Det kommer in vatten i vårt garage under porten när det regnar. Garagegolvet sticker ut 14 mm utanför porten och lutar inåt, så regnet som faller därpå rinner in mot garaget. Även om det sitter en gummilist på nedre kanten av porten så blir det inte helt tätt. Först tänkte jag skaffa en list ungefär som denna. Men har inte hittat någon som täcker hela 14 mm, så då kommer ju vattnet ändå ligga mot och eventuellt läcka in. Jag har försökt läsa igenom andra trådar om detta och då verkar det bästa förslaget vara att bila/slipa bort en del och gjuta om. Garaget är i husets källare och det går en nedförsbacke till porten som vi har pratat om att fylla igen i framtiden, så jag vill hellre göra en enklare lösning, om vi ändå ska fylla igen garageuppfarten sen. Vi använder inte garaget för bilen, utan tänkte försöka snickra lite där och ha verktyg.

Jag undrar om det skulle funka att använda flytspackel för att göra en lutning utåt från lite innanför dörren ut till kanten, så att vattnet rinner bort från garaget istället? Listen under porten ligger inte emot särskillt hårt mot golvet, och jag kan få in ett finger där nästan utan motstånd. Jag har aldrig gjort något liknande detta tidigare och är ganska nybliven husägare. Så, ifall detta skulle fungera, undrar jag även om det är något jag bör tänka på?

Jag tänker att processen skulle bli något i stil med:
- Ringa in på insidan med avstängarlist
- Använd en planka(?) längs med kanten på utsidan
- Häll i flytspackel för utomhusbruk och när det börjar torka så kan jag dra det inåt med en skrapa för att skapa fall utåt?

Låter det vettigt?
En dörrtröskel med slitage, rost, och ventilationsgaller på en brun vägg. Betonggolv med fläckar och sprickor framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slitet trappsteg, metallkant, röd skopa, grå betong, mossa och löv, smuts, otydlig bakgrund, utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utomhustrappa, barnleksaker, skräpiga löv, ingångsdörr, vardaglig scen, bild tagen i sned vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brun garageport, skadad betonggolv med sprickor, små löv och grenar, ventilkåpa på porten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Finns det ingen brunn eller spygatt utanför porten? Brukar alltid finnas
 
Hur mycket plats finns det när den är upprullad? Hur ofta öppnar ni?
Är det möjligt att fästa en gummiremsa på porten som täcker det utstickande golvet i nedfällt läge?
 
Är problemet att det regnar på golvet och rinner in (vad mitt förslag täcker) eller rinner det nerför backen och in?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Finns det ingen brunn eller spygatt utanför porten? Brukar alltid finnas
Jo, det finns en brunn utanför porten, men den ligger vid sidan om, så kom inte med på bilderna. Vattnet från uppfarten rinner undan i brunnen, men det som hamnar på golvet som sticker ut utanför porten rinner in i garaget.
 
O Odi et Amo skrev:
Hur mycket plats finns det när den är upprullad? Hur ofta öppnar ni?
Är det möjligt att fästa en gummiremsa på porten som täcker det utstickande golvet i nedfällt läge?

Är problemet att det regnar på golvet och rinner in (vad mitt förslag täcker) eller rinner det nerför backen och in?
Porten viks på mitten för att öppnas (drar utåt i ett handtag på mitten), så den nedre delen viks in mot garaget. En gummiremsa skulle absolut få plats att hänga där när den är öppen. Den skulle dock hugga i mot golvet när porten stängs och vika sig inåt, om gummiremsan inte är tillräckligt fast för att hålla sig uppe. Porten är enda vägen in i garaget, så vi öppnar den ganska ofta.

Nej, det som rinner nerför backen rinner ner i en brunn. Problemet är att det regnar på golvet. Så vad du beskriver skulle kunna lösa det på ett enkelt sätt tror jag. Men var kan man hitta en sådan gummiremsa som passar? Hur fäster jag den så att den pekar utåt istället för nedåt? Där sitter redan en gummilist längst ner på dörren, men fäster man den nya då lite längre upp på dörren?
 
Redigerat:
Upptäckte nu att jag skrivit 14 mm, när jag menade att golvet som sticker ut är 14 cm.
 
Kolla vad ett enkelt skärmtak kostar. Det går att yxa ihop något av en plåt och lite reglar om det bara är tillfälligt.
 
Kan du inte bila en liten ränna precis innanför porten med en avledning snett utåt. Det kan ju knappast vara några stora vattenflöden.
 
B Bjurn25 skrev:
Porten viks på mitten för att öppnas (drar utåt i ett handtag på mitten), så den nedre delen viks in mot garaget. En gummiremsa skulle absolut få plats att hänga där när den är öppen. Den skulle dock hugga i mot golvet när porten stängs och vika sig inåt, om gummiremsan inte är tillräckligt fast för att hålla sig uppe. Porten är enda vägen in i garaget, så vi öppnar den ganska ofta.

Nej, det som rinner nerför backen rinner ner i en brunn. Problemet är att det regnar på golvet. Så vad du beskriver skulle kunna lösa det på ett enkelt sätt tror jag. Men var kan man hitta en sådan gummiremsa som passar? Hur fäster jag den så att den pekar utåt istället för nedåt? Där sitter redan en gummilist längst ner på dörren, men fäster man den nya då lite längre upp på dörren?
Ah, då kommer gravitationen jobba mot en.
Tänker att man vill att den ska vara rätt styv, plast/vinylmatta?
 
D Dilato skrev:
Kan du inte bila en liten ränna precis innanför porten med en avledning snett utåt. Det kan ju knappast vara några stora vattenflöden.
Kanske skulle kunna göra det. Nej det är inga jättestora mängder vatten. Men kan man lämna det så efter att ha bilat upp betongen, eller behöver man behandla ytan med något då? Och hur kommer jag förbi den yttre kanten av stål med rännan?
 
Z z_bumbi skrev:
Kolla vad ett enkelt skärmtak kostar. Det går att yxa ihop något av en plåt och lite reglar om det bara är tillfälligt.
Kostade lite mer än jag tänkt lägga för att få tillräckligt bred om jag skulle köpa det färdigt. Men ska kolla om jag kanske kan fixa ihop något själv.
 
O Odi et Amo skrev:
Ah, då kommer gravitationen jobba mot en.
Tänker att man vill att den ska vara rätt styv, plast/vinylmatta?
Ja, jag tycker att det inte borde vara så svårt att hitta. Men har försökt söka och det dyker inte upp något liknande.
 

Bästa svaret

Nu vet jag vad du ska ha! :)
Täcklisten vi använde vid dräneringen borde funka som en keps och vara tillräckligt styv för att gå fri.
Isodräns är gul, men jag har sett att andra märken har andra färger.
https://www.bauhaus.se/tacklist-isodran-200x2400mm
 
  • Gilla
Bjurn25
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.