Om ni kikar på bilden förstår ni hur jag menar...

Vi funderar på bygga ut en extra liten toa + ett litet gästrum ovanför den utbyggnad som redan finns..
Lite tankar och så.. Ser de ut att funka?, kanske ser skit fult ut . . . Vad kan de uppstå för problem?

De jag kommer anlita folk till är uppbyggnaden av utbyggnaden, tak brytning, såga igenom bygga den nya delen, regling, osv som de innehåller.. el, vvs lika så. Allt jobb inne gör jag själv..

Vad kan ett sådant här kalas kosta...2-2.5m x 3-4 meter cirka är de väl....Har inte de i huvudet och de är rätt mörkt ute nu...
 
  • husutbyggnad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en trettiotalskåk, eller? I så fall har jag sett flera liknande case där man har byggt till ovanpå en befintlig enplansutbyggnad. Eller i o f s snarare ovanpå en inbyggd original-entreveranda men principen är ju densamma.
Jag tycker att det kan bli snyggt eller fult beroende på hur det görs. Snyggast tycker jag att det blir när man följer husets stil så mycket som möjligt när det gäller takfall, typ av fönster etc. Men storleken och proportionerna jämfört med originalhuset spelar också roll och det tycker jag kan vara litet svårt att få till själv. Kan vara värt att betala en arkitekt för att göra ett par skisser i allla fall.

Jag är inte rätt person att svara om kostnaden men när jag kollade för ett par år sen (som spekulant på ett par utbyggbara objekt) sade man att tillbyggnad har ungefär samma pris/kvm som nybyggnad. Fast det spelar viss roll hur...tak och grund är dyrast i en huskonstruktion (inredning oräknad), här slipper du grund men får en del meck med taket...
 
Japp det är en trettiotalskåk.. Ja skit svårt att se hur de blir men man kanske ska kolla om de är någon som kan rita upp en skiss..... Kostar sådant? Om jag vill anlita byggare bob i kommun.. Kan han göra en offert på de och även en skiss på hur de kan tänkas se ut osv... en offert bör väl inte kosta något? Eller ska man ha en skiss först och sedan fråga byggare bob?
 
Jag lyfter denna tråd då detta börjar bli aktuellt med planeringen..

Bild har ni som ni kan se..'

Min fundering är:

Hur skall jag gå tillväga om jag vill ha en offert på vad kalaset kan kosta att göra en utbyggnad? Kan jag be en byggfirma att komma. Rita upp hur de kan tänkas se ut, sedan kommer de en offert.. Eller måste jag ha en skiss först och sedan ta kontakt med en byggfirma för att få en offert?

Finns de folk som kan rita upp en skiss på hur de kan se ut om man skickar lite bilder via mail på huset i lite olika vinklar eller vill dom komma ut och kolla med egna ögon?

Tips mottages gärna!
 
Redigerat:
Försök hitta ett litet företag med gott renomé, tex ett fåmans byggbolag. De brukar ha det lite tuffare med jobb över vintern så sådanna här mindre jobb brukar vara intresanta för dem
 
Vad är det för tak? Ser ut som plåt eller eternit, är det eternit så kostar det en del att ta upp i det för utbyggnaden. Det är inget kul alls att såga i sådant.

Plåtjobbet brukar kosta en hel del på sådant här, ränndalar och avvattning springer snabbt ivåg i pengar.

En annan sak som jag såg på bilden, där är en ventkanal som troligen behöver flyttas, sånt kan ta lite tid.

En enkel skiss borde du själv kunna dra upp i sketchup.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.