Hej! jag har byggt en Funkis 5, vilket är den närmaste i storlek från Sorselestugan. Samma material osv.

Jag skulle säga att det är väldig fint material. Det mesta är ganska lätt om man inte slarvar med instruktionerna. I efterhand kan jag nog tänka att det var målarjobbet som tog mest tid.

Jag är inte superhändig av mig, men lyckades göra det mesta själv. Vissa moment kräver två personer.

Bra mejlkontakt med Sorselestugan! De var otroligt snabba att svara på mina frågor!

Jag är supernöjd med valet av stuga och med slutresultatet!

fråga på! :D
 
  • Svart trästuga, fönster, dörr, grusunderlag, utebelysning, takprydnad, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart träkonstruktion med fönster, speglar omgivningen, grus och träaltan, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en traditionell bastu med vedeldad kamin, trälavar och tillbehör som hink och skopa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Thymus och 1 till
  • Laddar…
Funkar den bra på vinten ?
 
G Greger_08 skrev:
Funkar den bra på vinten ?
jag byggde den i somras, så det återstår att se! Så länge du har ett aggregat som passar så är det ju inga problem att få varmt. Min är ju 5m2 och kanske Harvia M2 är lite i underkant. Kanske skulle vara bättre med en något större kamin. Men jag gillar att kasta mycket vatten i 65-70 grader, så jag har inga egentliga bekymmer. Den du vill köpa är ju bara 4m2, så det ska väl inte vara några bekymmer att få varmt med en mindre kamin.

ångrar inte en sekund att jag valde en helt oisolerad bastu faktiskt!
 
  • Gilla
Greger_08
  • Laddar…
Byggde också funkis 5, med m3 kaminen för att få lite extra kräm kalla dagar. Hade plan att isolera åtminstone taket men känner att det knappt behövs.

Sorselestugan var snabba och proffsiga i mailkontakt och leverans. Väl tilltaget med material.

Liten altan och spa-avdelning under uppbyggnad på bilden :)
 
  • Trähus med uteplats, skorsten, stolar och träd i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
R Redgeneral skrev:
Byggde också funkis 5, med m3 kaminen för att få lite extra kräm kalla dagar. Hade plan att isolera åtminstone taket men känner att det knappt behövs.

Sorselestugan var snabba och proffsiga i mailkontakt och leverans. Väl tilltaget med material.

Liten altan och spa-avdelning under uppbyggnad på bilden :)
Snyggt ska nog tänka engång till funkis 5 verkar vara ett bättre val.
 
G Greger_08 skrev:
Snyggt ska nog tänka engång till funkis 5 verkar vara ett bättre val.
Ja, jag är otroligt nöjd över den. Men jag hade nog varit lika nöjd med Bastustuga 4 också!
 
Fördelen med 4 är ju volymen, dvs krävs mindre ved för att uppnå värme. Gillar dock att ha gott om plats. Provat att basta vid rejäla minusgrader i din 5a? Tänkte om den mindre modellen av kamin påverkar mycket eller om den räcker till.
Satte förövrigt in en tallriksventil högt upp för att få korsdrag, speciellt då den ej används. Såg att det medföljer många fabrikats bastusatser men inte Sorselestugans.
 
R Redgeneral skrev:
Fördelen med 4 är ju volymen, dvs krävs mindre ved för att uppnå värme. Gillar dock att ha gott om plats. Provat att basta vid rejäla minusgrader i din 5a? Tänkte om den mindre modellen av kamin påverkar mycket eller om den räcker till.
Satte förövrigt in en tallriksventil högt upp för att få korsdrag, speciellt då den ej används. Såg att det medföljer många fabrikats bastusatser men inte Sorselestugans.
Ja, 4:an är ju både mindre samt att den har betydligt mindre fönster än Funnkis 5. Så det borde såklart innebära att det går snabbare att få upp värmen. Och att det är lättare att komma upp i högre temperatur. Men som sagt- för min del spelar det mindre roll. Jag bor nere på västkusten där vi sällan får särskilt kallt. Och bastun står också väldigt vindskyddad där den står.

Hade jag köpt en 4:a hade jag absolut valt samma kamin som jag har idag (Harvia M2). Större hade kanske inte heller fått plats så bra i den? Vill man vara på säkra sidan att kaminen räcker till i en Funkis 5 så ska man nog ha en Harvia Pro20 eller en Kastor Karhu 22 eller något liknande. Finns mer plats i en Funkis 5 att välja annat aggregat!

Mig veterligen är Harvia M2 och M3 samma modell frånsett lite kosmetiska detaljer.

Jag har inte satt någon ventil i taket. Finns mindre lite småspringor vid takstolarna som jag tycker "gör sitt"!
 
Jag har en 6,5a på order. Vad målade ni era med för färg ?
 
  • Gilla
Chrmil
  • Laddar…
T Tobbe_C skrev:
Jag har en 6,5a på order. Vad målade ni era med för färg ?
Tjärlasyr! Jag hade nog inte velat måla med någon modern akrylattäckfärg. Rädd att den skulle flagna på den ytan.
 
D Davelino skrev:
Tjärlasyr! Jag hade nog inte velat måla med någon modern akrylattäckfärg. Rädd att den skulle flagna på den ytan.
Det är det jag också är orolig för men skulle vilja ha nått som matchar huset som är gult/grått.

Är det grått bastuvax på insidan?
 
T Tobbe_C skrev:
Jag har en 6,5a på order. Vad målade ni era med för färg ?
Minns inte exakt, en oljebaserad färg bruten i snarlik nyans som huset. Frågade om råd hos färgaffärn, Aktylat eller annan tät färg ska man absolut inte använda iallafall, minns jag att dom sa.
Värt dock att prova färgen på en spillbit först, nyansen skiljer sig rejält mot akrylatfärg trots samma färgkod (ifall du tänkt matcha en befintlig fasad)
 
R Redgeneral skrev:
Värt dock att prova färgen på en spillbit först, nyansen skiljer sig rejält mot akrylatfärg trots samma färgkod (ifall du tänkt matcha en befintlig fasad)
Bra att veta, får testa!
 
T Tobbe_C skrev:
Det är det jag också är orolig för men skulle vilja ha nått som matchar huset som är gult/grått.

Är det grått bastuvax på insidan?
Ja, det är grå bastuvax på väggar och tak. Väldigt nöjd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.