukten i luften kondenserar mot det kalla fönsterglaset. Sen kan grundorsaken bero på dålig ventilation i rummet. Hur ventileras sovrummet?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Enklast är kanske att inte dra ned rullgardinen lika mycket eller så till att det bildas en glipa.

Torka bort möglet med lite rengöringsmedel och en trasa och se om det kommer tillbaka eller inte.
 
Centano Centano skrev:
Rullgardinen kan vara en del av problemet då den när den är nerdragen gör att utrymmet bakom gardinen blir kallare och fukten i luften kondenserar mot det kalla fönsterglaset. Sen kan grundorsaken bero på dålig ventilation i rummet. Hur ventileras sovrummet?
Tack för ditt svar!

Det finns ingen, har funderat på att installera friskluftsventil ation i alla rum och verkar som att jag får skynda på detta.

Tack
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Enklast är kanske att inte dra ned rullgardinen lika mycket eller så till att det bildas en glipa.

Torka bort möglet med lite rengöringsmedel och en trasa och se om det kommer tillbaka eller inte.
Tack för ditt svar, jag provar ditt tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.