Har rivit ut all vindsisolering och är mitt uppe i en omfattande renovering. Nu av ekonomiska skäl kanske vi eventuellt behöver pausa bygget, går det när det blir vinter att låta ett hus stå utan vindsisolering 1-3 månader? Huset är 70 kvm och i övrigt helt isolerat i alla inner- och ytterväggar samt tilläggsisolering är gjord. Det finns även en grundvärme i huset som står på 7-10 grader. Små element - direktverkande el.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
H Husetmittisverige skrev:
Har rivit ut all vindsisolering och är mitt uppe i en omfattande renovering. Nu av ekonomiska skäl kanske vi eventuellt behöver pausa bygget, går det när det blir vinter att låta ett hus stå utan vindsisolering 1-3 månader? Huset är 70 kvm och i övrigt helt isolerat i alla inner- och ytterväggar samt tilläggsisolering är gjord. Det finns även en grundvärme i huset som står på 7-10 grader. Små element - direktverkande el.
Det går, men det är oekonomiskt och oansvarigt att slösa med el på det viset mitt i en energikris.
 
S
H Husetmittisverige skrev:
Har rivit ut all vindsisolering och är mitt uppe i en omfattande renovering. Nu av ekonomiska skäl kanske vi eventuellt behöver pausa bygget, går det när det blir vinter att låta ett hus stå utan vindsisolering 1-3 månader? Huset är 70 kvm och i övrigt helt isolerat i alla inner- och ytterväggar samt tilläggsisolering är gjord. Det finns även en grundvärme i huset som står på 7-10 grader. Små element - direktverkande el.
Samma för oss, det blir lite högre kostnad men det är som det är. Inga problem.
Angående energikrisen så är den skapad av politiker så inget du behöver känna något speciellt för, låt de ansvariga ha ångest för den detaljen.
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det går, men det är oekonomiskt och oansvarigt att slösa med el på det viset mitt i en energikris.
Hur ska man göra? Har du något förslag? Söker efter svar, meningen med inlägget handlar om att huset inte ska få skador genom att vi ställer de utan vindsisolering 1-3 månader.
 
S SonnyListon skrev:
Samma för oss, det blir lite högre kostnad men det är som det är. Inga problem.
Angående energikrisen så är den skapad av politiker så inget du behöver känna något speciellt för, låt de ansvariga ha ångest för den detaljen.
står ert också utan vindsisolering över vintern? Vi ska ta dit en firma köra lösull men med alla stigande priser mm så hinner / har vi inte möjlighet göra det just nu och funderar på att pausa bygger 1-3 månader för sen bygga igen.
 
  • Gilla
bodda olsson
  • Laddar…
H Husetmittisverige skrev:
Hur ska man göra? Har du något förslag? Söker efter svar, meningen med inlägget handlar om att huset inte ska få skador genom att vi ställer de utan vindsisolering 1-3 månader.
Jag tror inte huset tar skada av att vara utan vindsisolering, men ekonomin gör det.

Om du har kvar den gamla isoleringen är det väl idé att lägga tillbaka den och fixa med ny vindsisolering när uppvärmnings säsongen är över.
 
  • Gilla
Husetmittisverige och 1 till
  • Laddar…
Jag körde utan isolering en vinter. Slängde ut isoleringen och la en fuktspärr. Det fanns påväxt på yttertak så jag tog i ocab för en bedömning. Den stollen såg det som en risk att jag hade värmeläckage upp på vinden. Men faktum är att mer värme på vinden gör att det blir mycket torrare. Innan jag gjorde något var det en läckande vindslucka utanför duschen ingen fungerande från luft där.

Men för att svara på din fråga, det är ingen risk för vinden. Värmeåtgången ökade inte så mycket som jag befarade.
 
  • Gilla
Husetmittisverige och 1 till
  • Laddar…
S
H Husetmittisverige skrev:
står ert också utan vindsisolering över vintern?
Vår gäststuga på 50m2 stod utan isolering förra vintern. I år har vi hunnit installera luft luft-värmepump och isolerat vägg och delvis tak. Inklusive plastat in taket och delvis väggar. Än så länge är det ingen fara med elräkningen. Jag jobbar ändå med isoleringen så fort jag får tid över, men ligger inte vaken om nätterna längre i alla fall. Och i fick inte några problem med påväxt. Om du får det så avstannar det ändå när du åtgärdar problemen.
 
  • Gilla
Husetmittisverige
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.