D Davelino skrev:
Ja, det är grå bastuvax på väggar och tak. Väldigt nöjd!
Snyggt!
 
  • Gilla
Davelino
  • Laddar…
20 Pro hette tydligen min kamin, har för mig att det inte skiljde alltför mycket i pris mellan modellerna. Dyrt var det dock med isolerad skorsten och skyddsplåtar, men väldigt mycket snyggare utan väggplåtarna som är standard.

Väldigt snyggt med bastuvaxet Davelino!
 
R Redgeneral skrev:
20 Pro hette tydligen min kamin, har för mig att det inte skiljde alltför mycket i pris mellan modellerna. Dyrt var det dock med isolerad skorsten och skyddsplåtar, men väldigt mycket snyggare utan väggplåtarna som är standard.

Väldigt snyggt med bastuvaxet Davelino!
tack!:D

ja, priset för kaminen är rätt lågt samtidigt som skorsten, golv och väggplåtar är jättedyrt. Förstår verkligen inte den prissättningen hos Harvia!
 
Fick black week reklam från Sorselestugan, 25% på bland annat bastustugor under nästa vecka. Bara slå till :cool:
 
R Redgeneral skrev:
Fick black week reklam från Sorselestugan, 25% på bland annat bastustugor under nästa vecka. Bara slå till :cool:
Ja blir det 25% till på deras höstpris så slår jag nog till och låter det ligga i garaget tills det är dags nästa år :cool:
 
J
G Greger_08 skrev:
Ja blir det 25% till på deras höstpris så slår jag nog till och låter det ligga i garaget tills det är dags nästa år :cool:
Jag köpte vår 370x250 cm bastu, också knuttimrad, i november, men kunde inte bygga upp den förrän juni. Trots noggrant staplat i gäststugan, ouppvärmd, så slog sig brädorna och blev svåra att montera.
Antar ju längre bräder ju större risk, så er kanske funkar bättre.
 
Den står sig fint i snön :cool:
 
  • Ett litet hus med snötäckt tak och mark, upplyst vid natt, ser inbjudande och varmt ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Ja blir det 25% till på deras höstpris så slår jag nog till och låter det ligga i garaget tills det är dags nästa år :cool:
jag hade nog passat mig för att låta brädorna ligga för länge! Många plankor är ju runt 2.5m långa och 45mm tjocka. Har de börjat vrida sig så kan det vara riktigt svårt att få ihop allt sen! Man får med en slags järntving för att rikta ner plankorna om de är lite vridna. Men det är sannerligen inte lätt! Jag slet rätt rejält med ett par brädor!

Jag körde min första bastu i minusgrader igår. Inga problem att komma upp i 65-70 grader som jag vill ha det. Tog kanske en 20 minuter längre tid att få upp värmen än när det var 10-12 grader ute. Så galet skönt att stå utanför och svalka av sig efteråt! Man blir alldeles lycklig i själen! :ok:
 
  • Gilla
Greger_08 och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker min bastu (Sorsele Funkis 5) är bra som den är, men har sedan jag byggde den funderat kring det där med takisolering. Har egentligen inte så stor lust att peta in en massa material som riskerar att skapa fukt och mögel. Däremot tänkte jag om det skulle vara någon vits att sätta panel i innertaket också mot takstolarna så man får en luftspalt på drygt 10cm mot yttertaket. Har sett att man gjort så i en del traditionella finska bastustugor. Hade det gjort något för att behålla värmen eller hade det varit mer av en estetisk sak?
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
Luftspalt är ju en form av isolering, så klart det ger effekt. Den lilla matta man eventuellt kan få plats med kanske inte förslår något direkt. Precis som du säger är man ju orolig för mögel iochmed den otroliga värmen och fukthalten bitvis. Synd också att dölja dom fina takbjälkarna :rofl:
Vet att jag köpte min 5a för 23, nu är den ju på ”rea” för ~31. Är det ett bra pris, eller bör råvaruprisets dalande gjort att priset ändå bör ligga där eller kanske tillochmed lägre?
 
Ja, priserna har gått upp snabbt på senare år! Tror jag betalade 35 i våras :confused:.

Ang "isolering" eller luftspalt så avvaktar jag hursomhelst till sommaren. Tack för input iallafall!:)
 
Nu har jag kört min oisolerade bastu (Funkis 5) ett par vändor i ganska många minusgrader. Jag upplever nog inte att det oisolerade taket är ett jättestort hinder. Däremot så läcker det onödigt mycket värme vid fönster och dörrkarm. Jag tror man kan vinna en hel del uppvärmningstid på att peta in lindrev mellan vägg och fönster och vid dörrkarm.

OM man isolerar taket skulle också takhöjden bli ganska låg. Det skulle absolut gå att sitta där ändå, men på gränsen att man skulle behöva sänka höjden på lavarna. Och då tror jag det finns en risk att man rubbar upplägget mellan första och andra laven. Och att det inte blir…bra, helt enkelt!
 
Ja, dreva hjälper garanterat. När man kör mycket vatten/ånga är det tydligt hur mycket det läcker vid just fönster. Även vinkeln vägg/tak är något otät bitvis.

Känns bättre att kasta in en vedbit extra istället för att isolera taket, snyggt med takbjälkarna dessutom.
 
R Redgeneral skrev:
Ja, dreva hjälper garanterat. När man kör mycket vatten/ånga är det tydligt hur mycket det läcker vid just fönster. Även vinkeln vägg/tak är något otät bitvis.

Känns bättre att kasta in en vedbit extra istället för att isolera taket, snyggt med takbjälkarna dessutom.
håller helt med!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.