Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 1 819 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om vindkraft?"

Ventus turbines delanda est.
 
J
Jag fick 6/10 rätt, vilket är bättre än 717 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om vindkraft?"
Gick inte bra denna gången
 
tveksamt tveksamt skrev:
Vad menas egentligen med frågan "Hur många procent av vindkraften är återvinningsbar enligt Svensk Vindenergi?"
Hur stor del av vindkraftverken som är återvinningsbara?
Ja det var en väldigt märkligt formulerad fråga.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Skärmdump av quizresultat, personen fick alla frågor rätt, uppmaning till att dela resultatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som vanligt ”visste” jag inte allt. Men man kan ju anta att Glenn är rätt svar och att eftersom det dör i snitt fem fåglar per vindkraftverk och år så bör ju minst 22000 dö per år. Men tydligen är det 10000 vilket är förre än jag trodde.
 
A
Cheesen Cheesen skrev:
Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 21 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om vindkraft?"
Fallerade på att jag var säker på att det fanns mer vindkraft söderöver...
Bara Piteå kommun har ju runt 900 kraftverk.. 1/5 del av Sveriges totala andel... Vad håller ni på med där i söder som inte klara av att bygga kraft?
vem fan vill ha slumpkraft (vindkraft)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A
Fario Fario skrev:
[bild]
Som vanligt ”visste” jag inte allt. Men man kan ju anta att Glenn är rätt svar och att eftersom det dör i snitt fem fåglar per vindkraftverk och år så bör ju minst 22000 dö per år. Men tydligen är det 10000 vilket är förre än jag trodde.
det finns ingen som räknar dessa fåglar för många blir i för små bitar eller mat innan de upptäcks.
det är bara en uppskattning över hur uppskattade vindkraftverk är
Din uppskattning är lika god som någon annans...
 
A
B byabin skrev:
Ja den frågan är knepig. Branschorganisationan anger en andel man anser "kan" återvinnas, det har inget att göra med vad som faktiskt kommer att återvinnas. Nedmontering i stor skala har ännu inte påbörjats och ekonomiska krav på nedmonteringsbudget begränsas till ca 1/2 miljon. Det räcker knappast långt och framför allt är det tveksamt att betongfundamenten, vilket utgör den största viktandelen av ett vindkraftverk, över huvud taget kommer återvinnas utan troligen kommer de lämnas i marken. Så några 85% kommer det inte bli, det är ett rent marknadsföringstrick.

Ansvaret är f.ö. kopplat till verksamhetsutövaren, men om denne inte kan hållas ansvarig t.ex. p.g.a. konkurs hamnar ansvaret på markägaren.

Men i Tyskland löser man det på bästa (?) sätt!
betong bilas ner under markytan och täcks alltid! ingen vill betala 100tusentals kronor för att ta bort något som inte syns...
 
A
V ViktorHg skrev:
Och jag ser flera hundra blinka om kvällarna. Nu talas det även om havsbaserad vindkraft här uppe, fruktansvärt tråkigt om det blir av då vi i princip får det i alla väderstreck. Mer vindkraft i södra Sverige!
bara om de sätts i fjollträsk bland 99-orna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.