Hej! Jag hoppas kunna få lite hjälp och förtydligande om vad som är tillåtet när det kommer till el hemma.
Så här ligger det till: jag har eluttag i vardagsrum/matsal men har inget i hallen. Jag vill ha en lite fastare installation än en vanlig förgreningsdosa, Får jag sätta upp ett fast utanpåliggande eluttag i hallen och få elen via en vanlig stickpropp som kopplas in i vardagsrummet? -och sedan lägga kabeln i en kabelkanal. Bor i hyresrätt.
 
  • Gilla
Martin 85
  • Laddar…
B Bärs skrev:
Hej! Jag hoppas kunna få lite hjälp och förtydligande om vad som är tillåtet när det kommer till el hemma.
Så här ligger det till: jag har eluttag i vardagsrum/matsal men har inget i hallen. Jag vill ha en lite fastare installation än en vanlig förgreningsdosa, Får jag sätta upp ett fast utanpåliggande eluttag i hallen och få elen via en vanlig stickpropp som kopplas in i vardagsrummet? -och sedan lägga kabeln i en kabelkanal. Bor i hyresrätt.
Nej
 
  • Gilla
prebbs_se och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Nej är ett bra svar i grunden.
Det är nej till att använda skarvsladdar som ersättning till fast installation.
Det är big no no till att dra skarvsladdar mellan rum.
Det är tveksamt att anstränga sig för att göra en sådan installation snygg då den bör vara tillfällig.
Den bör kunna gå att demontera utan verktyg och utan behörighet.

Med detta sagt kan man ändå titta närmare på just ditt fall. Först och främst, vad är syftet med uttaget, vad ska det användas till? Det bör handla om småförbrukare som lampor och elektronikprodukter etc, inga tunga eller permanenta förbrukare.

Då det är en hyresrätt är det antagligen uthyraren som är innehavare. Då ska du i första hand fråga denne och att få ett fast uttag installerat. Är du på god fot kanske ni kan dela lite på kostnaden.

Men vi kan fortsätta med att man får snäppa fast ett grenuttag i ett väggfäste. Det är bara fästet i metall som är fastskruvat. Det är ungefär så långt som man bör sträcka sig map installationen.

Vit trefackad eluttagsfördelare för stickkontakter, isolerad bakgrund, säkerhetskåpor, enkel design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att dra en skarvsladd mellan två rum måste man ha koll på skyddsjordningens vara eller icke vara.
- Om uttagena är skyddsjordade i vardagsrummet så ska du har ett skyddsjordat grenuttag för hallen (vi vet redan att det inte finns andra uttag där).
- Om uttagena är ojordade i (denna del av) vardagsrummet så blir det knivigare. Kanske kräver hallen skyddsjordade uttag. Detta måste en fackman bedöma. För att få använda ojordade uttag där måste hallen vara helt isolerad från skyddsjord och moder jord.
Detta är det största hindret för din ide. Man drar inga sladdar mellan rum utan att ha mycket bra på fötterna. Vill du gå vidare behöver du anlita en fackman eller åtminstone återkomma med bilder och beskrivning på hur det ser ut hos dig för att få råd härifrån.

Sladden ska skyddas mot yttre påverkan, Man ska inte kunna trampa eller sparka på den eller utsätta den för slag. Den får heller inte dras genom väggar (om inte hålet är så stort att stickproppen går igenom). Så det bygger alltså på att det är en öppen planlösning. Sladden kan alltså behöva fästas lite lätt. En kabellist är ok, om det är en kabellist som kan öppnas utan verktyg. Det ska framgå att det finns en kabel där. Men som sagt, investera hellre pengarna på en riktig lösning.
 
  • Gilla
  • Älska
Luc Reiner och 30 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej är ett bra svar i grunden.
Det är nej till att använda skarvsladdar som ersättning till fast installation.
Det är big no no till att dra skarvsladdar mellan rum.
Det är tveksamt att anstränga sig för att göra en sådan installation snygg då den bör vara tillfällig.
Den bör kunna gå att demontera utan verktyg och utan behörighet.

Med detta sagt kan man ändå titta närmare på just ditt fall. Först och främst, vad är syftet med uttaget, vad ska det användas till? Det bör handla om småförbrukare som lampor och elektronikprodukter etc, inga tunga eller permanenta förbrukare.

Då det är en hyresrätt är det antagligen uthyraren som är innehavare. Då ska du i första hand fråga denne och att få ett fast uttag installerat. Är du på god fot kanske ni kan dela lite på kostnaden.

Men vi kan fortsätta med att man får snäppa fast ett grenuttag i ett väggfäste. Det är bara fästet i metall som är fastskruvat. Det är ungefär så långt som man bör sträcka sig map installationen.

[bild]

För att dra en skarvsladd mellan två rum måste man ha koll på skyddsjordningens vara eller icke vara.
- Om uttagena är skyddsjordade i vardagsrummet så ska du har ett skyddsjordat grenuttag för hallen (vi vet redan att det inte finns andra uttag där).
- Om uttagena är ojordade i (denna del av) vardagsrummet så blir det knivigare. Kanske kräver hallen skyddsjordade uttag. Detta måste en fackman bedöma. För att få använda ojordade uttag där måste hallen vara helt isolerad från skyddsjord och moder jord.
Detta är det största hindret för din ide. Man drar inga sladdar mellan rum utan att ha mycket bra på fötterna. Vill du gå vidare behöver du anlita en fackman eller åtminstone återkomma med bilder och beskrivning på hur det ser ut hos dig för att få råd härifrån.

Sladden ska skyddas mot yttre påverkan, Man ska inte kunna trampa eller sparka på den eller utsätta den för slag. Den får heller inte dras genom väggar (om inte hålet är så stort att stickproppen går igenom). Så det bygger alltså på att det är en öppen planlösning. Sladden kan alltså behöva fästas lite lätt. En kabellist är ok, om det är en kabellist som kan öppnas utan verktyg. Det ska framgå att det finns en kabel där. Men som sagt, investera hellre pengarna på en riktig lösning.
När man tappat hoppet och börjar acceptera att "nej" var det bästa svaret man skulle få kommer Bo med gratis proffsrådgivning! :love::love: Tack! Lärde mig flera nya saker av finns utförliga svar.

Det finns som sagt inget vägguttag i hallen men takkopplingen är jordad. All el är renoverad väldigt nyligen med tanke på att alla lamputtag är DCL.
Dragningen skulle smidigast ske längs med golvlisten, i kabelkanal, och genom valvet (nä, ingen dörr här alltså)
Det är ett avlastningsbord som ska förses med ström, till exempel an bordslampa, mobilladdare etc.
 
  • Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
Om då även uttagena i vardagsrummet är skyddsjordade så är det problemet ur världen, även om det fortfarande är big no no att dra skarvsladdar mellan rum. Du får räkna med att folk börjar peka finger och påstå att det är "livsfarligt" mm, vilket det är för dem som inte är insatta.

Golvlisten ger bra skydd, så även en kabellist, det blir nog bra.

Men blir det för bra då ser det ut att vara avsett att bli permanent och då finns det ytterligare anledning för folk att peka finger.

Så det är ungefär vad du har att ta ställning till.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 4 till
  • Laddar…
Varför kan du inte dra en sladd med förgreningsdosa från det ena rummet till det andra och gömma den i en kabellist? Sedan fäster du förgreningsdosan på väggen på lämpligt sätt. Estetiskt torde skillnaden vara minimal mot vad du föreslår att göra.
 
  • Gilla
Bragul
  • Laddar…
T
Du får säkert inte men det är super enkelt att dra en kabel från ett befintligt uttag till ett nytt.
Du kan i princip inte göra fel.
 
  • Gilla
relier
  • Laddar…
I inlägg #2 så finns ett väldigt bra förslag på en produkt som kan användas om man väljer att nästan gå över gränsen och närma sig en fast installation. Bra, i den meningen att den är lätt att ta isär och föra kabeln igenom en vägg för att sedan sätta ihop. Med den produkten då kan man förskjuta gränsen en gnutta längre. Här balanserar man ju på gränsen till lagligt, men det är ju nästintill omöjligt att undvika detta om man inte skall ringa in en elektriker för både det ena och det andra.

För övrigt så excellerar @Bo.Siltberg som vanligt här på forumet.
 
  • Gilla
David Wallin och 5 till
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Du får säkert inte men det är super enkelt att dra en kabel från ett befintligt uttag till ett nytt.
Du kan i princip inte göra fel.
Problemet är att man bryter mot två regler. Elinstallationsreglerna är det minsta problemet om man gör en korrekt installation, men eftersom TS bor i hyresrätt så har man inte rätt att göra någon åverkan på elsystemet och det kan man ju åka dit för långt efter att elinstallationsbrottet har begåtts.
 
Får har man i hagen.
Gör som du tänkt dig skarvdosa och kabelkanal. Nu vet du reglerna samt vad som gäller. Tänk på hur du kommer belasta skarvdosan. Håll dig till små förbrukare. ingen hårblås eller strykjärn i några längre stunder.
Nu är det bara låta samvetet styra.
 
  • Gilla
Skaerby
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problemet är att man bryter mot två regler. Elinstallationsreglerna är det minsta problemet om man gör en korrekt installation, men eftersom TS bor i hyresrätt så har man inte rätt att göra någon åverkan på elsystemet och det kan man ju åka dit för långt efter att elinstallationsbrottet har begåtts.
Det är för att man bryter mot reglerna som orsakar problemen. Nu är inte en skarvdosa någon större åverkan man gör på elsystemet.
Jag är tämligen säker på att ingen kommer jaga någon för att man klamrat en skarvsladd.
Jag skulle inte oroat mig.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu är inte en skarvdosa någon större åverkan man gör på elsystemet.
Det jag svarade på var inte att klamra en skarvkabel, utan att dra en kabel från ett befintligt uttag till ett nytt uttag.
 
Sittställning
Har ni varit utomlands? Ni tänker för mycket :crysmile:
 
  • Gilla
ptlf och 2 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Har ni varit utomlands? Ni tänker för mycket :crysmile:
Tänker dom mindre utomlands?
 
  • Gilla
Male1010
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.