V växelventil skrev:
Den som sitter på övre delen är på din varma sidan medans den som sitter under är på kalla sidan och testa att bara att lätta på centrumskruven för att se så du inte har luft i cirkulationspumpen för du har konstiga siffrorn på inkommande och utgående på Brine sidan.
Det var så jag tolkade det också när jag kände på rören tidigare (övre röret varmare än undre).
Jag lättade centrumskruven lite nu. Det pyste ut lite vatten. Tightade den lite igen (sitter lite lättare än från början).

Nu när jag kände på pumpen när värmeproduktionen var avstängd så att säga (delay i väntan på att värmeproduktionen ska starta) så är pumpen fortfarande drygt ljummen men båda rören är relativt kalla. Kan det vara cirkulationspumpen som håller på att ge sig?
 
V växelventil skrev:
Kom och tänka på en sak och du har väll kollat så cirkulationspumpen för golvvärmen fungerar?
Jag har bara antagit att det är cirkulationspumpen som sitter inne i värmepumpens skåp (Wilo-pumpen) som driver runt vattnet i golvvärmen. Brukar det finnas en ytterligare extern? Då får jag ge mig ut och leta var den kan finnas :)
 
Du har två cirkulationspumpar, en för brine och en för element/varmvattenslinga.
Jag har en Atria 10 Luft/vatten och där sitter brinepumpen bredvid kompressorn nertill, och cirkulationspumpen ungefär i mitten med rör upp till shuntventilen.
I min är Brinepumpen en Wilo och cirkulationspumpen en Grundfos.

Edit: Min brinepump Wilo skar ihop för två år sen, precis när det blev rejält kallt.

Samma sak i min Daikin LVVP, där skar cirkulationspumpen Wilo ihop, bytte till Grundfos och elbehovet för pumpen gick ner till en tredjedel.

Uppvärmningssystem med expansionskärl, kopparledningar, fördelningsventil och en cirkulationspump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Bragul
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du har två cirkulationspumpar, en för brine och en för element/varmvattenslinga.
Jag har en Atria 10 Luft/vatten och där sitter brinepumpen bredvid kompressorn nertill, och cirkulationspumpen ungefär i mitten med rör upp till shuntventilen.
I min är Brinepumpen en Wilo och cirkulationspumpen en Grundfos.

Edit: Min brinepump Wilo skar ihop för två år sen, precis när det blev rejält kallt.

Samma sak i min Daikin LVVP, där skar cirkulationspumpen Wilo ihop, bytte till Grundfos och elbehovet för pumpen gick ner till en tredjedel.[bild]
Det ser väldigt likt ut i min också. Båda pumparna är Wilo kan jag bekräfta nu när jag kollade.

Jag börjar misstänka att det kan vara cirkulationspumpen som börjar ge sig. Men finns det något sätt jag kan bekräfta eller dementera detta?

Värmesystem med kopparledningar, expansionskärl, cirkulationspump och elektriska komponenter i tekniskt skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre komponenter av en panninstallation, inklusive pump, rör och elektrisk anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan ju testa att skruva bort centrumskruven och se ifall pumpen snurrar eller ej, om ej kan testa att skruva igång den med en skruvmejsel. Kan komma lite vatten när skruven skruvas bort så håll en trasa eller kärl under.
 
  • Gilla
Bragul
  • Laddar…
B Bragul skrev:
Jag har bara antagit att det är cirkulationspumpen som sitter inne i värmepumpens skåp (Wilo-pumpen) som driver runt vattnet i golvvärmen. Brukar det finnas en ytterligare extern? Då får jag ge mig ut och leta var den kan finnas :)
Du borde ha en till golvvärmen.
 
  • Gilla
Bragul
  • Laddar…
Jag tror att det är så enkelt att växelventilen fastnat i läget för varmvattenptoduktion.
Funkar inte cirkulationspumpen får du heller inget varmvatten. Det finns en liten ”spak” på sidan av motorn till växelventilen som du kan lirka/snäppa på så kan den släppa. Funkar inte det så är det enkelt att ta loss motorn och försöka ”motionera igång” växelventilen så den funkar fram tills teknikern kommer på besök.
 
  • Gilla
Bragul och 1 till
  • Laddar…
B Bragul skrev:
Hej!

Vi har problem med vår luft/vatten-värmepump. Det blir helt enkelt ingen värme i huset.

Jag ser att den verkligen försöker värma upp huset, men när jag drar upp temperaturen i hemmet till 23 grader så jobbar den så hårt att tillsatsen slår igång, trots att det är sju grader utomhus.
När jag har den satt till 21 grader slår tillsatsen inte till och framledningstemperaturen är inte lika hög som i bilden nedan (runt 55 grader istället). Men problemet kvarstår.

Returledningen ligger hela tiden på 22-24 grader, trots framledningstemperatur.

När pumpen slår av så går framledningstemperaturen snabbt ner till runt 24 grader.

Vad kan det vara för fel?
Har kontaktat service, men de kommer först om två veckor.

[bild]

Jag kompletterar gärna med fler bilder om det behövs :)
Om du ställer dig på temperaturer och markerar framledning och trycker på +tecknet så får du fram en graf över framledningsteperaturen.Kan du göra den.
 
V växelventil skrev:
Om du ställer dig på temperaturer och markerar framledning och trycker på +tecknet så får du fram en graf över framledningsteperaturen.Kan du göra den.
Absolut!
Jag justerade kurvan från 45 till 40 för 2-3 timmar sedan (kanske förklarar att höjden har sänkts?).
Digital display visar graf, temperaturtidserie, "FRAMLEDNING" text, 21 grader Celsius, bakgrundsbelyst panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag lägger även med returledningen:
Digital display showing "RETURLEDNING" at 21°C, a temperature graph with stable readings, and time at 0:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Bragul skrev:
Absolut!
Jag justerade kurvan från 45 till 40 för 2-3 timmar sedan (kanske förklarar att höjden har sänkts?).
[bild]

Jag lägger även med returledningen:
[bild]
Då är det nog att cirkulationspumpen står still så den löser på hysteresen. Om skruvar av centrumskruven på cirkulationspumpen värma sidan och lyser med ficklampa så du verkligen ser att axeln snurrar och har du tur så hoppar den igång igen om du tar en skruvmejsel och petar /snurrar..Det kommer dropp lite vatten men inte större vattensprut. Ganska vanligt misstag att man bara känner på cirkulationspumpen och att den snurrar men i verkligheten så står den still.
 
V växelventil skrev:
Då är det nog att cirkulationspumpen står still så den löser på hysteresen. Om skruvar av centrumskruven på cirkulationspumpen värma sidan och lyser med ficklampa så du verkligen ser att axeln snurrar och har du tur så hoppar den igång igen om du tar en skruvmejsel och petar /snurrar..Det kommer dropp lite vatten men inte större vattensprut. Ganska vanligt misstag att man bara känner på cirkulationspumpen och att den snurrar men i verkligheten så står den still.
Kan du då förklara hur han kan ha varmvatten som är 52 grader varmt och vv-produktionen fungerar? Cirkulationspumpen cirkulerar ju även vattnet genom VV-beredaren vi växelventilen som endera leder det genom beredaren eller radiatorsystemet.
Jag hävdar fortsatt att det är växelventilen som fastnat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Kan du då förklara hur han kan ha varmvatten som är 52 grader varmt och vv-produktionen fungerar? Cirkulationspumpen cirkulerar ju även vattnet genom VV-beredaren vi växelventilen som endera leder det genom beredaren eller radiatorsystemet.
Jag hävdar fortsatt att det är växelventilen som fastnat.
Inget konstigt alls eftersom den prioriterade varmvattnet och den cirkulerar bara genom slingan i beredaren så det är inget konstigt.
 
V växelventil skrev:
Inget konstigt alls eftersom den prioriterade varmvattnet och den cirkulerar bara genom slingan i beredaren så det är inget konstigt.
Men det är ju samma cirkulationspump som cirkulerar vattnet antingen genom radiatorkretsen eller slingan i beredaren.
Står cirkulationspumpen still så blir det inte heller någon cirkulation genom beredaren.och därmed inget varmvatten
 
GoC GoC skrev:
äget för varmvattenptoduktion.
Funkar inte cirkulationspumpen får du heller inget varmvatten. Det finns en liten ”spak” på sidan av motorn till växelventilen som du kan lirka/snäppa på så kan den släppa. Funkar inte det så är det enkelt att ta loss motorn och försöka ”motionera igång” växelven
GoC GoC skrev:
Jag tror att det är så enkelt att växelventilen fastnat i läget för varmvattenptoduktion.
Funkar inte cirkulationspumpen får du heller inget varmvatten. Det finns en liten ”spak” på sidan av motorn till växelventilen som du kan lirka/snäppa på så kan den släppa. Funkar inte det så är det enkelt att ta loss motorn och försöka ”motionera igång” växelventilen så den funkar fram tills teknikern kommer på besök.
Jag tror inte detta är problemet. När jag (via servicemenyn) ändrar denna växelventil så märker jag att saker händer. Värmen växlar över till det andra röret. Andra rör i anläggningen blir kalla eller varma...
 
B Bragul skrev:
Jag tror inte detta är problemet. När jag (via servicemenyn) ändrar denna växelventil så märker jag att saker händer. Värmen växlar över till det andra röret. Andra rör i anläggningen blir kalla eller varma...
Då får jag ge mig på min teori. Då återstår väl bara att den eländiga Vilo pumpen snurrar allt för dåligt så den bara orkar få runt vattnet i beredaren. Jag bytte i min VP efter ca 10år, nu sitter där i stället en Grundfos. Men på min bröt VP och larmade för HP.
 
  • Älska
Bragul
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.