En kompis har beställt en sådan vp. För några dagar sedan kom installatören och upptäckte att kompisen har bara enfasig in i huset. Nu ska dom vänta tills någon elektriker dragit fram trefas, med mätarbyte och allt.
Jag har studerat datablad och installationsmanual och funnit att det är bara tillsatsvärme som kräver trefas, utedel och pumpar och annat går på en fas. Är det någon som kan bekräfta det?
Platsen är i norra Tyskland och jag vill påstå att tillsatsvärme knappast kommer att behövas där någon gång så mitt förslag var att koppla bara in enfasigt för att få pumpen att gå.
 
Om patronen är 3 fas och övrigt 1 fas så går det. Tex är patronen på 3 kW så kommer den att bli på 1 kW vid
1 fas.. Patronen är säkert kopplad stjärna och då kopplas noll in på stjärnblecket och en fas går till en av anslutningarna, det blir 230 V på en slinga/spiral i patronen, inget annat behövs utom att kolla att säkringarna håller.
 
  • Gilla
Ludvigsson12
  • Laddar…
som vanligt fattar jag inte riktigt ditt svar. Elpatronen är märkt 9 kW på trefas, frågan är hur mycket effekt den drar vid enfas-inkoppling av ett element. Jag får det till 9 kW / 3 / 1.73 = 1.73 kW. Var det feltänkt?.
 
En patron som är på 9 kW har 3 st värmestavar i sig och varje är på 3 kW , så vid inkoppling av en så ger den 3 kW. Normalt så är alla 3 stavar kopplade i stjärna. Kan förekomma s.k deltakoppling med, men normalt är det stjärnkoppling.
 
  • Elektriskt kopplingsschema, trefas, 400V, stjärnkoppling, säkringar om 10A per fas, märkningar L1, L2, L3, 230V nollpunkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk anslutningsschema för 1-fas koppling med effektinformation och säkringsrekommendationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.