Hej!
Vi ska under vårvintern renovera tvättstugan.
Och ska spöades ha nya maskiner.

planen är o köpa de nu under black friday eller mellandagsrean..
Och låta de stå i garage sålänge!

men de jag funderar.. vilken rea är bäst?

när kan man göra bäst klipp?
 
Jag har handlat torktumlare, kyl, frys, köksfläkt och diskmaskin under de senaste åren och det har jag gjort när Elgiganten haft sina vitvaruveckor, då brukar det vara 20-30% rabatt.

Senaste "vitvaruveckan" med rea på Elgiganten var i oktober, så bestäm dig för det du vill ha vad gäller apparater, märken och modeller och kolla prishistoriken på t.ex Prisjakt, då kan du se var och när det varit som bäst pris och hoppas på att det blir liknande siffror under black friday.
 
  • Gilla
amoreex
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jag har handlat torktumlare, kyl, frys, köksfläkt och diskmaskin under de senaste åren och det har jag gjort när Elgiganten haft sina vitvaruveckor, då brukar det vara 20-30% rabatt.

Senaste "vitvaruveckan" med rea på Elgiganten var i oktober, så bestäm dig för det du vill ha vad gäller apparater, märken och modeller och kolla prishistoriken på t.ex Prisjakt, då kan du se var och när det varit som bäst pris och hoppas på att det blir liknande siffror under black friday.
ja okej!
Kollade lite på media Markt nu de har ju lite paket. Och tjuvstart på black friday.

men de viktigaste är ju att jämföra med prisjakt om vad de kostade innan black friday…
 
A amoreex skrev:
ja okej!
Kollade lite på media Markt nu de har ju lite paket. Och tjuvstart på black friday.

men de viktigaste är ju att jämföra med prisjakt om vad de kostade innan black friday…
Ja, vill man ha lite billigare än ordinarie pris får man vara om sig och kring sig. Med torktumlaren t.ex så kollade jag några "bäst i test"-sajter och bestämde mig för en toppmodell från Bosch.

Väntade drygt ett halvår på ett bra pris och till slut hade modellen blivit nåt år gammal och såldes först billigare som "utgående modell" och när rean kom sänktes den ytterligare 20%. Tror jag fick den ca 35-40% billigare än vad priset var på "bäst i test"-sajten.

Så kolla gärna priserna på utgående modeller om du inte har något emot att det inte är det allra senaste vad gäller vitvaror.
 
Keiller Keiller skrev:
Ja, vill man ha lite billigare än ordinarie pris får man vara om sig och kring sig. Med torktumlaren t.ex så kollade jag några "bäst i test"-sajter och bestämde mig för en toppmodell från Bosch.

Väntade drygt ett halvår på ett bra pris och till slut hade modellen blivit nåt år gammal och såldes först billigare som "utgående modell" och när rean kom sänktes den ytterligare 20%. Tror jag fick den ca 35-40% billigare än vad priset var på "bäst i test"-sajten.

Så kolla gärna priserna på utgående modeller om du inte har något emot att det inte är det allra senaste vad gäller vitvaror.
får göra det!

men jisses vad priserna gått upp..
2017 köpte vi nya cylinda maskiner till en lägenhet.
Dock bara 7kg…
Vi gav 7000kr.. för båda maskinerna..
 
Ja, det var lite annorlunda priser för fem år sen.

Apropå fem år, glöm inte att jämföra garantierna. En del tillverkare har 5 års garanti på en del grejer. Sånt är också bra att ha med i jämförelserna.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Ja, det var lite annorlunda priser för fem år sen.

Apropå fem år, glöm inte att jämföra garantierna. En del tillverkare har 5 års garanti på en del grejer. Sånt är också bra att ha med i jämförelserna.
Bra input!
Får jämföra sånt också!

tror det blir att åka till butik o kika med..
 
A amoreex skrev:
Bra input!
Får jämföra sånt också!

tror det blir att åka till butik o kika med..
Ja, har du nära till en butik så är köp där att föredra. Underlättar betydligt om det skulle bli problem med nåt.
 
Keiller Keiller skrev:
Ja, har du nära till en butik så är köp där att föredra. Underlättar betydligt om det skulle bli problem med nåt.
ja jag har runt 5 mil till Kristianstad där de både finns Elgiganten och mediamarkt.
Oklart vilken som är bäst o ha att göra med
 
A amoreex skrev:
ja jag har runt 5 mil till Kristianstad där de både finns Elgiganten och mediamarkt.
Oklart vilken som är bäst o ha att göra med
Jag föredrar Elgiganten före MediaMarkt. Har handlat från båda och har även gjort reklamationer och garantiärenden hos båda och det har varit mer krångel när jag haft med MM att göra.
 
  • Gilla
amoreex
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jag föredrar Elgiganten före MediaMarkt. Har handlat från båda och har även gjort reklamationer och garantiärenden hos båda och det har varit mer krångel när jag haft med MM att göra.
tack för input!
Bra o väga med när man ska köpa och inte bara gå på pris.

vi funderar även på att behålla maskinerna vi har..
Tvättmaskinen fick vi av en familjemedlem när de byggde ut.. o den är väl dock 8 år.
Tumlaren är en Bosch från 2016 och fungerar bra..

tanken är att eventuellt skippa iår och köpa nytt nästa höst istället…

spara pengarna lite för tillfället och hoppas priserna gått ner nästa år..
Vilket dock är rätt osannolikt.
 
Som skrivits... kolla priserna tex på prisjakt då det har varit historiskt att dom höjt priserna innan black friday å på black friday så har priserna kommit ner på "orinarie pris" igen med skylten 20% rabatt
 
  • Gilla
amoreex och 1 till
  • Laddar…
Använd prisjakt och filtrera inte bara på specifik modell, utan på bredare kriterier som tillverkare och mått/kapacitet.

Ofta finns uddamodeller eller utgående kvar i enstaka ex som kan säljas betydligt billigare än den nyaste modellen.

På prisjakt ser du ju också priset över tid och kan gämföra om nuvarande priset är bra jämfört med de lägsta priserna något år tillbaka.
 
  • Gilla
amoreex
  • Laddar…
Tack för bra input alla!
Summa sumarum är att ha lite is i magen och inte köpa bara för det låter bra!
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Skulle helt klart rekommendera en lokal Elonbutik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.