Solceller kan man få från Svea Solar på två sätt. Antingen direkt genom deras webbsida (sveasolar.com) eller via IKEA (sveasolar.com/se/ikea/). Vet någon varför det verkar kosta mindre genom att beställa genom IKEA? I mitt bifogade exempel kostnar det 8% (12 750 kr) mindre via IKEA. Samma antal paneler, 390 W-paneler på båda ställena o.s.v.
 
  • Jämförelse av kostnader för solcellspaket direkt från Svea Solar och genom IKEA med priser och besparingsuppskattningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det samma typ av panel? Även om det är samma effekt på dem kan det vara olika paneler.
Är det samma typ av växelriktare?

Sannolikt skiljer det sig något mellan offerterna, för att avgöra vad behöver du delge mer information.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Är det samma typ av panel? Även om det är samma effekt på dem kan det vara olika paneler.
Är det samma typ av växelriktare?

Sannolikt skiljer det sig något mellan offerterna, för att avgöra vad behöver du delge mer information.
Jo, du har nog rätt. Jag får be om offerter från båda. Tack.
 
B Bulleboll skrev:
Jo, du har nog rätt. Jag får be om offerter från båda. Tack.
Är intresserad av hur det gick, har du tid ...berätta :)
 
Jag satt faktiskt precis med samma fråga i mitt huvud.
Kalkyl för solceller på spetsigt tak med kostnadsuppgifter och återbetalningstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Solcellspaneler på ett hus med information om kostnad, besparing och återbetalningstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men man får väl anta att den dyrare är en glas/glas-panel.
Men det skiljer lite väl mycket.

Inväntar också offert.
 
  • Skärmdump av webbsida för solcellsoffert, med offertformulär och prissammanställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av ett webbformulär för offert på solceller med kostnadsberäkningar och ett hus med solpaneler på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gå in under ”paneltips” och kolla vad de två alternativen visar för skillnad istället för att gissa.
 
Hej! Jag googlade och hamnade här. Jag har nämligen precis samma problem. Har precis varit i kontakt med både IKEA kundservice och Svea Solar idag. Ikeas kundservice kunde inte förklara skillnaden men skulle återkomma. Svea Solar skrev: "Det har med att göra att Ikea ej hunnit uppdatera sina hemsida! Du tittar på förra säsongens priser som inte riktigt speglar nutidens priser, detta är något vi håller på att justera!"

Om det stämmer så känns det som att man har missat tåget och att priserna nu bara kommer att bli högre. Synd att jag inte köpte panelerna förra året. Men kommer troligen att köpa detta året ändå på grund av de ökande elpriserna. Offerterna jag har fått in är giltiga i 30 dagar så nu gäller det att snart bestämma sig. Men prisökningarna gör även att det kan senare bli olönsamt med solceller. Hela tanken är att man ska spara pengar på det. Med fler och fler som skaffar solceller kan det till och med bli att elen från traditionella producenter blir billigare eftersom de måste konkurrera med alla solcellsägare om de som ännu inte har solceller. Tar gärna emot förslag.

Ikea:
Solstråle Basic 22 paneler = 99 000 kr

Svea Solar
Solstråle Basic 23 paneler = 150 000 kr E-postmeddelande från Svea Solar som förklarar prisdiffrenser på grund av ouppdaterade priser på IKEAs hemsida. Skärmklipp från webbplatser som visar jämförelser av priser och specifikationer för solcellspaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
W WanderlustSaga skrev:
Hej! Jag googlade och hamnade här. Jag har nämligen precis samma problem. Har precis varit i kontakt med både IKEA kundservice och Svea Solar idag. Ikeas kundservice kunde inte förklara skillnaden men skulle återkomma. Svea Solar skrev: "Det har med att göra att Ikea ej hunnit uppdatera sina hemsida! Du tittar på förra säsongens priser som inte riktigt speglar nutidens priser, detta är något vi håller på att justera!"
Vilken säsong kan det tänkas vara? Förra sommaren kanske, det är ju då solceller har säsong :)

Jag fyllde i på din ikea länk och skickade in naturligtvis så fick jag ingen kopia på uträkningen i bekräftelsemailet, verkar en smula oseriöst, inte ett ord om vilken utrustning de räknat på eller hur de kommit fram till besparingen.
 
T tekla007 skrev:
Är intresserad av hur det gick, har du tid ...berätta :)
Nu har Svea Solar äntligen kommit på besök. Prisskillnaden mellan Svea Solar och IKEA fick jag berättat för mig beror på att IKEA använder billigare komponenter. Om man väljer Svea Solar och specar med samma komponenter som IKEA så blir även priserna samma. Oklart vilka komponenter det är som är billigare dock. Optimerare ingår varken hos IKEA eller Svea Solar när man räknar på deras hemsidor.

Jag fick även berättat för mig att priserna kommer att höjas.
 
  • Gilla
AynS
  • Laddar…
Har precis fått offert från Svea Solar som överstiger IKEAs prisangivelse med 47%. Detta då ändå för ett något mindre system. IKEA hänvisar till Svea Solar och Svea Solar menar att IKEAs beräkningsmodell inte är aktualiserad. Jag har vänt mig till IKEA och de hänvisar till Svea Solar. Min tolkning är att priserna gått upp av olika skäl bla stor efterfrågan och IKEA kör fortfarande med kraftiga lockpriser.
 
P Per Karlsson skrev:
Har precis fått offert från Svea Solar som överstiger IKEAs prisangivelse med 47%. Detta då ändå för ett något mindre system. IKEA hänvisar till Svea Solar och Svea Solar menar att IKEAs beräkningsmodell inte är aktualiserad. Jag har vänt mig till IKEA och de hänvisar till Svea Solar. Min tolkning är att priserna gått upp av olika skäl bla stor efterfrågan och IKEA kör fortfarande med kraftiga lockpriser.
Borde ligga i IKEAs intresse att inte skylta med felaktiga lockpriser för en trolig blivande kund. Sen kan man fråga sig vem ansvaret ligger på i samarbetsavtalet mellan IKEA och SveaSolar att uppdatera beräkningsmodell på IKEAS sida
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.