Halloj,

Har efter ca 20h sedvanligt googlande och läsande om tester m.m nyligen köpt en ny högtryckstvätt, främst tänkt för avloppsspolning.

Det blev till slut en Nilfisk Premium 190, pga bra tryck och vattenmängd (190 bar, 650l/h) och främst för att den ska klara en vattentemp om 60 grader.

Ringde idag och pratade högtrycksmunstycken med en firma varpå högtrycksmaskinen kom på tal. Den trevliga herren sa då att jag bör undvika mer än 40 grader i maskinen. De 60grader som marknadsförs påstod han bara gäller korta perioder (3-5 min), vid längre körningar kommer packningar m.m att ge upp. Motor och mekaniken som sådan klarar dock 60grader. Han sa att detsamma gäller för samtliga hobbymaskiner, även Kränzlemaskiner dem själva säljer. Jag tackade för informationen.

Jag blev därefter nyfiken och ringde Nilfisk och återberättade vad jag nyss fått lära mig. Underligt nog bekräftade den tekniska kundtjänsten att detta mycket riktigt stämde, fast nu var det istället vissa plastkomponenter som skulle ge vika om hög temp körs längre än korta intervall, packningar vågade han inte uttala sig om, dementerade det gjorde han dock inte heller.

Instruktionsboken/startup-guiden för min Nilfisk säger 40grader, men den tekniska specifikationen "Försäkran om överensstämmelse" säger klart och tydligt: Max vattentemperatur, inlopp 60grader.
Har lusläst alla medföljande dokument (även de man aldrig annars läser) och ingenstans står det något tidsintervall kopplat till vattentemp.

Vet inte riktig vad jag vill med inlägget, mer än att möjligtvis informera samt fråga om detta med att hobbymaskiner och vattentemp är något som är allmänt känt?

Vad vet ni om ämnet? Dela gärna med er. För mig låter det som ett solklart fall av falsk marknadsföring. Förvånar mig att begränsningar kring höga vattentemperaturer aldrig omnämns i alla de tester jag läst.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Jag har återigen varit i kontakt med Nilfisk. Denna gång via ett mer utförligt mail till kundtjänst, som skulle undersöka saken internt.

Jag fick idag svar, och delar det här om informationen kan vara till nytta för någon.
Tiden får utvisa huruvida detta stämmer eller inte, men vi får väl anta att utvecklingsavdelningen vet vad de pysslar med.

"The P190 has been tested with a hot water cycle and is rated for use with 60-degree water.
The restrictions the customer is referring to are not accurate.
The weak part with prolonged use with hot water is the gun, not the MPU.

Så med andre ord kan du uten fare bruke maskinen på 60 grader, det er over tid at pistolgrepet kan slites ut fortere enn normal.

Vi kan ikke garantere at munnstykker fra andre leverandører håndterer 60 grader, så det er sagt.

Om du opplever noe problem med maskiner under tiden så er du alltid velkommen til å ta kontakt med oss.

Takk for at du sendte denne henvendelsen til oss, slik at vi kan dele denne informasjonen internt og til våre forhandlere/servicepartner for konsument. Samtidig oppdatere vår egen informasjon i manualer og lignende."
 
  • Gilla
tunellm och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.