Vi har köpt ett hus och vi undrar om det är asbest som är på bilderna? Jag vet att vi kan skicka den till labprov. Men eftersom jag har ingen aning om hur asbest ser ut så tänkte jag fråga er först.
Mörkt, skrämmande vind med trägolv, isolering synlig, nedrivna väggar, försummelse och förfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolering på vinden.
Gamla isoleringsmaterial på trä. Spikar sticker ut. Möjligen en renoveringssituation eller skadat område.
Skapa konto

Rörets isolering. Röret bara sticker ut från golvet på andra våningen. Röret är inte kopplat till varmvattenberedare ovan (det ser ut som varmvattenberedare fungerar inte)
Rostig rörledning med mässingsadapter, lindad med tyg, i ett gammalt utrymme.
Skapa konto

Vit expansionskärl för värme- eller vattensystem monterad på vägg, synliga rör, ojämn isolering, grov betongvägg.
Skapa konto

Vi tänkte oss riva allting i den här rummet.

jag kan inte se nån asbest

tror inte det är godkänt med varmvattenberedare på vinden längre men på bilden ser mer ut som tryck tank jag kan ha fel

på med munskydd och så sliter du bort det som sitter där själv

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag håller med föregående inlägg.

Jag ser inget som tyder på asbest

Grattis till husköpet :)

• Gilla
RiKr och 1 till
  • Laddar…
En fråga. Har ni tänkt att riva väggen med? Kolla upp så den inte är bärande först isf.

Tänkte att det kan vara värt att nämna, så det inte går för fort i renoveringsplanerna.

Lycka till! :)

Kärlet på sista bilden ser ut att vara ett öppet expansionskärl, där skvallerröret är anslutet på sidan.

• Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Mineralull med någon slags tjärad papp på, ser inget som ser ut som asbest. Verkar även vara i ålder sent 70-tal, efter asbestepoken?

Jag lånar tråden lite då jag har samma typ av isolering på halva min övervåning. Andra halvan där vårat sovrum är har ingen isolering alls. Det blir en temporär lösning över vintern bara då allt ska göras om i sommar, men tror ni att jag behöver krångla med fuktspärr i det rummet jag ska isolera om det som sagt bara ska va kvar i ett halvår?
Tänkte kasta på lite isolering bara för att få upp temperaturen något över vintern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.