C
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag vet inte hur löpande man kontrollbesiktigar i praktiken.
Är den i bruk så är det väl vart 3-6:e år, och så har det väl varit länge(?)
Är inte putsat här heller, men ingen som klagat på det... Byggt 1900.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
V vinylskiva skrev:
Har du däremot knackat bort putsen på murstocken i sovrummet för att få fram en snygg fondvägg och har vedpannans kanal på samma sida kan det ju vara lite mer angeläget att trycka på att fastighetsägaren ska återställa det
Fast om du har satt ner ett insatsrör i rökkanalen så torde det ju vara i princip helt riskfritt att knacka bort putsen på murstocken? I dessa fall bör sotaren inte kunna anmärka på att putsen saknas.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Samtidigt lite märkligt att ett så uppenbart fel "upptäcks" kanske först 100 år senare trots löpande kontrollbesiktningar?
Har vi exempel på att det händer ofta?

Det vanliga är väl att någon vill ha en pizzavägg och knackar ned putsen från murstocken eller att man murar om den övre väderskadade delen (skorstenen) på vinden och den som murar då struntar i att putsa inne i det gamla huset av okunskap?

Vad gäller TS murstock så ser det hemmapillat ut. Murningen är slarvig, fogarna har olika färg och teglet ser ut att komma från olika källor. Jag gissar att någon har murat om skorstenen och missat putsning och avstånd till takstolens virke.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Är den i bruk så är det väl vart 3-6:e år, och så har det väl varit länge(?)
Är inte putsat här heller, men ingen som klagat på det... Byggt 1900.
Bor du i ett område som var lantligt så gällde ju inte 1874 års byggnadsstadga som var aktuell kring förra sekelskiftet för städer och liknande tätorter. Och även om den gällde t ex att du har hus som låg i en stad eller köping så var det ju den lokala byggnadsordningen som eventuellt ställde krav på putsning.

Så länge du håller dig till originallösningen, inte bygger om och installerar nya eldstäder, eller ålderns tand nöter ned murstocken och dess fogar så finns ju ingen anledning av betvivla att brandskyddet är tillräckligt vid en brandskyddskontroll.
 
C cpalm skrev:
Är den i bruk så är det väl vart 3-6:e år, och så har det väl varit länge(?)
Är inte putsat här heller, men ingen som klagat på det... Byggt 1900.
Det ska säkert vara så, men tidigare ägare hade som sagt undvikit att få besök av sotaren sedan 1995. Det verkar gå om man vill.
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad gäller TS murstock så ser det hemmapillat ut. Murningen är slarvig, fogarna har olika färg och teglet ser ut att komma från olika källor. Jag gissar att någon har murat om skorstenen och missat putsning och avstånd till takstolens virke.
Ser inte helt annorlunda ut hos mig. Väldigt snyggt och prydligt murat ovanför tak, men noll uppmärksamhet ägnad åt det estetiska under tak. Och det finns väl inte heller någon anledning till finlir där det inte syns. Just det är väl snarare ett signum att ett proffs varit framme.
 
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Ser inte helt annorlunda ut hos mig. Väldigt snyggt och prydligt murat ovanför tak, men noll uppmärksamhet ägnad åt det estetiska under tak. Och det finns väl inte heller någon anledning till finlir där det inte syns. Just det är väl snarare ett signum att ett proffs varit framme.
Det är svårt att mura så fult om man kan det. Och här byter man tegeltyp och fogarna blir mycket fulare vilket gör att jag tror det är egnahemsmurning s a s:

Gamla slitage tegelstenar med ojämnt murbruk, strukturtextur, bruna och gråa nyanser, delvis suddig kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.