Hej på er visa människor!
Hur mkt eluttag o belysning mm har ni i era garage? Lysrör??

jag tänker spottar i underslag, led lysrör men har ingen aning om hur många eller hur mkt vägguttag osv.. hur ska man tänka? Tips o råd?
 
Möblera på papper så du vet hur du vil ha det. Skulle sätta ett vid port eller dörr, två st på var sida om en arbetsbänk ( 90 cm höjd ) på ca 1.4 meter upp och kanske något på långvägg med. Tänk bara på att få dom rätt högt så det blir lätt att använda dom. Tänk även på arbetsbelysning ovan en bänk.
 
  • Gilla
Jabinski
  • Laddar…
Är det mek eller parkering? Jag har åtta takarmaturer i mitt dubbelgarage. Fyra över varje bilplats. De kan tändas/släckas separat två i taget för varje hörn i garaget. Egentligen har jag bara två enfasuttag (och ett trefas), ett enfas innanför porten där kompressorn är ansluten och mitt i längst fram en sladdvinda i taket med 10 meter sladd (tror jag). Detta är för parkering och "lättare" mek.
 
G Guson skrev:
Är det mek eller parkering? Jag har åtta takarmaturer i mitt dubbelgarage. Fyra över varje bilplats. De kan tändas/släckas separat två i taget för varje hörn i garaget. Egentligen har jag bara två enfasuttag (och ett trefas), ett enfas innanför porten där kompressorn är ansluten och mitt i längst fram en sladdvinda i taket med 10 meter sladd (tror jag). Detta är för parkering och "lättare" mek.

Det är för parkering men samtidigt lite förvarning o lite verkstad. Så några uttag behövs samt belysning. Svårt att avgöra hur mkt bara.
 
Davidbagare
Jag har ett dubbeluttag vid dörren in och ett vid porten. Sen har jag satt två dubbeluttag under min arbetsbänk, där jag kan koppla in verktyg.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Lyd rådet här ovan och sätt dig och skissa, så kommer du nog fram till hur mycket som är lämpligt. Och så dubblar du det. Då närmar du dig antagligen någon form av realitet.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tänk att uttag för laddning av batterierna till diverse trädgårdsmaskiner bör finnas. Satsa på mer belysning än vad du tror du behöver sen sätt en dimmer. Själv har jag 6 uttag i mitt garage, och då är det bara en ”parkering”
 
Tomture61
Vet ej hur du tänkte värma upp ditt garage , själv har jag en LLVP så planerade in ett vägguttag även till den .
Köpte LED armaturer på Jula (1,2 m långa)
Har 2 st i nock (mitten) 3 st armaturer / sida .
Kan tända de tre raderna individuellt .
Har gödslat med vägguttag .
Viktigt med uttag vid port / gångdörr .
Planera även för billaddning för elbil (dra tomrör tex)
Kommer du köra solceller på garagetak , planera in 50 mm tomrör från undercentral i garaget till bostadshus .

Mitt garage är 5 x 8 m stort .
 
  • Gilla
ruostu
  • Laddar…
Om du kör utanpåliggande elinstallation så blir det enklare att komplettera sen om du har behov.
Då kan du montera lite färre uttag i början.
(pengarna brukar gå åt ändå)

//AA
 
  • Gilla
mickewest
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet ej hur du tänkte värma upp ditt garage , själv har jag en LLVP så planerade in ett vägguttag även till den .
Köpte LED armaturer på Jula (1,2 m långa)
Har 2 st i nock (mitten) 3 st armaturer / sida .
Kan tända de tre raderna individuellt .
Har gödslat med vägguttag .
Viktigt med uttag vid port / gångdörr .
Planera även för billaddning för elbil (dra tomrör tex)
Kommer du köra solceller på garagetak , planera in 50 mm tomrör från undercentral i garaget till bostadshus .

Mitt garage är 5 x 8 m stort .
Smart med uttaget för värmepumpen! Tack för tipset!
Ja jag har förstått att det går åt mer belysning än vad man tror.

tycker det känns skit svårt med armaturerna i taket. Men får väl rita upp något!
Elbilsladdaren måste jag få in på nått sätt!
 
B
Jag har ett garage på 6x10m. Eftersom jag är dålig på att planera så gjorde jag det enkelt och satte ett dubbeluttag på varannan regel så det sitter ett var 120cm. Sedan satt jag två 3-fas, ett vi porten och ett vid dörren i andra änden av garaget. Så här i efterhand skulle jag vilja haft iaf ett till invändigt och gärna något utvändigt.
Utöver de vanliga uttagen så blev det ett i taket för portmotorn och två enkeluttag uppe vid taket för ex elvinda eller något annat som monteras högt.

Belysning så satte jag in 2st plafonder med rörelsesensor, då får jag ljus så jag kan se och hämta något utan att behöva röra någon brytare (y)
Sedan blev det 10st lysrör som jag kunde tända i 3 olika grupper, detta kompletterades med 2st till eter något år då jag upplevde det lite klent. Stör mig på att jag delade upp det i grupper, så här i efterhand så vill jag alltid ha alla tända när jag grejar så det ska justeras vid tillfälle.
 
  • Gilla
Jabinski
  • Laddar…
På mina 12-15 kvadrat har jag 12 st 230v uttag, har användning för allihop. Så satsa på fler än du tänker dig. Blir bara krångligt med få uttag om du ska ladda batteritrimmern och skruvdragaren samtidigt som du vill ha både kompressorn och stereon inkopplade samt köra lite med vinkelslipen.
 
  • Gilla
Jabinski
  • Laddar…
Jag satte typ 10-12 dubbeluttag i mitt garage som är på 6x6m. Några spridda längs sidorna och vid fönster och dörrar. Några längst in där jag har arbetsbänk. Har två elportar så ett enkeluttag vid respektive portmotor. Satte även ett extra dubbeluttag i taket typ i mitten av garaget, mellan skenorna för portarna. Där har jag satt en sladdvinda i taket. Då kan jag alltid bara sträcka upp handen och dra ut en skarvsladd från taket. Den når överallt i garaget och når över hela garageinfarten. Så behöver jag inte hålla på och rulla ut lösa skarvsladdar
 
  • Gilla
Eldräven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.