Hej.
Kompressorn läcker och jag vet inte hur jag ska åtgärda det. Sprutade på lite såpvatten och det bubblade till lite. Inte så gammal kanske 2 år men hittar fasen inte kvittot. Är detta en enkel fix? Hur ska jag gå tillväga? Tack.
 
  • Gilla
Skogsmusen och 1 till
  • Laddar…
R
Lite svårt att se på bilden men töm tanken på trycket/luften genom dräneringen.
Sen lossar du muttern som det ser ut att vara. På med gängtejp och skruva ihop igen.
 
R RalleB skrev:
Lite svårt att se på bilden men töm tanken på trycket/luften genom dräneringen.
Sen lossar du muttern som det ser ut att vara. På med gängtejp och skruva ihop igen.
Det ör den mässingskopplingen i mitten av bilden. Ser knepig ut att lossna och fixa. Eller?
 
  • Industriell utrustning, tryckluftstank, slangar, kopplingar, slitage, varningsetiketter, elektrisk fara, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkelt, lossa de två rörens muttrar, dra ur rören lite, sedan kan du gänga ur kopplet.
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
Är det rör som sitter på själva kompressorn så blir det svårt, en bild lite längre ifrån så alla rör syns, för att ge ett riktigt svar.
 
Jag har en likadan kompressor. Ska kolla om jag har läckage i samma gänga.

Som tidigare sagt. Töm tanken på luft, lossa stålrören och gänga sedan ut kopplingen. Förhoppningsvis är gängtätningsmedlet inte något som låser gängan. Annars kan man behöva värma bort tätningsmassa. Borsta rent gängorna och applicera lämplig mängd gängtejp.
 
R Real-House skrev:
Jag har en likadan kompressor. Ska kolla om jag har läckage i samma gänga.

Som tidigare sagt. Töm tanken på luft, lossa stålrören och gänga sedan ut kopplingen. Förhoppningsvis är gängtätningsmedlet inte något som låser gängan. Annars kan man behöva värma bort tätningsmassa. Borsta rent gängorna och applicera lämplig mängd gängtejp.
Men är den kopplingen direkt mot kompressorn och innehåller gas, det var den stora frågan, har inte sett någon VP med vatten i kompressorn. Därav min fråga med en/ett par bilder.
 
C
J jonaserik skrev:
Men är den kopplingen direkt mot kompressorn och innehåller gas, det var den stora frågan, har inte sett någon VP med vatten i kompressorn.
VP? Gas? Vatten? Det är en vanlig luftkompressor vi pratar om här.
 
  • Gilla
cope
  • Laddar…
Är en variant av Stanley fatmax.
 
C cpalm skrev:
VP? Gas? Vatten? Det är en vanlig luftkompressor vi pratar om här.[/QUOTE ]
Ok Bra med förtydligande, tänkte mer på kompressor VP :(
 
Dra ur elkontakten.

Töm kompressorn på luft.

Skruva loss rören (rören är av aluminium)
Du kanske måste lossa i båda ändar.

Skruva ur hela mässingventilen, akta så du inte skadar gängorna till rören.

Gör ren gängen mot svarta tanken.
Linda på gängtejp eller lin och pasta. Alternativt gängtätning på tub. Om du använder gängtätning på tub beakta torktiden.

Montera allt.

Provkör

Läcksök med såpvatten.

..
Fixar du det inte själv kör kompressorn till en mindre bilverkstad eller verkstad som sysslar med trädgårdsmaskiner mm. De kan säkert hjälpa till.
 
  • Gilla
charl_6 och 1 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Dra ur elkontakten.

Töm kompressorn på luft.

Skruva loss rören (rören är av aluminium)
Du kanske måste lossa i båda ändar.

Skruva ur hela mässingventilen, akta så du inte skadar gängorna till rören.

Gör ren gängen mot svarta tanken.
Linda på gängtejp eller lin och pasta. Alternativt gängtätning på tub. Om du använder gängtätning på tub beakta torktiden.

Montera allt.

Provkör

Läcksök med såpvatten.

..
Fixar du det inte själv kör kompressorn till en mindre bilverkstad eller verkstad som sysslar med trädgårdsmaskiner mm. De kan säkert hjälpa till.
Kanon tack. Ska pilla med detta i morgon. Antar att gängtejp är det rätta i detta fall pga tryckluft. Gängtejp är väl bäst när det gäller gas.
 
gängtejp fungerar fint. var inte snål när du lindar på.
håll tejpen spänd och platt. och linda på åt rätt håll.

Jag brukar köra enligt följande
mät ytterdiametern på gängen ett varv per mm.

gängtejpen ska snurra med när du skruvar i detaljen, står tejpen still är det bara att börja om med ny tejp.
och se till att du inte skruvar i ventilen för långt, du kan inte backa med gängtejp då är risken stor för nytt läckage, så stanna i "rätt läge" när rören passar
 
  • Gilla
charl_6
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.