Y Yaken skrev:
Många glömmer bort inköpstiden. Det går ju lätt ca 2 timmar varje dag hos Ahlsell, han måste ju hinna med att äta bullar, dricka kaffe, titta på någon intressant demo, tjabba med kollegerna mm också.

Återkom han förresten med någon rimlig förklaring?
Ja, han hade en förklaring.
Han har 10 mil tur och retur till oss så han sa att han tar en milavgift på 140 kr, som han omvandlar till 2,5 arbetade h på fakturan. Sedan tar han betalt för själva timmarna han kör bil så blir 1 h hit och en h hem. Så slltså tar har 4,5 h = ca 2660 bara för att köra ut till oss. Den här kostnaden hade vi ingen aning om. :( Vi har haft hantverkare här innan och de har bara tagit betalt för de timmarna de har varit här. Så jag känner mig också dum att jag inte frågade om det här innan…

För en gång kom han bara förbi och gjorde ett jobb på 1 h. Då tog han alltså betalt för 1h + 4,5 h.
Känns trist att vi inte blev informerade, men jag har lärt mig att fråga tills nästa gång vi anlitar någon
 
splinter splinter skrev:
Be honom specificera vad han har gjort respektive timme. Det gör våra uppdragsgivare ibland och det är inte alls konstigt.
Han spec. muntligt på telefon. Reseavgift, timpening för körd tid samt fakturaskrivning. Men känns trist att vi inte tog reda på det här innan, då han lägger på 4,5 h per dag fördet plus 30 min per faktura
 
ÖsterGotland ÖsterGotland skrev:
Alltid värt att påpeka sånt som inte stämmer.

Antingen så kan han redogöra för varför det behövde köpa saker varje dag eller så går han med på att dra av alla överflödiga timmar.

Fick precis igen 55h påstått arbete från en firma, så lätt att kolla vart bilar är med GPS-puckar. Blev mycket på 575:-/h.

Alla hantverkare som fular ut sig såhär saboterar för en bransch som gärna vill framstå som seriös. Samma individer som klagade på utländsk arbetskraft (som sliter 07-17 6 dagar i veckan). ”De snor våra jobb” låter bekant :D

Han tar kraftigt betalt för resan hit har jag förstått nu efter att ha pratat med honom. Dock var fet 2 h han inte kunde redogöra för som han ska dra bort tills nästa faktura.


Ja, vi har nog varit lite bortskämda med de som varit här innan också.
Vi renoverar inte frvilligt, utan har dykt upp massa saker sedan vi köpte vårt hus för ett år sedan som har gjort att vi har blivit tvugna.
Så budgeten finns egentligen inte där. Men alla som har hjälp oss hittils har haft stor förståelse för det och försökt att hålla ned kostnaderna så mycket som möjligt, och det är vi så otroligt tacksamma för.

Elektrikern visste också att vrbudget var extremt pressad så känns lite tråkigt att han inte berättade om resekostnaden när han tog ett jobb hos oss på 1 h första gången. Han har bara sagt att han timpening är 590, inget utöver det.
Men nu har jag lärt mig att fråga
 
A AG A skrev:
Det tillkommer alltid tid som man som kund inte ser. Exempelvis inköp av material, planering, mängdberäkningar etc. etc.
Fem-sex timmars arbete innebär dessutom att det inte går att åka till fler kunder den dagen, varpå 8 timmar debiteras.
En till två timmar extra per dag är därför inte orimligt
Det nu TS är ute för är dock försök till bedrägeri! Det bör också framföras till elektrikern, även om han rättar till "felet". Det "kan" vara ett misstag, även om det är osannolikt. Elektrikern är ändå ansvarig för att granska fakturor som han skickar ut.
Tyvärr lägger han till många extra timmar för resa hit som vi ej visste.
 
I första inläggen skrev du 5 min enkelväg, det var alltså 5 mil enkelväg. Att omvandla milersättning till arbetad tid är oärligt mot oss andra skattebetalare som får stå för ditt ROT skatteavdrag på den delen.
 
  • Gilla
Roga1337 och 16 till
  • Laddar…
Solskugga Solskugga skrev:
Vi har haft hantverkare här innan och de har bara tagit betalt för de timmarna de har varit här.
Fast det är ganska ovanligt. Det normala är att du får betala för restid. Däremot att omvandla milkostnad för bilen till arbetstid är (troligen) olagligt. Det gör att du får ROT avdrag även för bilkostnaden, vilket är skattebrott. Och bokföringsbrott.
 
  • Gilla
Roga1337 och 8 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Betala inte en krona på nästa faktura och be hen dra åt h———e.
Sådana här idioter som förstör hela branschen.
Faktiskt så är han jätteduktig på sitt jobb. Men mycket ”dolda” avgifter eller iallafall avgifter som vi inte blivit informerade om. Sedan kan jag tycka i min personliga åsikt att 140 kr mil plus att man tar betalat för de timmar man sitter i bilen är överpris för kunden, men jag kan ha fel
 
  • Gilla
Lajmen och 1 till
  • Laddar…
Solskugga Solskugga skrev:
Hej!
Har en liten fundering.
Vi håller på att om lite el i vårt hus. Elektrikern som har hjälp oss har varit så bra och vi är jättenöjda.

Sedan kom första fakturan. Då hade han jobbat 3 dagar och alla dagar var vi hemma och klockade bär han kom och gick.
Han jobbade ca 2 h första, 5,5 h andra och 8 h sista. På fakturan har han fakturerat oss för 5,5 h, 8 h och 12 h. Jag var så rädd att konfrontera honom om detta så vi betalade den snällt. Ångrar mig så mycket nu i efterhand.

Han var inte fördig så han kom tillbaka igår och gjorde en del och stannade 6 h. Nu skickade han en faktura här på 12 h.
Jag valde att konfrontera honom om det så ringde idg och frågade. Han sa att han skulle ringa upp mig ikväll men har inte ringt upp. Jag ska ringa honom imorgon igen.

Npgra kloka råd eller funderingar?
Kan tillägga att han har cirka 5 min enkelväg till oss så förstår om han lägger på någon extra avgift för det givetvis, men inga sådana avgifter bara massa extra timmar… någon som varit med om liknande?
Oj, blivit fel i inlägget! Ska stå 5 MIL inte 5 min!
 
K Kurtivan skrev:
I första inläggen skrev du 5 min enkelväg, det var alltså 5 mil enkelväg. Att omvandla milersättning till arbetad tid är oärligt mot oss andra skattebetalare som får stå för ditt ROT skatteavdrag på den delen.
ja beklagar, såg nu att det blev fel i inlägget. 5 mil ska det stå. Ja visst, det är inget jag har bett om att han ska göra utan så brukar han visst göra.
 
S steve5432 skrev:
Du behöver ju inte gå på med en nitisk ton, bara säga, du jag tror det blev något fel med de timmar som står på fakturan, och se reaktionen. Säger han att de stämmer får du kontra med att de omöjligt kan stämma för jag var ju hemma och hade ganska bra koll på när du kom och gick.

Så fruktansvärt mycket material kan det ju inte gått åt, det har han väl planerat in redan innan jobbet så att han kör och handlar hos sin grossist det han behöver. Sen har han en välfylld bil med standardgrejor också.

Nån avrundad timme per dag får man nog räkna med, men så många timmars påslag är inget annat än bluffigt. Magstarkt att försöka med det när du var hemma, måste jag säga.

/S
Ja, jag bara tog upp det med honom i trevlig ton så det blev inget otrevligt samtal. Men han tar mycket extra betalt för resan hit som vi ej visste eller tog reda på tyvärr.
 
H hempularen skrev:
Fast det är ganska ovanligt. Det normala är att du får betala för restid. Däremot att omvandla milkostnad för bilen till arbetstid är (troligen) olagligt. Det gör att du får ROT avdrag även för bilkostnaden, vilket är skattebrott. Och bokföringsbrott.
Okej, han sa att mång gör så men jag har inte stött på det förr.
Ja, inget jag har bett om utan det verkar vara så han fakturerar.
 
H hempularen skrev:
Det normala är att du får betala för restid. Däremot att omvandla milkostnad för bilen till arbetstid är (troligen) olagligt. Det gör att du får ROT avdrag även för bilkostnaden, vilket är skattebrott. Och bokföringsbrott.
Det är bara ren arbetstid som berättigar till ROT, restiden får inte omvandlas till arbetstid.

När du ansöker om utbetalning för rotavdraget måste du även uppge vilka övriga kostnader du har haft, till exempel resor och maskinkostnad. Dessa kostnader får du inte räkna in i arbetskostnaden.

Övriga kostnader som du har haft i samband med arbetet kan till exempel vara kostnader för

  • restid till och från kunden samt vid materialinköp och bortforsling av avfall
  • kostnad per mil för bilar och andra transportfordon, inklusive till exempel drivmedel, skatt och försäkring
  • logi och traktamente
  • maskiner, utrustning och avfallshantering
  • administration.
https://www.skatteverket.se/foretag...otavdraget.4.2ef18e6a125660db8b080002709.html
 
  • Gilla
Hank_Ö och 2 till
  • Laddar…
Ja, 140 kr/mil låter lite väl högt. Men var det "allt" han debiterade för bilen? Mpnga hantverkare debiterar en fast avgift "servicebil" avgift per dag, ibland plus en milkostnad.

Man kan se det såhär: bilersättningen skall täcka firmans kostnad för bilen, då har man dels en avsevärd kostnad som värdeminskning och kapitalkostnad (ränta) per dag, som inte spelar så stor roll om bilen rullar eller står parkerad. Dels en rörlig kostnad för bränsle, service osv. som är kopplad till hur mycket bilen körs. Hantverkare har ofta rätt korta körsträckor per dag, men bilen står på uppdraget och minskar i värde, och kostar ränta. Därav kan det vara en relativt vettig modell med kombination av fast avgift och rörlig/mil. Sedan kan man givetvis ha synpunkter på nivån för resp. avgift.

Sedan det rimliga i debitering för körtid. Den dagen din hantgverkare var hos dig i en timme, är ett lysande exempel på det. OM vi antar att hantverkaren behöver arbeta hos dig i en timme. Men det kostar 2h i restid. Då vore det ju rätt orimligt om restiden inte skulle kunna debiteras? Sedan kan man ju önska sig att hantverkare skall kunna vara bättre på att planera, så det iallafall inte blir flera dagar med kort arbetstid, och höga reskostnader. Förmågan att planera är en väsentilg egenskap som skiljer dåliga från bra.
 
  • Gilla
Gazz och 2 till
  • Laddar…
Tycker hantverkare inte ska ta betalt för restid utan bara bilersättning för körda km, vi vanliga har ju inte betalt för den tiden vi tar oss till jobbet heller.
Har haft hantverkare som gjort på båda sätten o föredrar helt klart dom som kommer 7 o far 16 o debiterar 8 timmar+ km ersättning till rimligt pris.
 
  • Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
Fairlane
Att ta betalt för restid och milkostnad är rimligt. Låter märkligt att du hittat hantverkare som vill resa 10 mil om dagen utan ersättning innan. Kanske har du haft andra hantverkare har haft betydligt kortare resa innan?
Beroende på var man bor så är det kanske enda möjligheten att hitta en hantverkare 5 mil bort, men som sagt högst rimligt att ta betalt för det. Annars kan man fråga var gränsen går. Det finns många elektriker här på forumet som jag skulle kunna tänka mig att använda mig av, men de befinner sig för långt bort och jag kan inte utgå ifrån att säg SueCia (som skrivit i tråden) bjuder på resor på kanske 2*25 mil varje dag.

Det som är väldigt klantigt av din elektriker är att inte vara tydlig med detta på förhand. Dagar där man bara har en timmes jobb på plats bör man vara extremt tydlig med att det blir orimligt dyrt, Jag hade själv en kund för många år sen som ville att jag kom till ett 2-timmarsmöte. Jag sa att jag kunde komma, men att de fick betala flyg (kanske 10'), två hotellnätter och 3 arbetsdagar (24 timmar) då det var enda sättet att resa på fram och tillbaka. Då valde de att tacka nej. Så tydlig och ärlig tycker jag man ska vara. På samma sätt som att vill man fakturera en full dag för 5-6 timmars jobb så får man vara tydlig med det innan. Kanske kan kunden då hitta något mer som behövs utföras så denne får något för pengarna.

Det han inte får göra är att omvandla reskostnaden till timmar om du nyttjar ROT, annars är det väl fritt antar jag, om än otydligt. Detsamma gäller dina tidigare hantverkare som verkar ha bjudit på reskostnad (eller snarare bakat in det i priset), inte tillåtet i kombination med ROT.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.