För vad det är värt. Jag har en kollega som har ett garage med isolerade väggar o tak, men oisolerad platta. Han menar att det är omöjligt att värma upp till vettig temperatur, men å andra sidan blir det aldrig frysgrader inomhus. Marken o plattan håller sina enstaka plusgrader.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Det bör väl gå utmärkt att isolera en platta utan kantelement om nu snickaren är så billig när han bygger form. Att inte ha isolering under plattan låter väldigt dumt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
hsd
Vårt 100 år gamla garage har oisolerad platta och det är svalt året runt men ska man göra något kräver det uppvärmning i god tid före
Om jag skulle bygga garage skulle jag isolera plattan utan tvekan
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Varförinte skippa isolering i väggar och tak till den dag du har råd att sätta in en värmepump?
Då har du råd med isolering under plattan.

Pappa hade ett isolerat ovärmt garage men bilen rostade bort så det byggdes ett kallgarage utan isolering och bilen klarade sig mycket bättre
Protte
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
Har garage med platta från 1970 och tvivlar på att den är så speciellt isolerad. Väggar och tak har varit delvis oisolerade sedan vi flyttade in för 6,5 år sedan och jag har inte haft någon uppvärmning alls, men har aldrig märkt att något rostat? Kör inte in snöiga bilar där heller i och för sig.

Nu är det fullt isolerat sedan någon månad och det är inga problem att få upp värme. Självklart är det kallare på golvet och hade jag byggt nytt så hade jag isolerat golvet (och lagt golvvärme) utom där lyften skulle vara.
 
Hade isolerat plattan alla dagar i veckan - minst 100, gärna 200mm cellplast. En torr platta är alltid att föredra, även om du inte tänker värma utrymmet initialt.

Kantelement i cellplast är inte absolut nödvändigt, det går ju att forma själv också. Men det underlättar självklart.

Viktigt att tänka på är kantförstärkning där man kör in med bilen. Kantelementen håller inte för något så där krävs betong och något ingjutningsgods i stål (finns färdiga L-profiler) för att få en stabil och tålig kant.

MVH
//Byggnadsingenjör + KA
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Är inne på samma linje som många andra att det absolut är värt att isolera plattan. Vi har ett garage med en platta med 100 mm cellplast och L-stöd. Tidigare ägare byggde men isolerade inte och inredde inte väggarna. Det har vi nu fixat sen ett tag men väldig tacksam att det är en riktig isolerad platta eftersom vi aldrig hade kunnat fixa till det i efterhand. Även med isoleringen är plattan det som gärna kyler mest om man står still och jobbar med något (=kalla fötter). Dock är det mindre noga med tjockleken på isolering av en platta jmf med väggar. Marken blir ändå aldrig så särskilt kall.(inga -20, och tveksamt om någon tjäle)

Om du har tiden är det inte så svårt att själv förbereda för att gjuta en isolerad platta med L-stöd (innan du ringer betongbilen). Gjorde det för en annan byggnad för några år sedan utan tidigare erfarenhet. Finns många beskrivningar här om du söker en del. Kan vara ett sätta att spara lite pengar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Snailman
Tomture61 Tomture61 skrev:
Antar att du inte vill att varken verktyg eller bilar rostar .
Du bör hålla minst + 16 gr , bra ventilation och möjligtvis en avfuktare .
Skaffa en hygrometer så du kan hålla koll på luftfuktigheten .
BTW , en bil som används dagligdags trivs bäst i en carport , kallt men regntätt
Inte in o ut i värme / kyla .
Verktyg rostar däremot i ett kallt garage .
Vill nog säga emot dig en del där.

Har några garage som aldrig värms upp.

Det äldsta, ett dubbelgarage har 5cm eps isolering under betongplattan och har isolerade väggar och tak, verktyg har förvarats där i decennier utan att rosta.

Nu har det inte parkerats några blöta bilar där (inga bilar alls snarast)

Men min erfarenhet är att om man isolerar ett garage så blir det väldigt mycket bättre klimat i det än om man inte isolerar.
Jag förmodar att det beror på att temperaturändringarma sker långsamt så ingen kondens bildas på tex verktyg som det gör vid snabba temperaturändringar som i oisolerade garage.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tomture61
M Macarus skrev:
Är inne på samma linje som många andra att det absolut är värt att isolera plattan. Vi har ett garage med en platta med 100 mm cellplast och L-stöd. Tidigare ägare byggde men isolerade inte och inredde inte väggarna. Det har vi nu fixat sen ett tag men väldig tacksam att det är en riktig isolerad platta eftersom vi aldrig hade kunnat fixa till det i efterhand. Även med isoleringen är plattan det som gärna kyler mest om man står still och jobbar med något (=kalla fötter). Dock är det mindre noga med tjockleken på isolering av en platta jmf med väggar. Marken blir ändå aldrig så särskilt kall.(inga -20, och tveksamt om någon tjäle)

Om du har tiden är det inte så svårt att själv förbereda för att gjuta en isolerad platta med L-stöd (innan du ringer betongbilen). Gjorde det för en annan byggnad för några år sedan utan tidigare erfarenhet. Finns många beskrivningar här om du söker en del. Kan vara ett sätta att spara lite pengar.
Min grund till bostadshuset byggde jag själv , drog bla RIR för varm / kall vatten som även hade isolering på sig , de hamnade under 50 mm cellplast (totalt 250 mm)
Har även golvvärme i betongplattan , nu när det är uppvärmnings säsong så blir jag alltid tvungen att spola länge för att få kallvatten på det ställe som har längst sträcka från inkommande vatten .

Kontentan av detta , isolera minst 200 mm gärna 300 mm .
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Jabinski skrev:
Jag planerar vårat garagebygge.
45-50 m2 och oisolerad platta.
Vi ska dock isolera väggar och tak. Vi ska inte ha någon direkt uppvärmning dock kanske en luft luft i framtiden .

känner mig förvirrad ang uppvärmning, kondens, ångspärr , plast mm.

självklart VILL jag ha isolerad platta men är glad att jag kan bygga ett garage med väggar , tak o platta efter 12 år i huset.

Hur ska man tänka? Hur resonerar ni? Vad prioriterade ni med erat garage?
Är det ok med min lösning? Oisolerad platta men väggar o tak isolerat..
Jag skulle isolera under plattan och gjuta in vattenslinga för ev framtida golvvärme
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K kjellolov51 skrev:
Jag skulle isolera under plattan och gjuta in vattenslinga för ev framtida golvvärme
J Jabinski skrev:
Ja jag förstår. Väntar på offert på isolerad
Hej
jag gjorde mitt grundarbete själv och har därmed en uppfattning om varför man säger att isoleringen inte behövs. Det blir ju en hel del mera arbete med att göra underlaget så jämt så inte cellplastskivorna ligger ojämt och glipar. Att sedan lägga dem omlott och fästa ihopå dem tar förstås extra tid. Skulle jag gjutit direkt på grusbädden skulle jag sparat minst två dagar (men jag är förstås amatör). Kostnaden för cellpalsten var inte särskillt hög jämfört med betongen och armeringen. Enda missen jag gjorde var att inte använda L-element utan jag fick lägga en skiva isolering utanpå efteråt
 
Nu vet jag inte hur du har tänkt med vatten och avlopp med men någonting jag saknar i mitt garage är möjligheten till att använda vatten. Så om jag skulle bygga nytt idag så hade jag satt in en golvbrunn och iaf gjutit in en PEM-slang så att det går att få in vatten i efterhand om jag inte hade råd direkt att dra in det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Antar att du inte vill att varken verktyg eller bilar rostar .
Du bör hålla minst + 16 gr , bra ventilation och möjligtvis en avfuktare .
Skaffa en hygrometer så du kan hålla koll på luftfuktigheten .
BTW , en bil som används dagligdags trivs bäst i en carport , kallt men regntätt
Inte in o ut i värme / kyla .
Verktyg rostar däremot i ett kallt garage .
Den gamle internetmyten.... Bilar mår bäst i varma torra garage!
Verktyg rostar i fuktig luft, inte kall luft.
Det är ju inte pensionärernas bilar som används varje dag och som körs in i garaget varje dag som är mest slitna.
 
Tomture61
L l3ff3 skrev:
Den gamle internetmyten.... Bilar mår bäst i varma torra garage!
Verktyg rostar i fuktig luft, inte kall luft.
Det är ju inte pensionärernas bilar som används varje dag och som körs in i garaget varje dag som är mest slitna.
Var vell inte så jag skrev , läs hela inlägget !

Sen är det svårt att förstå vad du menar "Det är ju inte pensionärernas bilar som används varje dag och som körs in i garaget varje dag som är mest slitna "

På hösten kan ett garage vara kallare än det är på utsidan , när ett sådant scenario inträffar fäller fukt ut ur luften i garaget mot fasta ytor , tex verktyg .
 
Redigerat:
J Jabinski skrev:
Men det är ganska intressant att snickare samt markanläggare jag talat med idag har 3 av 3 sagt att det inte är ”värt” att lägga de extra pengarna det kostar. Då räknar de med att snickaren bygger form o lägger makadam istället för L element o isolering. Blev ganska förvånad över att alla 3 tycker att det ger för lite för vad det kostar..
Då hade jag tagit dit en riktig byggare. Jag har egen byggfirma och det är det dummast jag har hört. Du använder 300 L stöd och läger frigolit i där och sen gjuter man. Bygga gjutformar. Är dom kvar på 70-80 talet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.