Bor i lägenhet i Stockholms innerstad. Enbart hushållsel för matlagning och belysning. (Tvättstuga i fastigheten.)

Årsförbrukning el ca 4500 kWh, med i snitt ca 200 kWh/månad förutom jun-jul-aug med i snitt 600 kWh/månad pga AC.

Skulle jag vinna något på att gå över till timpris då elpriset bör vara lägst under sommarmånaderna?

Var kan jag hitta info om timelpriset över året?
 

Bästa svaret

Alti Alti skrev:
Bor i lägenhet i Stockholms innerstad. Enbart hushållsel för matlagning och belysning. (Tvättstuga i fastigheten.)

Årsförbrukning el ca 4500 kWh, med i snitt ca 200 kWh/månad förutom jun-jul-aug med i snitt 600 kWh/månad pga AC.

Skulle jag vinna något på att gå över till timpris då elpriset bör vara lägst under sommarmånaderna?

Var kan jag hitta info om timelpriset över året?
nej. Bry dig inte om det. Det är en marginell användning du kan flytta till lågpristimmar.
 
  • Gilla
Zlatje och 2 till
  • Laddar…
Timpris skulle kunna hjälpa dig att spara pengar på att flytta elförbrukning från billiga timmar till dyrare timmar under samma månad. Om det handlar om att du har mer förbrukning under sommarmånaderna än vintermånaderna så påverkar det i sig inte ditt rörliga pris, så där är det på den nivån inte något att spara på timpris.

Vill man göra en gissning kan man säga att den el du använder el för matlagning och belysning (och hemelektronik) har du inte så mycket att vinna på, av två skäl - dels är det normalt inte sådan elförbrukning som man är beredd att flytta till andra tider på dygnet för att spara någon enstaka krona per dygn, dels har du inte så många kWh att spara pengar på, om du t.ex. skulle lyckas sänka ditt elpris med 10 öre / kWh blir det ändå bara 20 kr / månad.

För elen till AC handlar det helt och hållet om hur mycket du är beredd att anpassa användandet av ACn efter elpriset - d.v.s. är du beredd att slå av ACn om du tycker elpriset är för högt och istället köra den andra timmar på dygnet eller undvika vissa dygn? Man skulle kunna spekulera i korrelation mellan högt elpris och varmt högtrycksväder på sommaren, men jag har inte tittat på det.

Om du vill titta på hur det sett ut historiskt - d.v.s. var du skulle kunna hamna om du inte gör någon anpassning behöver din egen förbrukning timme för timme. Om du kan ladda ner det från Mina sidor på Ellevio kan du sedan ladda upp dem på timpriskollen.se och jämföra spotpriset för din el med det viktade spotpriset för hela elprisområdet, och se ungefär hur stor skillnad det hade rört sig om med timpris. Sannolikt inte så stor, men det finns alltid individuella undantag.

Och så är det förstås upp till dig att välja om du ser det som en fördel att veta elpriset innan du använder elen, eller om du tycker att det stressar dig att veta om att elen ibland är dyr. I ditt fall antar jag att det handlar mer om intresse för frågan än om ett behov av att spara pengar genom att få ner elpriset?
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
nej. Bry dig inte om det. Det är en marginell användning du kan flytta till lågpristimmar.
Detta är förstås det korta svaret på frågan! (y)
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.