A alfista skrev:
Ytterligare en illustration av vad jag bredde ut mig om ovan. Greenely har 0 öre i fast påslag, men närmre 16 öre ligger i rörliga delarna (där vissa andra ligger runt 2,5 öre), och det pålägget hittar i alla fall inte jag i deras marknadsföring.
Är det inte bara samma som alla andra elbolag? Ingen säljer el till Nordpools spotpris, utan allt handlar om "inköpspris" med eller utan ev påslag.
 
B BSOD skrev:
Det låter ju lite konstigt, ursprungsgarantier är inte så dyra.
Har du siffror? Annars är det väl balanskostnader som är den andra tänkbara kandidaten?
 
M Mikael 81 skrev:
Man kan ju också tänka att man bara jämför på totalpriset per kWh och struntar i vilket som är specificerade omkostnader och vilket som är allmänt påslag.
Helt klart är det sista raden på fakturan som räknas, hur de fördelar sina kostnader spelar mig ingen roll.
Det som jag tycker är fult är när man förenklat beskriver priset som "vårt inköpspris plus vårt pålägg på x öre", det förleder kunder att titta enbart på pålägget, att inköpspriset skiljer sig från priset på elbörsen och hur mycket brukar inte vara så väl specificerat.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Är det inte bara samma som alla andra elbolag? Ingen säljer el till Nordpools spotpris, utan allt handlar om "inköpspris" med eller utan ev påslag.
En sak som skiljer är hur hårt Greenely trycker på att de inte har några dolda påslag. Sen blir det grader i helvetet, om man deklarerar påslag på 8 öre och dessutom har 2 öre dolt, eller tvärtom.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Om du själv räknar ut timme för timme elvolym + spotpris på börsen för den timmen (finns verktyg på nätet), landar du på 77.35 öre för elen? Jag tror inte det.

Jag gjorde den beräkningen och insåg att mitt (snart fd) elbolag (greenely) har ruggigt höga dolda påslag på spotpriset.
Behövs inte verktyg på nätet för att beräkna sådant, är simpla beräkningar så snart man har siffrorna.

Jag räknar timme för timme. Produktsumma Förbrukning * spotpris och delar sen med total förbrukning. Beräknat volymvägt snittpris alltså och det stämmer väldigt bra. 77,33525 blir det närmare bestämt.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Det är om inte annat ful marknadsföring.
Ja, och det är det som gör att det inte är ointressant.

Att redovisa något som kostnadstäckning när det i själva verket är en dold vinstmarginal är ju bedrägeri och avtalsbrott.
Betvivlar inte att vissa aktörer kör med det upplägget, men det förtjänar i så fall att exponeras.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, och det är det som gör att det inte är ointressant.

Att redovisa något som kostnadstäckning när det i själva verket är en dold vinstmarginal är ju bedrägeri och avtalsbrott.
Betvivlar inte att vissa aktörer kör med det upplägget, men det förtjänar i så fall att exponeras.
Nu påstår du kanske inte att det är det Tibber gör? Men jag har lite svårt för resonemanget att bara för att kostnadspåslaget är högt så behöver det vara något fuffens. Det enda vi vet än så länge är väl att vissa elhandelsbolag har högre kostnadspåslag än andra. För mig kan det lika gärna bero på att vissa elhandelsbolag har lyckats sämre med sin planering, förutom då det självklara att kostnaderna för ursprungsgarantier redan som utgångspunkt är olika beroende på vilka ursprungsgarantier elhandelsbolaget köper.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
M Mikael 81 skrev:
Men jag har lite svårt för resonemanget att bara för att kostnadspåslaget är högt så behöver det vara något fuffens.
Vill också gärna tro att elhandlarna är ärliga med sin redovisning, det var @alfista som antydde något annat.

Samtidigt har det framgått av tidigare trådar att vissa direkt oseriösa handlare kört med siffror som helt enkelt inte stämmer med vad som avtalats och där kunder efter klagomål fått tilbaka pengar. Så det har uppenbarligen förekommit oegentligheter, och det är väl inte otroligt att det förekommer även idag. Det finns mycket att tjäna på att ligga i topp i prisjämförelserna.

Precis som du säger är ursprungsgarantierna den mest lättförklarliga orsaken till skillnader i de rörliga kostnaderna. Lite sneaky eftersom elhandlarna ofta påstår att miljömärkningen inte kostar något extra, men det är ju en annan femma.

I övrigt kan jag inte se någon rimlig förklaring till att de rörliga kostnaderna skulle skilja särskilt mycket. Är det stora skillnader är det rimligt fråga sig varför. Planeringen var jag också inne på, men frågan är vilka avvikelser som är rimliga där?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
C cpalm skrev:
I övrigt kan jag inte se någon rimlig förklaring till att de rörliga kostnaderna skulle skilja särskilt mycket. Är det stora skillnader är det rimligt fråga sig varför. Planeringen var jag också inne på, men frågan är vilka avvikelser som är rimliga där?
Då tänker vi lika. Och det stör mig att vi inte ännu har fått klart för oss i denna eller de andra trådarna hur stora de där balanskostnaderna egentligen kan vara.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Wigert Wigert skrev:
Hej,
Tibber säger sig sälja "el till inköpspris", vilket är ett svårtolkat pris. Marginalen säger de finns i månadsavgiften på 39 öre samt marginal på prylar de säljer
Med Tibber betalar man timpriset på NordPool + inköpskostnader men på hemsidan sägs inte mer vad för ytterligare inköpskostnader som ingår.

I detta påslag borde ingå: Handelskostnader på elbörsen, mot Svenska kraftnät, kostnader för prognosobalans, lite för elcertifikat och ev. ursprungsmärkning samt moms. När jag igår fick avisering om de låga priserna i natt säger Tibber att priset är 10,7 öre/kWh, när NordPools pris var noll samma timme. Här får man alltså en indikation på att påslaget är närmare 11 öre/kWh inkl moms. Jag har för tre veckor sedan bett Tibber förklara vad som ingår i påslaget men ännu inte fått svar.

Jag noterade för några veckor sedan när jag och två vänner tittade i våra respektive tibber-appar att vi hade olika priser på samma timme, trots samma elområde. Inga stora variationer, 1 öre upp och ner, men ändå märkligt att inköpspriset skulle vara olika för två liknande timavräknade kunder med timpris.

Har någon annan fått svar på hur Tibber sätter sitt påslag?
Lite gammal info men.... 2020 då jag tecknade tibber fick jag 13.5öre i rabatt/kWh samt ingen månadsavgift. Då motsvarande det nog marginalen de hade då iaf.
 
  • Gilla
Wigert
  • Laddar…
dof dof skrev:
Lite gammal info men.... 2020 då jag tecknade tibber fick jag 13.5öre i rabatt/kWh samt ingen månadsavgift. Då motsvarande det nog marginalen de hade då iaf.
Eller deras marknadsföringsbudget. :)
 
C
By the way, som kuriosa kan nämnas att jag för ganska precis ett år sedan spekulerade i hur Tibber kunde ha så låga rörliga kostnader. Då (oktober 2021) låg deras rörliga kostnader enligt elpriskollen.se på 2,48 öre.
 
  • Gilla
Wigert
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.