Ni som har grävt ur grunden, fyllt med skumglas och byggt upp nya innerväggar i sten eller leca - vilar innerväggarna på en ny uppbyggd klack i grunden och i så fall vilket material eller har ni satt innerväggarna direkt på toppskiktet (av exempelvis lera) och endast har skumglas under? De flesta ger mig rådet att bygga upp en klack av betong för stabiliteten av innerväggarna. Behövs detta eller skulle skumglaset i sig kunna bära innerväggar av sten eller leca?

Huset har en gråstensgrund och väggar i tegel. Invändigt består golvet av plastmattor, linoleummattor, spånskivor och under dessa ligger ett betonggolv. Till fuktens stora glädje. Under detta är min gissning att det finns jordmassor och eventuellt stenar. Allt detta skall väck.
 
Claes Sörmland
Borde inte det säkraste vara att gjuta en armerad betongbalk som vilar på skumglaset? Sen murar du på den med ett glidlager för murverket?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Borde inte det säkraste vara att gjuta en armerad betongbalk som vilar på skumglaset? Sen murar du på den med ett glidlager för murverket?
Jag har fått lite olika förslag till mig när jag pratat med byggfolk. Med betongbalk menar du en gjuten platta på skumglaset? Vad är glidlager?
 
Claes Sörmland
F Fixarfia skrev:
Jag har fått lite olika förslag till mig när jag pratat med byggfolk. Med betongbalk menar du en gjuten platta på skumglaset? Vad är glidlager?
Så här tänkte jag, standardmetoden för att bygga en mur:

Teknisk illustration av murade Lecablock på glidlager över armerad betongbalk och skumglas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så här tänkte jag, standardmetoden för att bygga en mur:

[bild]
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så här tänkte jag, standardmetoden för att bygga en mur:

[bild]
Tack för illustrativ bild! Det låter betydligt mer tilltalande att lägga en betongbalk på skumglaset än att gjuta en betongklack mot gråstensmuren och mot marken som då riskerar att transportera fukt. Vilka dimensioner bör balken ha? Det jag funderar kring är att betongbalken bör väl inte vara högre än skiktet av värmeslingor och ovanpåliggande golv? Gjuter man fast betongbalken på något sätt?
 
Claes Sörmland
Jag kan inte dimensionering, det finns andra här som är kunniga.

Gjuter man balken med rejäl armering så blir en t ex 100-150 mm hög betongbalk rejält stadig och jag har svårt att tro att den skulle vara för tunn för att bära en lecavägg. I och med att du ska mura innerväggar så antar jag att du tänker dig väggar som muras med 95 mm breda lecablock. Med lite puts så blir de cirka 100 mm. Balken görs med fördel bredare än så för att tyngden från väggen ska sprida över en större yta skumglas.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag kan inte dimensionering, det finns andra här som är kunniga.

Gjuter man balken med rejäl armering så blir en t ex 100-150 mm hög betongbalk rejält stadig och jag har svårt att tro att den skulle vara för tunn för att bära en lecavägg. I och med att du ska mura innerväggar så antar jag att du tänker dig väggar som muras med 95 mm breda lecablock. Med lite puts så blir de cirka 100 mm. Balken görs med fördel bredare än så för att tyngden från väggen ska sprida över en
Det finns alltså ingen risk att skumglaset sjunker ned med tiden och med det även balken och väggarna? Jag vet att skumglaset är formfast men blir det extra viktigt att padda när man gör denna metod? Behöver inte balken gjutas mot något sidledes eller gjuter man den bara i botten mot skumglaset?
 
Claes Sörmland
F Fixarfia skrev:
Det finns alltså ingen risk att skumglaset sjunker ned med tiden och med det även balken och väggarna? Jag vet att skumglaset är formfast men blir det extra viktigt att padda när man gör denna metod? Behöver inte balken gjutas mot något sidledes eller gjuter man den bara i botten mot skumglaset?
Ja precis, underlaget måste vara kompakterat så att det inte kan sjunka med åren. Om det inte är det får du gå nedåt i backen till fast underlag kan hittas. Det kan t ex göra genom grävning och uppfyllning med makadam och skumglas eller med en plint om det är långt ned till fast mark.

Du gjuter ju balken mellan bärande väggar/grundväggen och fäster dem lämpligen där på båda sidor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.