Hemmakatten
Nja, inte riktigt men nästan. ;) Börjar nu upptäcka en o annan sak i vårt nya hus som inte är riktigt bra, bl.a. då värmen i teknikrummet.

Vi har ett mycket litet teknikrum mitt i huset som rymmer ackumulatortank, vatten och vattenfördelare, vattenmantlad pelletskamin och skorsten till denna (påfyllning i teknikrummet, själva luckan o utblåset är i rummet bredvid), FTX-aggregat (Vallox 95), gruppcentral, modem, trådlös router och laddare till telefon.

Det är mkt varmt i rummet, uppåt 35-40 grader ibland. Routern har lagt av vid ett flertal tillfällen. Vi måste ha dörren öppen hela tiden för att hålla nere värmen. Tyvärr finns ingen ventilation i det rummet. Fattar inte hur vi kunde missa detta!! VVS-ingenjören som gjorde VVS-ritningarna är på semester flera veckor.

Vad gör man? Rimligtvis borde det väl vara frånluftsventilation i teknikrummet? Och på så sätt ta tillvara denna värme till resten av huset. Kommer det att räcka med att få ner värmen? Nu är inte ens pelletskaminen igång, vi kör med elpatron för att få varmvatten. Måste man ha nån kylning, månntro? Vi har teleskopväggar så det kommer in lite luft där och vid pelletskaminen som sitter genom väggen. Att ansluta till FTX innebär att vi måste riva en del av innertaket, men det går ju.

Tips mottages tacksamt!
 
Att ha ett mindre kylaggregat går ju, men då måste du ändå evakuera värmen som den skapar. Såvida du inte har en med inne-/utedel... Dessutom så tillkommer ju kostnad för driften av denna.

Du borde väl iallafall börja med att fixa någon form av ventilation i utrymmet. Minst en tilluft och en frånluft iallafall. Jag är inte superhemma på ventilation, men en lågt placerad tilluft och en högt placerad frånluft borde väl iallafall skapa någon form av självdrag som byter luften i rummet.

Visst går det att ta tillvara denna värme genom att leda den till andra rum. Problemet där är väl att denna värme måste bort även den varmaste sommardagen och då vill du nog säkert inte ha den någon annanstans heller :)
 
Hemmakatten skrev:
ackumulatortank, vatten och vattenfördelare, vattenmantlad pelletskamin och skorsten till denna (påfyllning i teknikrummet, själva luckan o utblåset är i rummet bredvid), FTX-aggregat (Vallox 95), gruppcentral, modem, trådlös router och laddare till telefon.
I min värld är det där ett pannrum? absolut inte ett teknikrum om du har eld och vatten där ;)

Man kan inte flytta teknikdelen till ett annat rum?
 
Kom att tänka på en sak. Eftersom du har påfyllningen till pellets i det rummet. Det är inte så att rummet är brandklassat på nåt sätt? Vet inte reglerna kring pellets, men i så fall faller ju möjligheten att fixa så rummet ventileras ut mot angränsande rum pga brandspridningsrisken.
 
Det finns ju frånluftsdon med automatisk brandtätning.
 
Med FTXen i rummet borde det vara en smal sak att fixa till ett frånluftsdon och koppla det bokstavligen rakt på FTX-agg. Det är ju fin värme att återvinna på vintern. Snyggt blir det säkert inte med eftermonteringen av donet, men i ett sådant utrymme kanske det spelar mindre roll. Jag är osäker på ev. brandtekniska krav som skulle kunna stöka till det.
 
Hemmakatten
Hmm, det skulle man kanske kunna göra. Koppla ett frånluftsdon direkt på nedgående frånluftsrör till aggregatet. Röret går ner ca 70-80cm från taket till aggregatet. Jo, man vill ju komma åt värmen. Just nu är ju förstås FTX kopplad så att ingen återvinning sker.

Teknikrum o teknikrum, det kanske borde kallas pannrum? Men det låter så ambitiöst att kalla detta pytterum för pannrum. Och jo, det går iofs att ha modem, router o telefon i arbetsrummet/gästrummet. Men detta är mitt i huset och telefon o dator fungerar jättebra i hela huset och på alla uteplatser när de står här. I arbetsrummet har vi lite sämre mottagning på vissa platser utomhus.

Vad gäller pelletskamin finns det inga andra säkerhetsbestämmelser annat än visst avstånd bakåt och åt sidorna från brännbart material. Detta är ju en kamin och ingen pelletsbrännare kopplad till panna.

Teknik/pannrummet ser ut som ett L men FTX'en i änden på korta delen av L'et. Kaminen står en bit upp på långa delen av L'et. Om man har ett frånluftsdon vid FTX'en är det iaf en liten bit från kaminen. Men hur gör man i så fall med tilluften. Springor vid dörr o kamin kanske inte är tillräckligt? Vi har tilluft från rör utifrån som går genom plattan och direkt in i kaminen. Så kaminen får vad den behöver. Men resten av rummet?

Tack för att ni hjälper till och funderar! :)
 
Eftersom du pratar om ett mkt litet rum så skulle jag gissa att det räcker med en avluft på 3-5 liter/s, vilket är vad jag har min klk hemma.

Om du har en slät golvtröskel så har du en tillräcklig glipa för tilluften och även om du har en ljudisolerad och lufttät dörr så tror jag att tilluften till kaminen + ev. tjuvluft från matarröret är tillräckligt för det luftflöde som behövs för att lösa problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.