Vi har en trappa där det ligger laminatgolv, som är hellimmat för att få den gamla trappan från 1910 tyst.

Det är med andra ord supermycket jobb att riva bort intäckningen, och den är dessutom i riktikt bra skick.

Min fundering är nu hur man kan få den gråtonad t ex genom att behandla den med någon typ av lasyr / tonad lack som fäster på laminatet? Goolat lite, men inte hittat nåt som jag är säker på att det fungerar.

Supertacksam om nån har gjort något liknande som blev bra och håller ;) //JE
 
Går det att slipa?
 
Nja, kanske med väldigt fint papper, typ våtslip, för att få det att fästa på laminatet...
 
Jag har aldrig provat, men sett på flera ställen att folk som vill måla laminat blivit rekommenderade att använda betongfärg.
 
  • Gilla
Vgt
  • Laddar…
Lasyr tror jag inte fungerar. Lasyr är väl egentligen en färgtyp med betydligt mindre pigment jämfört med t.ex. en akrylatfärg. Tanken är ju att framhäva ådringen i träet genom en halvtäckande finish. Eftersom laminatgolv inte är trä, utan en skiva med tryckt mönster som imiterar trä, är det troligtvis olämpligt att behandla det som trä. Jag skulle nog endera överväga att behålla det som det är, alternativt måla med täckande färg. Ytan, som säkert är någon sorts melaminplast, kan med fördel mattas ned med fint papper. Grunda med häftgrund och täckmåla slutligen med en förstärkt akrylat, typ golvfärg, för bra motståndskraft mot repor och slitage.
 
  • Gilla
Vgt
  • Laddar…
G Gräsand skrev:
Lasyr tror jag inte fungerar. Lasyr är väl egentligen en färgtyp med betydligt mindre pigment jämfört med t.ex. en akrylatfärg. Tanken är ju att framhäva ådringen i träet genom en halvtäckande finish. Eftersom laminatgolv inte är trä, utan en skiva med tryckt mönster som imiterar trä, är det troligtvis olämpligt att behandla det som trä. Jag skulle nog endera överväga att behålla det som det är, alternativt måla med täckande färg. Ytan, som säkert är någon sorts melaminplast, kan med fördel mattas ned med fint papper. Grunda med häftgrund och täckmåla slutligen med en förstärkt akrylat, typ golvfärg, för bra motståndskraft mot repor och slitage.
Japp! Låter som en bra plan(y)
 
Hur fixar man det med torktider i en trappa som måste användas flera gånger om dagen? Målar man vart annat trappsteg åt gången, eller?
 
Vgt Vgt skrev:
Hur fixar man det med torktider i en trappa som måste användas flera gånger om dagen? Målar man vart annat trappsteg åt gången, eller?
Precis så. Nu lär det ju synas ganska väl vilka trappsteg som är nymålade, annars är det fint att märka upp de trappsteg som får användas.
 
  • Gilla
Vgt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.