Hej på er,

Vi håller på att bygga en liten stuga och ska beställa markisolering.
Stugan ska stå på plintarna som är på bilden, isolerar ovanifrån med cellplast tänkte jag.
Geologen sa att vi borde även isolera själva benet på plinten, hela vägen upp till dit fästet för balkskon finns, för att inte kylan ska ledas ner till marken.
Är det nån som har något bra tips på vad jag kan isolera med?
Kändes spontant lite knöligt att få till cellplast runt benen och få det tätt... Men det kanske finns något annat alternativ som jag inte tänkt på ännu?
Grundkonstruktion av trä på betongplintar, verktyg runtom, arbetsplats utomhus, byggnation i tidigt skede.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det som det ser ut att benen står på plattor rakt ner på grusningen. och var ska du ha isoleringen som du säger.
 
Hade varit enklare att låta dom stå på typ s300 cellplast och isolerat övriga ytan med billigare cellplast.

Men du får lov att köra med cellplast och fogskum, du kan limma cellplasten mot betongen med fogskum och glipor drar du igen med fogskum bara.

Bästa lösningen hade ju varit att isolera marken och se ta ut en firma som kommer och skummar plinten med typ Pu-skum
 
Vad är syftet med isoleringen?

Att själva bjälklaget behöver isoleras kan jag förstå men om ni har skapat en dränerad grusad yta och ställt plintarna ovanpå kan jag inte se hur isolering av plintarna ska kunna göra någon nytta, isoleringen kan knappast hindra tjälen att gå ner under plintarna och ni har vad jag förstår valt att inte gräva ner plintarna till tjälsäkert djup.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är det som det ser ut att benen står på plattor rakt ner på grusningen. och var ska du ha isoleringen som du säger.
Cellplasten ska vara mellan plintarna och även ett lager precis ovanför foten på plinten, så att det blir ytterligare ett lager 100mm cellplast där.
Det lämnar ju själva benet på betongplinten som står på själva fot-delen av plinten. För att inte kylan ska ledas ner till marken via benet så rekommenderade geologen att även benet skulle isoleras.
 
Redigerat:
L Lutte skrev:
Hade varit enklare att låta dom stå på typ s300 cellplast och isolerat övriga ytan med billigare cellplast.

Men du får lov att köra med cellplast och fogskum, du kan limma cellplasten mot betongen med fogskum och glipor drar du igen med fogskum bara.

Bästa lösningen hade ju varit att isolera marken och se ta ut en firma som kommer och skummar plinten med typ Pu-skum
Ja fogskum skulle ju kunna vara ett alternativ
 
F fribygg skrev:
Vad är syftet med isoleringen?

Att själva bjälklaget behöver isoleras kan jag förstå men om ni har skapat en dränerad grusad yta och ställt plintarna ovanpå kan jag inte se hur isolering av plintarna ska kunna göra någon nytta, isoleringen kan knappast hindra tjälen att gå ner under plintarna och ni har vad jag förstår valt att inte gräva ner plintarna till tjälsäkert djup.
Enligt geologen så ska det isoleras för att förhindra tjälskott. Det är ju ovanifrån kylan kommer ifrån så isolerar man den så blir det ju ingen tjäle under, är det tänkt :)
Tjälen går 45 grader ner så har man ett tjäldjup på 2.6m så isolerar vi 1.3m utanför plinten för att inte kylan ska krypa in under och orsaka problem.

Bärigheten under 1m djup vart sämre så därav att plintarna står på marken.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.