Av all information, så kör vi på: Det verkar vara så att Domaren dömmer. (kommunen).
Vi får ta det då, om det inte går igenom.
frågan är om man får veta anledningen till avslaget om det blir något.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M MegakriL skrev:
Av all information, så kör vi på: Det verkar vara så att Domaren dömmer. (kommunen).
Vi får ta det då, om det inte går igenom.
frågan är om man får veta anledningen till avslaget om det blir något.

Det får du, och du kommer troligtvis också bli ombedd att ändra eller dra tillbaka din ansökan om de inte tänker godkänna den, så du inte behöver betala lika hög avgift.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
M MegakriL skrev:
Uppdatering!
Kom att tänka på att för ca 2-3 månader sen byggde grannen en stödmur mot oss vid tomtgräns, vid våran parkering och där garaget är tänkt att stå (10m lång och 65 cm på högsta plats).
Vad jag förstår måste dem ha vårat medgivande med en byggnation så nära gränsen?
Om jag har fattat reglerna rätt?

Hittade denna på kommunens hemsida:
Riktlinjer för staket, plank och murar
Här krävs bygglov
Inom detaljplan och sammanhållen bebyggelse

Generellt krävs bygglov för att uppföra en stödmur högre än 0,5 meter eller
fristående mur eller plank högre än 1.1 meter. Murens höjd räknas från den sida
där muren är högst i förhållande till marknivån. Undantag från krav på bygglov
gäller för inhägnad av uteplats.
Ifall plank eller mur placeras på mark som enligt detaljplan inte får bebyggas så
prövas detta som en planavvikelse och berörda sakägare ska höras i samband med
bygglovet
Mot allmän plats
Placering av murar och plank närmare än 4.5 meter mot väg, gata eller park kräver
alltid bygglov även utanför detaljplan.

Här krävs inte bygglov
Stödmurar upp till 0,5 meter och friliggande murar och plank upp till 1.1 meter är
bygglovbefriade.
Inom detaljplan
Ett staket som är öppet och genomsiktligt till minst femtio procent är
bygglovbefriat, oavsett höjd. Om staketet är öppet till mindre än femtio procent,
definieras det som ett plank.
För ett en- eller tvåbostadshus krävs inte bygglov för att sätta upp ett plank eller
en mur vid en uteplats inom 3,6 meter från bostadshuset, om muren eller planket
inte är högre än 1,8 meter och är placerat minst 4,5 meter från tomtgränsen.
Sådana plank och murar kan placeras närmare grannens gräns ifall hen ger sitt
godkännande.
Utanför detaljplan
Utanför detaljplanelagt område och sammanhållen bebyggelse krävs inte bygglov
för uppförande av murar och plank som placeras minst 4.5 meter från tomtgräns.
Sådana plank och murar kan placeras närmare grannens gräns ifall hen ger sitt
godkännande. Undantag är plank och murar mot gata, väg eller park, som kräver
bygglov.
Vad står det om murar i detaljplanen? Du kan inte posta detaljplan och plankarta i tråden? Om du anmäler grannens mur så kommer han att behöva söka lov i efterhand, eventuellt få ett vite.
 
M MegakriL skrev:
Av all information, så kör vi på: Det verkar vara så att Domaren dömmer. (kommunen).
Vi får ta det då, om det inte går igenom.
frågan är om man får veta anledningen till avslaget om det blir något.
Nja kommunen kan godkänna avvikelser men godkänner den något som väsentligt avviker från detaljplan så lär Länstyrelsen eller MMD upphäva beslutet (om grannen överklagar).
 
Så det blir kanske:
Garage trots att grannen inte vill.
Stor hög ful Thuja.
Samt kanske åker dit för eget svartbygge.
Hade nog varit bättre att ligga lågt och säga ok till garaget om frågan nu kommit :D
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
När byggdes grannens hus?
 
Ovanligt enligt min erfarenhet att detaljplanen inte har skrivit in minsta avstånd till tomtgräns för andra byggnader än huvudbyggnad.
Vanligast i alla de planer jag har läst är 4 eller 4.5m för huvudbyggnad, ibland 6m.
Ofta 1m för övriga byggnader.

Mycket knepig granne! Hans fastighet kommer ju knappast lida av garaget 1m in på granntomten.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
När byggdes grannens hus?
någonstans 2018, vi byggde 2017. men grannen är inflyttad sedan 2020 typ.
 
R Riverground skrev:
Vad står det om murar i detaljplanen? Du kan inte posta detaljplan och plankarta i tråden? Om du anmäler grannens mur så kommer han att behöva söka lov i efterhand, eventuellt få ett vite.
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ovanligt enligt min erfarenhet att detaljplanen inte har skrivit in minsta avstånd till tomtgräns för andra byggnader än huvudbyggnad.
Vanligast i alla de planer jag har läst är 4 eller 4.5m för huvudbyggnad, ibland 6m.
Ofta 1m för övriga byggnader.

Mycket knepig granne! Hans fastighet kommer ju knappast lida av garaget 1m in på granntomten.
Allt som finns i detaljbeskrivningen är nockhöjd och max byggyta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Så det blir kanske:
Garage trots att grannen inte vill.
Stor hög ful Thuja.
Samt kanske åker dit för eget svartbygge.
Hade nog varit bättre att ligga lågt och säga ok till garaget om frågan nu kommit :D
Vi skickar in och får se :seenoevil:
 
  • Gilla
hempularen och 6 till
  • Laddar…
M MegakriL skrev:
någonstans 2018, vi byggde 2017. men grannen är inflyttad sedan 2020 typ.
Då är det inte säkert grannens mur är ett svartbygge, den kan ha ingått i det tidigare beviljade bygglovet för huset (och garage om det gjordes samtidigt).
Byggnadsnämnden kräver vid nybygge in ritningar på b la marknivåer och planering av fastigheten (vilket jag antar ni fick göra när ni sökte bygglov). På dessa ritningar kan en stödmur finnas och kan ingå beslutet. Ett bygglov ska påbörjas inom två år från att det har beviljats och åtgärden ska vara klart inom fem år. Har dessa fem år passerat för grannen?
Inför ansökan av ditt bygglov tycker jag du ska begära ut grannens bygglov från kommunen och se hur de motiverat eventuella avsteg från DP och vilka paragrafer de lutat beslutet på. Då kan du även kolla upp hur det är med muren.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M MegakriL skrev:
Vi skickar in och får se :seenoevil:
Garaget gick igenom, nu väntar vi 3 veckor, på att det ska få laga kraft.
 
  • Gilla
grilja och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.