Jag tänkte dra en nätverkskabel från insidan av garaget till en ir-strålkastare på utsidan, som drivs via POE. För att göra installationen lite snyggare tänkte jag sätta en kopplingsbox på utsidan av väggen och täcka utkommande rör med denna. Inuti boxen tänkte jag rulla ihop överbliven kabel från strålkastaren och koppla ihop med kabel från garaget. Strålkastaren har en vattentät koppling RJ45 hona-hane. Så kopplingsdosan behövs inte för att täta något, utan enbart kosmetiskt.

Dock är denna koppling väldigt stor till diametern så den går inte dra in genom membranet utan att skära upp detta lite för mycket. Se bifogad bild. Vet inte om man behöver täta något då själva kopplingen i sig ska tåla utomhusbruk utan någon dosa, jag är mer orolig över att dosan i sig ska bli fuktig inuti och kanske orsaka mögel och annat elände, därför vill jag täta gummibussningen när väl kabeln är på plats. Hur skulle ni löst detta?

En idé jag hade var att vira eltejp eller vulktejp utanpå kabeln efter att kopplingen är igenom så att kabeldimensionen ökas en bit på kabeln just där den går igenom membranet, men kanske finns snyggare lösningar? En annan idé jag haft var att klippa av den vattentäta kopplingen på strålkastaren, men då strålkastaren var ohemult dyr vill jag inte göra någon åverkan på den och riskera att garantin inte gäller.

Bifogar bild på kopplingsdosa och kabel och hoppas någon förstår vad jag är ute efter :).
 
  • Närbild på förlängningssladd med tre uttag och en ansluten svart kabel. På ett träbord. Säkerhet, uppkoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en sladd med ett europeiskt eluttag, mörk bakgrund, träyta, industriell känsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du övertänker problemet.

Gör hålet så lite det går, montera där den är skyddad från regn eller om det inte går, vänd genomföringen nedåt.

Klart.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du övertänker problemet.

Gör hålet så lite det går, montera där den är skyddad från regn eller om det inte går, vänd genomföringen nedåt.

Klart.
Så inget problem att ha ett hål som är vänt nedåt alltså? Tänker att det blir väl ett litet tillhåll för spindlar och annat som i sin tur för med sig lite fukt in. Men kanske inte är något problem i verkligheten.
 
Dosor utomhus bör ha hål som är vänt neråt för att ev kondens ska ha en möjlighet att rinna ut ur dosan, då håller sig dosan torr och fin på insidan.
 
Vad skulle problemet vara?
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad skulle problemet vara?
Jag har varit med om så mycket fuktskador i mina dar så jag försöker alltid övertänka när något involverar fukt. Tänker att ett vp-rör som sticker ut lite snett lutande ut från fasaden kanske rent av är bättre än att kapsla in röret i en kopplingsdosa som i sin tur inte är helt tät. Tänker mig att det blir som en slags inkubationskammare för mögel och annat otrevligt. Dock vill jag ändå ha kopplingsdosan där av kosmetiska skäl. Men som sagt, ni verkar vara överens om att det inte bör bli något problem.
 
Om det nu skulle vara så att det blir lite mögel i dosan på grund av att nån spindel dör där inne (mögel växer inte på plast om det inte finns något organiskt material) - Hur skulle det påverka något? Det kommer ju inte att pressas in kilovis med mögelsporer i garaget via röret...
 
  • Gilla
irrbloss
  • Laddar…
Hur mycket organiskt material har du i dosan som mögel kan leva på?
 
D Dilato skrev:
Hur mycket organiskt material har du i dosan som mögel kan leva på?
Själv inget, tänker mer om en spindel ska gotta sig med att ha sitt stash av insekter där. De älskar att bygga nät framför just ir-strålkastare eftersom de lockar till sig flygfän, och så får de sig ett lämpligt bo precis under med :). Men sant, inget lär väl hända mer än lite lokalt mögel i dosan på sin höjd.
 
Jag hade öppnat upp för kabeldiametern i genomföringen och sen delat genomföringen så den blir öppen
. Väl monterad spelar det ju ingen roll om den är delad i ett snitt.
 
S Stefan1972 skrev:
Jag hade öppnat upp för kabeldiametern i genomföringen och sen delat genomföringen så den blir öppen
. Väl monterad spelar det ju ingen roll om den är delad i ett snitt.
Smart, nu har jag dock redan haft sönder så hålet blir för stort. Kanske kan köpa till sådan här: https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/monteringsdetaljer/kabelgenomforing-10-pack-2000021896
Och sedan skära upp ett hål lämpligt för kabeldiametern. Sedan snitta den från mitten ut till kanten på ett ställe och trä över kabeln och sedan passa in den i dosan. Först skära bort den befintliga genomföringen dock, som är fastmonterad i dosan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.