Hej, I morse blev det nattsvart i huset och efter lite uteslutning så är det tvättmaskinen som spökar. Jfb löser innan man ens startat ett program. Tänkte ge mig på att byta värmeelement och se om det hjälper och tänkte höra om det funkar att sätta en "utanpåliggande" jfb till tvättmaskinen för att slippa att hela huset blir strömlöst om det inte hjälper med värmeelement.

Eller hur funkar det egentligen med 2 jfb i serie som det kommer bli här då?
 
  • Jordfelsbrytare i förpackning. IP44, 3680W, för utomhusbruk, testknapp. Skydd, säkerhet, elektricitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är fortfarande så att jfb i centralen kan lösa ut även om du har en lös jfb bara för tvättmaskinen.
 
Med två jordfelsbrytare så kommer med stor sannolikhet båda att lösa ut. OM bara en skulle lösa ut så blir det lite slumpartat vilken av dem som löser.
 
Tackar för svar!
 
Innan du köper nytt element kan du prova med att koppla ur elementet (båda anslutningarna). Om det inte hjälper så vet du att något annat är fel.

Tänk på att ditt fel kan påverkas av hur du sätter in kontakten i uttaget. Elementet är troligen inkopplat med sin ena ledare mot "intern" nolla kontinuerligt. Fas går via ett relä eller annan kontakt så att det bara går ström när det skall värmas. OM då interna nollan i maskinen är ansluten till det kontaktstift som du vänder mot fas i uttaget när du sätter in kontakten, så går det ström direkt genom felstället i elementet. Om du vänder på kontakten, så kommer felet inte att visa sig förrän reläet slår till och matar ström till elementet.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Japp tänkte göra precis det på lunchen, koppla ur elementet och starta maskinen för att utesluta. Nytt element kostade bara 390 kr till min maskin så värt att testa innan den åker på tippen.

Men vad du menar egentligen är att jag skulle kunna testa utan att koppla bort elementet MEN vrida stickkontakten 180 grader och pröva då?
 
A
K kuse skrev:
Japp tänkte göra precis det på lunchen, koppla ur elementet och starta maskinen för att utesluta. Nytt element kostade bara 390 kr till min maskin så värt att testa innan den åker på tippen.

Men vad du menar egentligen är att jag skulle kunna testa utan att koppla bort elementet MEN vrida stickkontakten 180 grader och pröva då?
då löser jfb när värmen skall starta och inte direkt om det är elementet
 
  • Gilla
kuse
  • Laddar…
Jag skrev om kontaktvändandet mest så du kan undvika att få falska testresultat. OM det är så att felet påverkas av att vända kontakten, så är det viktigt att hålla reda på det när man testar annat som att koppla ur elementet. Annars kan man få missvisande resultat när man testar.

Det är ju inte bara elementet som styrs i maskinen.
 
Skruvade i sär maskinen nu och mätte resistansen mellan noderna (inte mellan en av noderna och jord-plinten) och fick stadiga 26 Ohm, vilket jag tycker indikerar på att elementet är helt eller mäter jag fel där?

Får väl pröva att sätta i kontakten med elementet utkopplat för att vara säker men luktar väl en ny maskin här :(
 
K kuse skrev:
Skruvade i sär maskinen nu och mätte resistansen mellan noderna (inte mellan en av noderna och jord-plinten) och fick stadiga 26 Ohm, vilket jag tycker indikerar på att elementet är helt eller mäter jag fel där?

Får väl pröva att sätta i kontakten med elementet utkopplat för att vara säker men luktar väl en ny maskin här :(
Ett vanligt multiinstrument eller ohm mätare (mäter med någon enstaka volt) är trubbiga instrument för att mäta fram jordfel man använder typ "MEGGER" som mäter med minst 250V gärna 1000V.
 
Kanske förhastat men men, ringde försäkringsbolaget och fick en lite peng tillbaks direkt efter samtalet så åkte och beställde en nu maskin på lunchen.

Så är någon intresserad av en 5 år gammal Bosch som ev. är enkel att laga finns den här tills på fredag :)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
K kuse skrev:
resistansen mellan noderna (inte mellan en av noderna och jord-plinten) och fick stadiga 26 Ohm,
Den mätningen säger inte så mycket. Det är resistans mot jord som är det intressanta. Men även om en multimeter visar oändlig resistans, så kan det finnas ett fel på isoleringen. Det är vanligt med skador på isolering där ledarna kanske ligger några 10 del millimeter isär (tänk spricka). En hög spänning kan då "hoppa över gapet" (I vacuum har man en isolering på ca 1000V / mm. I luft kan en lägre spänning slå över, framförallt om den har en (isolerande) yta att krypa på.

Din multimeter lägger ut typ 5V när den mäter resistans, det räcker inte för att slå över gapet i isolering. Men driftspänningen på 230V slår över. Därför mäter man med 500V eller mer med en isolationstestare. Som i övrigt gör exakt samma mätning som din multimeter. Slår det inte över med 500V mätspänning, så slår det inte över med 230V drift heller, även om det skulle finnas en skada.
 
  • Gilla
kuse
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.