Bilens(Golf) motor håller sig varm, 90grader, vid vanlig körning, samt tomgång, så länge det inte är minusgrader ute och att kupévärmen är av. Sätter jag på kupévärmen så kan jag vid motorvägskörning ha kupévärmen på svag effekt utan värmeförlust.

Men, ju mer jag krämar på kupévärmen ju kallare blir motorn. Ju kallare ute ju svårare hålla motorn/kupé varm. Är det -14 ute, så tar det LÅNG tid att få motorn varm(20 minuter motorväg), och sätter jag på kupévärmen så håller motorn inte 90 grader. vid -14 så kan motorn inte hålla sig varm vid tomgång, även med kupéfläkt avstängd.

Körde idag på motorvägen, 70-90km/h, +4 grader, sätter på max kupévärmen på 2ans fläkthastighet(2 av 4) och motortempen sjunker direkt. Stannar på parkering, tomgång, ökar fläkthastigheten till max, och motorn fortsätter tappa temp till ca 70grader där jag då sänker fläkthastigheten till 2:an - då stabiliseras värmen och den stannar på 70 grader. Jag stängde sen av fläkten helt, och då klättrar tempen sakta upp till 90.

Idag var jag på verkstaden o bytte Termostaten - men samma fel kvarstår. Nu körde jag så lite idag, men inbillar mig kanske att motorn kom upp i 90 lite snabbare, som den ska, men felen kvarstår ju - att "systemet" inte klarar av att värma både motor o kupé samtidigt.

Jag har inte beställt en felsökning utan jag ville att verkstaden bara skulle byta termostaten (tot 2900kr, dyrt!)
Men i efterhand så skulle jag köpt en felsökning för 1900kr. Jag är ingen bilmeck men vet att det är termostaten som strular när det är motortempsstrul som jag beskriver. Men något har jag tydligen missat.

Vad kan det vara för fel? En givare som strular? Kylvatten-tempsgivaren? (Jag åker till Autoexperten-verkstaden igen imorgon och konsulterar fram nästa steg)
 
Nya bilar har en elektrisk fläkt och startar via en termostat, normalt med körning i kyla så gör fartvinden att kylaren kyls. Startar fläkten så kyls allt av ordentligt. Min diesel tappat värme om jag kommer i kö. Har det varit länge så. I bland får man sätta en skiva för halva kylaren för att hålla värmen på motorn. Inget ovanligt norröver och även i Stockholm. Dagens bilar är effektiva och behöver lite fart för att hålla värmen.
 
J jonaserik skrev:
Nya bilar har en elektrisk fläkt och startar via en termostat, normalt med körning i kyla så gör fartvinden att kylaren kyls. Startar fläkten så kyls allt av ordentligt. Min diesel tappat värme om jag kommer i kö. Har det varit länge så. I bland får man sätta en skiva för halva kylaren för att hålla värmen på motorn. Inget ovanligt norröver och även i Stockholm. Dagens bilar är effektiva och behöver lite fart för att hålla värmen.
Bilen min är 10 år gammal och detta fel jag beskriver fanns inte för 1,5 år sedan. (Golf diesel)
 
Utan att veta mer om bilen och vad det är för motor så funderar jag bara över två saker.
Många dieselmotorer idag blir inte varma vid kallt väder och ofta har de hjälpvärmare för att få upp motortempen.
Se vet jag att vissa Volkswagenmotorer haft problem med spruckna termostathus som eventuellt kan ge liknande problem.
 
P-plats P-plats skrev:
Utan att veta mer om bilen och vad det är för motor så funderar jag bara över två saker.
Många dieselmotorer idag blir inte varma vid kallt väder och ofta har de hjälpvärmare för att få upp motortempen.
Se vet jag att vissa Volkswagenmotorer haft problem med spruckna termostathus som eventuellt kan ge liknande problem.
Golf variant, 2012, tror det är en 1,6liters diesel motor, i alla fall inte större.
Vet man varför dessa termostathus spricker? En spricka i ett termostathus bör väl innebära kylvattenläckage och efter en tid en motor som kokar ?
 
Dracula Dracula skrev:
Golf variant, 2012, tror det är en 1,6liters diesel motor, i alla fall inte större.
Vet man varför dessa termostathus spricker? En spricka i ett termostathus bör väl innebära kylvattenläckage och efter en tid en motor som kokar ?
Kommer inte ihåg exakt men en polare hade en Polo där huset sprack och det blev ett internt läckage. Tänkte att om det händer så skulle de kunna läcka förbi termostaten när den borde vara stängd och motorn går inte upp i temperatur.
En tanke från en som inte är mekaniker...
 
Cheesen
Dracula Dracula skrev:
Bilens(Golf) motor håller sig varm, 90grader, vid vanlig körning, samt tomgång, så länge det inte är minusgrader ute och att kupévärmen är av. Sätter jag på kupévärmen så kan jag vid motorvägskörning ha kupévärmen på svag effekt utan värmeförlust.

Men, ju mer jag krämar på kupévärmen ju kallare blir motorn. Ju kallare ute ju svårare hålla motorn/kupé varm. Är det -14 ute, så tar det LÅNG tid att få motorn varm(20 minuter motorväg), och sätter jag på kupévärmen så håller motorn inte 90 grader. vid -14 så kan motorn inte hålla sig varm vid tomgång, även med kupéfläkt avstängd.

Körde idag på motorvägen, 70-90km/h, +4 grader, sätter på max kupévärmen på 2ans fläkthastighet(2 av 4) och motortempen sjunker direkt. Stannar på parkering, tomgång, ökar fläkthastigheten till max, och motorn fortsätter tappa temp till ca 70grader där jag då sänker fläkthastigheten till 2:an - då stabiliseras värmen och den stannar på 70 grader. Jag stängde sen av fläkten helt, och då klättrar tempen sakta upp till 90.

Idag var jag på verkstaden o bytte Termostaten - men samma fel kvarstår. Nu körde jag så lite idag, men inbillar mig kanske att motorn kom upp i 90 lite snabbare, som den ska, men felen kvarstår ju - att "systemet" inte klarar av att värma både motor o kupé samtidigt.

Jag har inte beställt en felsökning utan jag ville att verkstaden bara skulle byta termostaten (tot 2900kr, dyrt!)
Men i efterhand så skulle jag köpt en felsökning för 1900kr. Jag är ingen bilmeck men vet att det är termostaten som strular när det är motortempsstrul som jag beskriver. Men något har jag tydligen missat.

Vad kan det vara för fel? En givare som strular? Kylvatten-tempsgivaren? (Jag åker till Autoexperten-verkstaden igen imorgon och konsulterar fram nästa steg)
Jag har en 11:a Seat 1,6L TDI som jag haft sen ny, och den har då aldrig blivit varm annat än när jag dragit släp.
Sommartid så krävs det minst 2 mils körning innan motorn kommer upp på 95 grader och då öppnat trmostaten och den hamnar genast på 85-87.
Vintertid händer det aldrig. Det beror på att motorn är såpass effektiv så att den producerar inte tillräckligt med värme i kombination med modern look med stor grill som släpper in mängder med luft som ska bland annat kyla bromsar, ett dilemma.
Vill man ha den varm vintertid så får man göra som man gjorde förr. Sätt en kartongbit i grillen och styr bort fartvinden.
Seaten har tre keramiska el-element som värmer cupen, men det hjäper ju inte motorns temperatur. Kan meddela att det var otrevligt att åka från -27 grader i kiruna mot Kusten....
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Om man känner på kylarslangarna och de inte är varma så har man konstaterat att termostaten är hel.
Min 2.0tdi tappar också temp vid låg belastning och tomgång, det är normalt och inte ett fel, det är en egenskap. Motorn producerar helt enkelt inte mer spillvärme.
Drar man släp (som ovanstående nämnt) så blir bilen fort varm, lika som en bensinare.
Många dieslar har värmare som hjälper till att hålla värmen på vintern. Min går vare sig man vill eller inte under +4°. Sjunker tempen under 70° ungeffär kan man höra att den går igång.
Kanske din saknar värmare eller den är trasig?
 
Hade en Renault Trafic diesel där tillsatsvärmaren gick sönder.
Åkte man iväg normalt och körde lugnt i minusgrader kom typ ingen värme alls.
Men om man efter 5-6 km ( jag hade en lång raka då) växlade ner och varvade ur motorn på några växlar, så kom värmen igång, både i hytten och på mätaren.
 
Tack för alla inputs än så länge.

Min motors normala temp är alltså 90grader.

Jag kan förstå att det är svårt för en liten motor att hålla värmen upp när det är svinkallt ute, men "felet" finns ju även idag, när det är +4 grader ute. Om det är +4, motorn har hunnit bli varm i 90grader, och jag åker i 90km/h, måste jag väl kunna ha kupefläkten påslagen utan att motorn tappar värme? Nu minns jag inte vilket varvtal jag hade på kupefläkten, men kanske 3 av 4. Ska inte detta vara möjligt? Inbillar jag mig att det tidigare har gått?

Jag behöver göra fler testkörningar och mixtra med kupevärmen för att se mer exakt vad som händer med motortempen.

Nu blir jag nyfiken på vad som är normalt är när det kommer till motortemp, kupevärme och svalare väder ute. Lyckas ni ha kupevärme, vi säger max värme med fläktvarvtal 2 av 5, när det är -10 grader ute o håller 70km/h ? ...utan att motorntempen sjunker. Minns jag rätt så ska detta inte vara några problem alls för en modern bil.
 
Redigerat:
B Bjober skrev:
Om man känner på kylarslangarna och de inte är varma så har man konstaterat att termostaten är hel.
Min 2.0tdi tappar också temp vid låg belastning och tomgång, det är normalt och inte ett fel, det är en egenskap. Motorn producerar helt enkelt inte mer spillvärme.
Drar man släp (som ovanstående nämnt) så blir bilen fort varm, lika som en bensinare.
Många dieslar har värmare som hjälper till att hålla värmen på vintern. Min går vare sig man vill eller inte under +4°. Sjunker tempen under 70° ungeffär kan man höra att den går igång.
Kanske din saknar värmare eller den är trasig?
Du har en värmare som värmer motorn? Det som jag hört kallas "dieselvärmare" har jag inte på min golf. Men vad jag förstått nu så finns det även värmare för kupén - och om jag har detta vet jag ej. Om jag har en sådan till kupén, och den skulle vara trasig, så vet jag inte om det förklarar att motortempen sjunker.
 
Bytte termostat i en vw förra veckan, förvisso en bensin men i den ska det finnas 2 termostater. 2900:- för delar och byte lät billigt, iaf om det var lika trångt som på min.
Där tror jag det var 2.5-3h för byte, bara det är väl minst 3000 sen kostar termostaten säkert 1000 om man inte beställer på nätet från billiga firman.

Kan det vara så att man bytt fel termostat på din, OM det nu finns 2 vill säga
 
Dracula Dracula skrev:
Du har en värmare som värmer motorn? Det som jag hört kallas "dieselvärmare" har jag inte på min golf. Men vad jag förstått nu så finns det även värmare för kupén - och om jag har detta vet jag ej. Om jag har en sådan till kupén, och den skulle vara trasig, så vet jag inte om det förklarar att motortempen sjunker.
Värmer man kupen så kyls inte motorn lika mycket dvs motorn blir varm fortare.

Ja, jag har en brännare som håller motor och kupe varm. Visst låter det lite knäppt men det är så det fungerar.
 
På den Golf diesel jag hade tidigare fanns det en elektrisk tillsatsvärme för kupen. Kolla om det finns en sådan och om den fungerar.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Cheesen
Dracula Dracula skrev:
Tack för alla inputs än så länge.

Min motors normala temp är alltså 90grader.

Jag kan förstå att det är svårt för en liten motor att hålla värmen upp när det är svinkallt ute, men "felet" finns ju även idag, när det är +4 grader ute. Om det är +4, motorn har hunnit bli varm i 90grader, och jag åker i 90km/h, måste jag väl kunna ha kupefläkten påslagen utan att motorn tappar värme? Nu minns jag inte vilket varvtal jag hade på kupefläkten, men kanske 3 av 4. Ska inte detta vara möjligt? Inbillar jag mig att det tidigare har gått?

Jag behöver göra fler testkörningar och mixtra med kupevärmen för att se mer exakt vad som händer med motortempen.

Nu blir jag nyfiken på vad som är normalt är när det kommer till motortemp, kupevärme och svalare väder ute. Lyckas ni ha kupevärme, vi säger max värme med fläktvarvtal 2 av 5, när det är -10 grader ute o håller 70km/h ? ...utan att motorntempen sjunker. Minns jag rätt så ska detta inte vara några problem alls för en modern bil.
Som sagt min 1,6 liters håller kanske 80-85 grader en normal sommardag när termostaten bäl öppnat. Vill jag ha den varmare får jag köra otroligt långt. Kan bara minnas ett par tre gånger under bilens livstid som kylfläkten startat, och då har det vart mer än 25 grader ute. och jag har kört stadstrafik (Man märker det när den startar då den går igång så otroligt sällan).
Däremot så märks det direkt på bilen när man vrider på värmen och elvärmarna hoppar igång. Det märks väldigt tydligt på tomgångsvarven om man står stilla och vrider upp värmen på reglaget från noll. Också det helt normalt. Tyvärr gjorde man bilarna bättre förr då dom var mindre effektiva och därmed höll värmen. (Jag hade tyvärr erfarenheten av att köra en lite nyare Scania i några år. Den hade inte heller nån värme i kupen om man körde den olastad. Motorn blev helt enkelt inte varm av den lilla belastningen som en olastad lastbil innebar)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.